“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.” is een eeuwenoude marketing quote van John Wanamaker Dit is uit een tijd toen er vooral nog massamarketing bestond en je ook niet goed kon meten welke marketingcampagne geld op leverde en welke marketingcampagne alleen maar geld kostte. De Quote van John Wanamaker is tegenwoordig minder relevant. Met online marketing en met name Social Media Marketing kun je tegenwoordig heel goed meten welke campagnes werken, welke campagnes je moet optimaliseren en of de optimalisaties rendabel zijn.
Ik vind het altijd een sport om de campagnes zo te optimaliseren, dat ik op een CPC uitkom van minder dan € 1 euro én daarnaast een mooie conversieprijs weet te realiseren.
Maaike Janssen – Social Media Marketing Specialist
Hieronder zal ik de 5 voordelen van Social Media Marketing voor je op een rij zetten.

1. Vind de juiste doelgroep.
Met Social Media Marketing heb je talloze mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken, dit kan via interesses, een leeftijd, via remarketing of een lookalike van je huidige klanten. Het kan allemaal. Je kan het zo breed of zo specifiek mogelijk maken als je zelf wilt. Daarnaast kun je verschillende doelgroepen formuleren en met eenzelfde campagne meerdere doelgroepen testen. Uit deze test komt dan al heel snel een winnende doelgroep naar voren, hierop kun je de campagne verder toespitsen. De juiste doelgroep bereiken is cruciaal voor het realiseren van conversies.

2. Gebruik de juiste content
Naast de doelgroep is ook de content heel belangrijk. Een video, dikgedrukte titel, een afbeelding met veel tekst of juist met minder, wat werkt wel en wat werkt niet? Al deze factoren kun je testen. De content die het beste scoort kun je weer gebruiken bij een andere doelgroep, hierdoor blijf je optimaliseren en wordt de ROI steeds hoger.

3. Gebruik een funnel
De juiste doelgroep en de juiste content hebben is leuk, maar wanneer een doelgroep je niet kent, zullen ze niet zo snel van je kopen. Ze moeten je eerst beter leren kennen. Je gaat tenslotte ook niet meteen trouwen als je iemand ontmoet waarmee het klikt. Je moet een doelgroep dus eerst warm maken. Door verder te gaan met de doelgroep die reeds interactie hebben gehad met een eerdere advertentie, is de kans groot dat ze uiteindelijk zullen converteren. De funnel is onderdeel van je online strategie.

4. Remarketing
Een nieuwe klantendoelgroep aanboren kan heel duur zijn. Mensen kennen je nog niet, de Click Through Rate is vaak wat lager en je CPC juist hoog. Daarentegen, met remarketing ligt de CTR vaak hoger en kun je een CPC hebben van 10 cent of minder. Het gebruik van remarketing is een van de meest effectieve manieren om Social Media Marketing in te zetten. Mocht je doelgroep wel op de website geweest zijn, maar niet gekocht hebben. Dan kun je heel direct de doelgroep verleiden via marketing op hun Social Media kanalen. Daarmee blijf je top of mind en kun je toch nog bij deze hete doelgroep een aankoop of herhaalaankoop realiseren.

5. Social Media Marketing is relatief goedkoop
Het inkopen van offline marketing is redelijk prijzig. Het gaat al snel over Investeringen van minstens € 500. Wanneer je het over Tv-reclame hebt, gaat het al snel over minstens € 1000 euro of zelfs € 10.000 euro. Je hebt met dit soort reclame een groot bereik en je zult voor een deel de juiste doelgroep benaderen, maar de effectiviteit meten van je campagne is lastig. In tegenstelling tot Tv-reclames, kun je met een advertentiebudget van € 100 euro voor facebook, als zeer mooie resultaten behalen.
Zo kan het zijn dat je € 10 euro per klik moet betalen, maar het is ook mogelijk om hier € 10 cent per klik van te maken. Zelfs € 7 cent per click is realiseerbaar. Een conversieprijs van € 2 euro en minder is ook niet ondenkbaar. Als iemand met een conversieprijs van € 1,50 een product koopt van € 25 euro, dan heb je je winst al snel te pakken.
Ik vind het altijd een sport om de campagnes zo te optimaliseren, dat ik op een CPC uitkom van minder dan € 1 euro én daarnaast een mooie conversieprijs realiseer. Wanneer je weet wat je doet en de juiste optimalisaties doorvoert, kun je effectief en goedkoop veel conversies realiseren.

Samengevat
Het komt er dus op neer dat je geen marketingbudget meer hoeft weg te gooien en dat je niet meer in het duister hoeft te tasten over welke marketingcampagne het beste rendeert. Soms betaal je nog wel ‘leergeld’, dan weet je dat een campagne niet werkt, maar hierdoor weet je wel beter wat wel werkt. Alles is meetbaar. Dat maakt dat je kan sturen op conversies en veel winst kun behalen. Wil je meer weten over social media? Lees dan snel ons artikel over de social media trends voor 2020.