Het is eindelijk zo ver, 2021 is aangebroken. Dat betekent eindelijk 2020 uitzwaaien en een nieuwe start maken. Dat geldt ook op het gebied van online marketing. Nieuwe trends blijven zich steeds maar ontwikkelen. 2021 heeft ook zeker wat nieuwe trends voor ons in petto. Wij leggen je graag de 10 belangrijkste online marketing trends van 2021 uit, dus lees snel verder.
Als er iets is wat steeds belangrijker wordt is het personaliseren in de content die je plaatst. Ook zeker in 2021 zal dit ontzettend belangrijk worden. Consumenten vinden het steeds belangrijker om zich te kunnen verbinden aan bepaalde content. Die connectie is gewoon sterker wanneer het persoonlijker is.
Noa Appel – Content Marketeer
1. Google Web Stories
In 2021 zullen Google Web Stories een grote trend worden. Je kent het vast wel, de stories die elke social media app wel heeft. Snapchat, Instagram, FaceBook en tegenwoordig zelfs WhatsApp en LinkedIn. Op onlinemarketing komt in 2021 dus de trend Google Web Stories. Deze tikbare content kan dus op het web op Google geplaatst worden met informatieve informatie. Ook zullen de stories organisch zijn. Stories zijn helemaal in en is content die beschouwd wordt als aantrekkelijk. Ook zijn ze erg goed voor mobiel gebruik. En als er iets is wat steeds maar belangrijker en belangrijker wordt dan is het de mobiele gebruikservaring.
2. Google zal meer kunnen, maar zal minder transparant zijn
Iets wat 2021 nog meer voor ons te wachten heeft staan is dat Google uit zichzelf veel meer zal kunnen. Ontwikkelingen rondom het algoritme van Google zullen sterk verbeteren, waardoor een online marketeer minder moeite zal hoeven doen om hoog en goed te ranken in Google. Het zorgt er dan aan de andere kant wel weer voor dat Google minder transparant wordt, omdat Google meer input zal geven waar jij geen controle meer over hebt. In plaats van alles handmatig doen (zoekwoorden samenstellen, doelstellingen toewijzen, doelgroepen bereiken, advertentieteksten variëren in Google Ads), kan jij aangeven wat je anders wilt en Google past het voor je aan.
Dit zorgt er wel weer voor dat je tijd overhoudt voor andere dingen zoals je online marketing strategie.
3. Voice Search
Voice Search wordt steeds belangrijker in 2021. Tot nu toe zijn we natuurlijk al bekend met ‘Hey Google’, ‘Alexa’ en ‘Siri’. Deze trend zal in 2021 steeds groter worden. Mensen kunnen simpelweg zeggen ‘Hey Google, lees het nieuws voor’ en Google zal de belangrijkste nieuwskoppen voorlezen. Dit is ook allemaal zoekmachine gericht. Google haalt deze informatie namelijk uit haar eigen zoekmachine. Dit doet ze door middel van featured snippets.
Om hier als tekstschrijver op in te spelen is door koppen in je tekst aan te maken die beginnen met wie, wat, waar, wanneer. Zet deze in de H2 vorm en wellicht neemt Google jouw tekst wel als antwoord op de vraag die door iemand via Voice Search gesteld wordt.
4. Zoekintentie in plaats van zoekwoorden
In 2021 wordt het een nieuwe trend om naast de zoekwoorden ook de zoekintentie van een zoekopdracht te kunnen achterhalen. Wat bedoelt iemand precies met zijn of haar zoekwoorden? Wat wil iemand nu echt weten? Om dit beter te kunnen nastreven moet je je pagina en zoekwoorden breder optimaliseren. Dus niet alleen ‘inbound marketing, maar ‘wat is inbound marketing?’. Zo is het duidelijk dat de intentie informeren is. Je moet dus niet alleen de intentie van het zoekwoord achterhalen, maar ook denken aan de achterliggende intentie van degene die de zoekopdracht heeft uitgevoerd.
Nu Voice Search ook steeds groter wordt zal iemand eerder een langere zin aan Google stellen. Iemand zegt namelijk veel eerder ‘Google, wat is het weer van vandaag en morgen’, dan dat diegene het intypt in Google. Doordat Voice Search steeds groter wordt in 2021 is het ook belangrijk om steeds meer op de zoekintentie in te spelen in 2021.
