Quincy Janssen

Google Ad Grants

Google biedt partijen met een ANBI status de mogelijkheid om te kunnen adverteren via het advertentieplatform. Dit wordt ook wel Google Ad Grants genoemd! Zo heb je ook als non-profitorganisatie de mogelijkheid om gebruik te maken van Google.

Neem contact op!

Wat is Google Ad Grants?

Dankzij het Google Grants programma van Google hebben non-profitorganisaties ook de mogelijkheid om hun producten, merk of informatie onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Sinds 2013 doneert het Google Grants programma al klikbudget aan allerlei non-profit- en liefdadigheidsorganisaties over de gehele wereld. De naam zegt het al een beetje, maar Google Ad Grants werkt via Google Ads. Al is er wel een degelijk verschil. Een “normale adverteerder” dient het Ads budget of klikbudget zelf te betalen en dat een adverteerder in de vorm van een Google Grant dit budget van Google krijgt. Echter is er wel een max aan dag- en maandbudget voor een Google Grants account. Het dagbudget heeft een maximum spend van $329,- dat is automatisch een maandbudget van $10.000,-. Uiteraard ben je daarin nog wel afhankelijk van de zoekvolumes en zoekwoorden.

Hoe werkt Google Ad Grants?

In principe werkt adverteren binnen Google Ad Grants niet anders dan adverteren via Google Ads. Op het moment dat iemand in de Google zoekmachine zoekt op bijvoorbeeld geldproblemen oplossen, dan geeft Google een hele lijst aan resultaten met website waar mogelijk het antwoord gevonden kan worden. Echter deze lijst bestaat eerst altijd uit zogenaamde betaalde resultaten en daarna de organische of ook wel gratis zoekresultaten genoemd. Gezien het feit dat er echt miljarden websites bestaan is bovenaan de zoekresultaten verschijnen niet heel gemakkelijk. Als men dus zoekt op geldproblemen oplossen dan zal Google een bepaalde ranking aanhouden binnen de zoekresultaten die een bezoeker te zien krijgt. Op het moment dat jij in Google Ads hebt aangegeven aan Google waar jij op gevonden wilt worden dan en dan ook nog gaat betalen per klik op jouw resultaat, heb je in ieder geval meer kans om binnen de betaalde resultaten weergegeven te worden. Op deze manier faciliteert Google eigenlijk de mogelijkheid om een betere ranking te realiseren.

Let op! Als je eenmaal aan de slag bent met een Google Ad Grants account dan is het van groot belang om actief aan de slag te gaan met de Ad campagnes en advertenties. Google zal dit ook actief monitoren of je als beheerder actief bent en dat doen ze bijvoorbeeld door het checken of er één keer per maand actief gestuurd wordt op campagnes en prestaties te controleren. Epurple kan als online marketing bureau hierbij ondersteunen.

Wanneer kom ik in aanmerking voor Ad Grants?

Als je aan de slag wilt met Google Ad Grants dan maak je eigenlijk net als betalende gebruikers een Google Ads account aan. Op het moment dat je als organisatie daadwerkelijk in aanmerking komt voor Ad Grants dan wordt door Google het account aan je eigen Grant gekoppeld. Dit zorgt ervoor dat je niet meer hoeft te betalen voor de CPC (Cost per Click). Echter om in aanmerking te komen voor Google Ad Grants moet je dit officieel aanvragen bij Google. Er zijn een aantal eisen:

  • Je gaat het budget inzetten voor tekstadvertenties binnen de Google Search
  • Je bent in het bezit van een ANBI-status
  • Je bent bijvoorbeeld geen overheidsinstelling of ziekenhuis
  • Je bent in het bezit van een goede website die aan de verschillende eisen voldoet en ook door Google is goedgekeurd

Er zijn nog een aantal eisen waar je aan dient te voldoen om in aanmerking te komen. Bij Epurple kunnen we je zeker helpen bij de aanvraag van het Google Ad Grants account.

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op