Je bent ondernemer en je wilt beginnen met het adverteren in Google. Dat is een verstandige keuze, maar hoe bepaal je de juiste campagnefocus? Hoe voer je zoekwoord onderzoek uit en wat gaat het je überhaupt opleveren? Dit zijn waarschijnlijk de vragen die je jezelf stelt voordat je gaat adverteren met Google Ads. Het verkeerd inzetten van Google Ads kan je als ondernemer veel geld kosten en weinig opleveren. Maar met juiste campagnefocus, conversiemeting en online marketing strategie, kan er meer omzet gerealiseerd worden!
Door expliciet lokaal én landelijk te adverteren met je diensten, creëer je een goede basis om kwalitatieve bezoekers in te kopen.
Quincy Janssen – Sr. SEA Specialist
Case
Een kapper gevestigd in Utrecht die zich voornamelijk richt op vrouwen tussen de 16 – 55 jaar. Mannen zijn ook welkom maar de marges liggen lager en dit is dus niet de hoofdfocus. De openingstijden van de kapperszaak zijn ieder dag van 09:00 – 18:00 uur. Naast het knippen van klanten wilt deze kapper ook meer klanten die voor de kleurbehandelingen komen. Met een advertentiebudget van € 700 is de afgesproken KPI om 87 conversies te realiseren uit Google Ads. Iedere conversie mag dus maar €8 kosten.

Bepalen van de juiste focus binnen Google Ads
De juiste campagnefocus bepalen wij ten eerste door te kijken welke diensten er toegelicht moeten worden binnen Google. In dit voorbeeld wil de ondernemer meer vrouwelijke klanten aantrekken in zijn kapperszaak. Daarbij gaat het voornamelijk om het realiseren van meer knipbeurten en kleurbehandelingen. Om die reden willen wij graag de volgende campagnes lanceren:
- 01. SEA – Branded
- 02. SEA – Kapper Utrecht
- 03. SEA – Kapper (lokaal)
- 04. SEA – Kleurbehandelingen Utrecht
- 05. SEA – Kleurbehandelingen (lokaal)
01. SEA – Branded
Bij elk Google Ads account raden wij het aan om een branded campagne in te richten. Je voorkomt zo onder andere dat concurrenten altijd boven jouw organische positie ranken. Je wilt uiteraard je bestaande en potentiele klanten niet verliezen bij de concurrent. In dit artikel lees je wat het nu van een branded campagne is.
02. SEA – Kapper Utrecht
In de huidige case is de kapperszaak gevestigd in Utrecht. Wij willen de focus dan natuurlijk leggen op relevante zoekwoorden i.c.m. de stad Utrecht. Hierbij is de targetlocatie; Nederland. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande zoekwoorden:
Zoekwoorden | Zoekvolume | Laag bereik | Hoog bereik |
kapper utrecht | 12100 | € 0,67 | € 1,15 |
utrecht kapper | 390 | € 0,45 | € 0,87 |
vrouwen kapper utrecht | 290 | € 0,35 | € 0,90 |
kapsalon utrecht | 1000 | € 0,40 | € 0,95 |
03. SEA – Kapper (lokaal)
Binnen een lokale campagne pakken wij altijd dezelfde zoekwoorden die wij in de algemene campagne gebruiken. In dit geval is dat; ‘02. SEA – Kapper Utrecht’. Omdat dit een lokale campagne is laten we hier de stadsnaam ‘Utrecht’ weg. Het grootste verschil van deze campagnes is dat bij de lokale campagne de targetlocatie op Utrecht staat. Dat betekent dat iedereen die zoekt op ‘vrouwen kapper’ in Utrecht, onze advertenties te zien krijgt.
De bovenstaande voorbeelden gelden ook voor de kleurbehandelingen campagne. Deze kunnen landelijk en lokaal ingedeeld worden, zodat je een maximale dekking hebt.
- 04. SEA – Kleurbehandelingen Utrecht
- 05. SEA – Kleurbehandelingen (lokaal)
Door expliciet lokaal en landelijk te adverteren met de diensten, creëer je een goede basis om kwalitatieve bezoekers in te kopen. Naast de juiste campagnefocus is het van essentieel belang om conversie meting bij te houden binnen je Google Ads account.
Interesse of vragen voor onze specialisten?
Wil je graag weten hoe jij zelf de beste campagnefocus bepaalt? Kijk dan eens op onze SEA pagina, stuur een mailtje naar info@epurple.nl of neem geheel vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag! Heb je nog een aanvulling? Laat hem dan achter in de comments!