5. Toenemende rol van influencers
Hoewel 2020 al een jaar was waarin influencers vaker werden ingezet dan ooit, zijn de verwachtingen dat dit nog veel meer wordt in 2021. Er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel influencers en veel online marketing bedrijven maken hier zeker goed gebruik van. Vooral de coronacrisis heeft eigenlijk de influencermarketing een harder zetje in de rug gegeven, doordat er meer mensen op sociale media zitten nu iedereen thuiswerkt. Dit is dus niet zo zeer een nieuwe trend, maar wel een trend die versterkt wordt.
6. Third pary cookies voor remarketing worden minder
Cookies bestaan uit een aantal partijen. Zo is de first party van een cookie hetgeen wat jouw gebruikservaring optimaliseert. Hierdoor krijg je dingen te zien gebaseerd op jouw eerdere interesses. Hier is er dus contact tussen jou en de website waar jij je op bevindt op dat moment (first en second party). De third party is een derde persoon die cookies op iemands andere website plaatst om remarketing te stimuleren. Kijk jij bijvoorbeeld naar winterjassen en een derde die winterjassen verkoopt ziet dit, dan is de kans groot dat jij die winterjassen later nog een keer ergens in Google voorbij zal zien komen.
In 2021 zullen de third party cookies langzaam verdwijnen en kunnen uiteindelijk misschien wel helemaal geschrapt worden. Dit heeft ook zeker invloed op het hele concept van remarketing.
7. Instagram x Shopify
Tegenwoordig heeft Instagram al de nieuwe shopping tab waarop je producten kan bekijken en via linkjes naar de websites van de bedrijven gaan om deze producten te bestellen. Shopify is een partnerprogramma dat tegenwoordig al in een aantal landen een samenwerking met social media platformen is aangegaan waardoor de bezoeker de social media app niet hoeft te verlaten om deze de aankoop te kunnen doen. De verwachting is dan ook dat Shopify in 2021 met Instagram een samenwerking aangaat zodat ook Nederlandse gebruikers hiervan kunnen profiteren.
8. Snippets worden belangrijker (zero-click-search)
Snippets worden in 2021 ook steeds belangrijker. Deze snippets worden ook wel zero-click-search genoemd. Het gaat hierbij om de resultaten die je in Google tegenkomt zonder dat je maar ergens op hoeft te klikken. De kleine stukjes tekst van een aantal zinnen die in principe al genoeg informatie moeten bevatten om jouw vraagstuk te beantwoorden. Als dat het geval is dan zullen mensen minder snel nog op jouw website link klikken voor meer informatie, het antwoord wat ze zoeken hebben ze inmiddels al.
Google gaat dit steeds belangrijker vinden dus als webmaster is het belangrijk om op deze trend in te spelen. Optimaliseer je snippets zo goed mogelijk voor een hogere ranking in Google.
9. Google Actions Marketplace
Niet alleen wordt het vanaf 2021 makkelijker om aankopen direct via sociale media te doen middels een tweede partij zoals Shopify, maar ook via Google kan je in 2021 direct aankopen doen. Google doet dit met Google Actions Maketplace. Aankopen kunnen dus via Google direct worden gedaan. Deze marketplace is een aanvulling op de Google Shopping acties die al bestaan. En je raad het al, aankopen kunnen ook via voice search worden gedaan!
10. Personaliseren wordt steeds belangrijker
Als er iets is wat steeds belangrijker wordt is het personaliseren in de content die je plaatst. Ook zeker in 2021 zal dit ontzettend belangrijk worden. Consumenten vinden het steeds belangrijker om zich te kunnen verbinden aan bepaalde content. Die connectie is gewoon sterker wanneer het persoonlijker is. Onpersoonlijke en oppervlakkige advertenties worden zelfs als vervelend ervaren. De consument zoekt echt verbinding, wil zich kunnen vinden in de content die voorgeschoteld wordt. Het gaat hierbij dan ook om social media, maar ook andere soorten advertenties zoals e-mails of ads in Google. Zorg er dan ook voor dat je dit in 2021 nóg meer doet dan voorheen. Het wordt namelijk steeds belangrijker. Hoe digitaler de wereld, hoe meer de mens behoefte heeft aan het persoonlijke gedeelte van content.
Dit waren 10 van de belangrijkste online marketing trends in 2021. Het is belangrijk hier op in te spelen, want al jouw concurrenten zullen dit ook doen. Daarnaast zijn de meeste van deze trends ook nog eens voordeling voor jou als webmaster.
Vragen of hulp nodig?
Heb je nog vragen of heb je onze hulp nodig? Neem gerust contact op met een van onze specialisten en wij helpen je graag!