Eind 2016 heeft Google aangekondigd dat zij zullen gaan experimenteren met het zogenoemde Mobile-first index. Dit betekent dat Google niet meer de desktop versie van een website gebruikt als basis voor de ranking maar de mobiele versie. Google heeft in 2015 voor het eerst in verschillende landen meer zoekopdrachten via mobiele apparaten gehad dan via desktops. Dit heeft verschillende gevolgen voor online marketing. Nu worden namelijk ook alle toepassingen die de mobiele versie met zich mee brengt belangrijker. Bezoekers kunnen namelijk vanaf een zoekopdracht direct overgaan tot een telefonische conversatie. Call Tracking maakt het voor bedrijven mogelijk om deze leads te volgens en zich optimaal aan te passen aan de veranderingen.
Bijna driekwart van de mobiele zoekopdrachten leidt tot een telefonische conversie.
Quincy Janssen – SEA Specialist
Wat is call tracking?
Call Tracking is het meetbaar maken van de telefoontjes die een bedrijf binnenkrijgt op basis van je campagnes. Dit kan zowel online als offline zijn. Call Tracking geeft bedrijven de mogelijkheid om deze conversiedata zo volledig mogelijk weer te geven. In plaats van 100 leads die alleen gemeten zijn op basis van Adwords kunnen nu ook de 100 leads via telefoonconversie door Call Tracking worden bijgehouden. Dit geeft een heel ander inzicht in je return on investment. Met de Calltracking-software van Google AdCalls kan ieder kanaal, advertentie of unieke bezoeker een ander telefoonnummer krijgen waardoor de inzicht per advertentie wordt vergroot. Dit alles is terug te zien in Google Analytics.
Waarom call tracking?
Meten is weten, waarom niet je telefoonconversie? Door het nog steeds stijgende gebruik van de smartphone is het belangrijk om het de mobiele bezoekers van je website zo makkelijk mogelijk te maken. Bijna driekwart van de mobiele zoekopdrachten leidt tot een telefonische conversie. Echter meten veel bedrijven alleen wat er op de website plaatsvindt. Telefoongesprekken zijn daarnaast ook waardevoller omdat er op een directe manier contact met het bedrijf is. Dit leidt vaker tot verkoop. Door Call Tracking kunnen bedrijven nog effectievere marketing campagnes maken die meer inzicht geven in de resultaten.

Google heeft in 2015 “call only ads” bedacht voor mobiele apparaten. Het werkt net als reguliere advertenties alleen is er een bel knop toegevoegd zodat gebruikers nog eerder zullen bellen. Bezoekers hoeven nu niet meer eerst de website te doorzoeken voor ze met het bedrijf in contact kunnen komen. Met call tracking kunnen deze gegevens eenvoudig worden bijgehouden.
Hoe kan je Call Tracking gebruiken?
Call Tracking maakt gebruikt van doorschakel nummers. Elke bezoeker of campagne krijgt een uniek nummer en kan op die manier nauwlettend worden gevolgd. De doorschakel nummers worden doorverbonden naar het telefoonnummer dat een bedrijf doorgeeft. Met Call Tracking wordt zowel online als offline alles bijgehouden. Dus alle leads via Adwords en e-mail maar ook tv, magazines en posters worden gemeten. Met een Google Analytics account is het makkelijk om inzicht te krijgen in de gegevens die de software binnenhaalt. Voor bedrijven in de B2B wereld of dienstverlening is dit een ideale uitkomst.
Vragen over dit onderwerp of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze conversie optimalisatie pagina of neem contact op via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nl. Bekijk ook onze speciale dienstpagina over call tracking voor meer uitgebreide informatie.