Nils van Rooijen

Cookies, Tracking Pixels en Tracking Scripts

Wil jij meer weten over Cookies, Tracking Pixels en Tracking Scripts? Lees hier dan snel verder, wij leggen het graag aan je uit!

Neem contact met ons op

Wat zijn Cookies, Tracking Pixels en Tracking Scripts?

Om meer inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op je website en de gebruikerservaring te personaliseren, wordt gebruik gemaakt van stukjes code of script. Hoewel ze vaak in één adem worden genoemd, zijn er belangrijke verschillen tussen cookies en tracking pixels/scripts. Dit heeft met name te maken met de plek waar ze worden opgeslagen. Zo worden cookies door je browser opgeslagen op je apparaat, terwijl tracking pixels informatie versturen naar een gegevensverwerker.

First-party Cookies vs. Third-party Cookies

Er zijn twee soorten cookies: first-party cookies en third-party cookies. Eerstgenoemde wordt vaak gebruikt om de gebruikerservaring van een bezoeker te personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan dat product wat in je winkelwagen blijft zitten, ook wanneer je de website verlaat. Third-party cookies worden aangemaakt door externe domeinen, en kunnen ook gevolgd worden door dat externe domein. Denk bijvoorbeeld aan een YouTube video die je op je eigen website plaatst. Hiermee geef je YouTube toestemming om een third-party cookie op je computer te plaatsen die informatie bijhoudt over het gebruik van die video.

Tracking Pixels en Tracking Scripts

Tracking Pixels of Tracking Scripts zijn stukjes code, meestal in de vorm van een afbeelding van 1 bij 1 pixel, om informatie over je bezoeker te delen met een derde partij. Bij het inladen van een webpagina, worden eventuele tracking pixels of tracking scripts ook aangeroepen. Onder de populairste Tracking Pixels vallen de Google Analytics meetcode en de Facebook Pixel. Deze worden gebruikt om bijvoorbeeld bij te houden welke pagina’s een bezoeker heeft bekeken, hoe lang het bezoek heeft geduurd, welke doelen er zijn behaald en hoeveel omzet een bezoeker heeft opgeleverd. Door deze informatie ook met een platform als Facebook te delen, kun je gerichte advertenties instellen die alleen zichtbaar zijn voor Facebook-gebruikers die aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Tracking Pixels zijn eenvoudig op je website te plaatsen via een Tag Management Systeem als Google Tag Manager.

Wat we precies doen

  • Bepalen welke data moet worden verzameld en verwerkt
  • Tracking scripts en pixels plaatsen en configureren
  • Data verzameling volgens AVG richtlijnen instellen

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op