Personalization User Experience

Artificial intelligence biedt bijzonder veel mogelijkheden om de personalization (personalisatie) van de user experience te optimaliseren. Dit is van groot belang aangezien veel klanten zeer veel waarde hechten aan een gepersonaliseerde benadering van een bedrijf.

Neem contact met ons op

Personalization van de user experience optimaliseren

Artificial intelligence biedt bijzonder veel mogelijkheden om de personalization (personalisatie) van de user experience te optimaliseren. Dit is van groot belang aangezien veel klanten zeer veel waarde hechten aan een gepersonaliseerde benadering van een bedrijf. In veel gevallen is dit zelfs een onderscheidende factor in een beslissingsproces. Voor ambitieuze bedrijven is dit al een goede reden om zich in deze mogelijkheden te verdiepen en hier zeker werk van te maken.

Het belang van een perfecte user experience

Om het belang van een perfecte user experience aan je te verduidelijken, hoeven we eigenlijk alleen maar de definitie van dit begrip met je te delen. User experience (vaak afgekort tot UX) heeft betrekking op alle ervaringen die een gebruiker van bijvoorbeeld een aanbod of een bezoeker van een digitaal platform heeft. Je kunt de term “user experience” dus gerust vertalen met de term “gebruikerservaring”.

Uiteraard vormt deze gebruikerservaring de sleutel van het succes van een organisatie en meer specifiek van een betreffend aanbod van het bedrijf. Op het moment dat de ervaringen goed zijn, kan dit in meerdere opzichten verkoop bevorderend zijn. Hierbij kun je denken aan de verhoging van de klantwaarde maar zeker ook aan de toegevoegde waarde die loyale klanten kunnen bieden. Vooral dit laatste is door de digitalisering van de maatschappij van zeer grote waarde. Uiteraard kan een slechte ervaring met (het aanbod van) een bedrijf ook negatief uitpakken. Veel mensen schromen er niet voor om een slechte ervaring uitgebreid met andere te delen. Hierbij is het goed om te realiseren dat een slecht imago erg lastig te herstellen is. Het is dan ook van groot belang om meer dan voldoende aandacht te besteden aan alle factoren die met de user experience te maken hebben. Deze gebruikerservaring wordt gevormd door alle factoren in het aankoopproces dus vanaf de oriëntatiefase tot en met de gebruiksfase en het klantcontact wat daarna kan plaatsvinden.

Waarom kiezen voor personalisatie bij het vormgeven van de gebruikerservaring?

Via de definitie van user experience komen we vrijwel automatisch op het antwoord waarom het verstandig is om te kiezen voor personalisatie bij het vormgeven van de gebruikerservaring. Een gerichte klantbenadering biedt immers een belangrijke basis voor optimale efficiëntie in marketingactiviteiten, verkooptrajecten en andere bedrijfsprocessen. Een klant voelt zich hierdoor persoonlijk gehoord en juist dit wordt vaak zeer gewaardeerd. De user intent vormt immers de belangrijke basis van personalisatie bij het vormgeven van de gebruikerservaring. Hierdoor kan een klant in iedere fase van de customer journey op een gerichte manier benaderd worden, juist op basis van zijn of haar intentie. Daarnaast biedt een gerichte klantbenadering een belangrijke basis voor optimale efficiëntie in marketingactiviteiten, verkooptrajecten en andere bedrijfsprocessen. Voor veel bedrijven die deze marketingkans op de juiste manier toepassen is dit een onderscheidende waarde. Het toepassen van de veelzijdige artificial intelligence mogelijkheden biedt een organisatie alle opties om relatiebeheer te optimaliseren en dat in de meest ruime zin van het woord.

Belangrijkste voordelen van een gepersonaliseerde user experience

De belangrijkste voordelen van een gepersonaliseerde user experience kunnen in drie woorden samengevat worden: efficiëntie in klantprocessen. Deze drie woorden omschrijven een breed gebied. Een van de belangrijke voordelen is een eenvoudige toegankelijkheid tot klantgegevens. Dit is van belang om op ieder moment in te kunnen spelen op de wensen van de klant. Daarbij is het voor bedrijven van grote waarde om snel en eenvoudig te beschikken over klant- en prospectgegevens. Door de inzet van artificial intelligence functionaliteiten kan er een georganiseerde structuur worden ontwikkeld waarbij zelfs zeer betrouwbare voorspellingen kunnen worden gemaakt. Uiteraard bieden deze artificial intelligence functionaliteiten ook veel waarde voor het zorgdragen voor een snelle efficiënte en vooral persoonlijke klantenservice zorg te kunnen dragen.

Een ander groot voordeel van het toepassen van artificial intelligence is dat dit zeer veel inzichten geeft in bijvoorbeeld de klantcyclus. Er kunnen immers waardevolle inzichten verschaft worden in welke fase van het aankoop- of beslissingstraject een klant zich bevindt en wat de beste manier is om deze klant op een persoonlijke manier te benaderen. Een klant die zich nog aan het informeren is, moet immers van volledig andere informatie worden voorzien dan de klant die op het punt staat een beslissing te nemen. Hierbij speelt het gebruik maken van segmentatiecriteria een belangrijke rol. De toepassing van deep learning heeft hierin een belangrijke functie omdat deze techniek (in combinatie met het onderliggende machine learning) zorgt voor optimalisatie van gebruikte algoritmes. Een ander punt wat we hierbij onder de aandacht moeten brengen is de inzichten die kunstmatige intelligentie biedt. Door het toepassen van dit soort technieken heb je de beschikking over geavanceerde mogelijkheden om de doelgroep te begrijpen en hier zelfs je bedrijfsprocessen op aan te passen. Daarnaast kan AI de belangrijke basis vormen van het formuleren en vormgeven van korte- en of lange termijn strategieën.

Tot slot is het goed om de rol van natural language processing te benoemen in het kader van de belangrijkste voordelen van een gepersonaliseerde user experience. Door deze functionaliteit is de computer in staat om de menselijke taal te begrijpen en te bespreken. Hierdoor heb je alle mogelijkheden om letterlijk in gesprek te gaan met de doelgroep. Een klant voelt zich door de toepassing van deze vorm van gepersonaliseerde user experience letterlijk gehoord en spreekt zijn of haar user intent “gewoon” aan je uit zonder dat je hier enige moeite voor hoeft te doen.

Persoonlijk advies over het optimaliseren van het persoonlijk maken van de user experience

Zoals al aangegeven zal het persoonlijk maken van de user experience een grote impact hebben op het succes van een onderneming aangezien dit nu al zo’n grote onderscheidende waarde is. Deze impact zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Hierbij is het goed om te realiseren dat dit succes zeker niet is voorbehouden aan de grotere spelers binnen je segment. Als jij erin slaagt om je user experience op een perfecte manier te optimaliseren waardoor je jouw specifieke klant op de beste (persoonlijke) manier kan benaderen, kun jij zelfs de marktleiders in jouw branche de baas zijn. Veel consumenten zijn immers niet meer gevoelig voor bekende namen maar maken graag de keuze die het beste bij hen past. Het is aan jou om op een persoonlijke manier onder de aandacht te brengen dat jij hier de perfecte invulling voor hebt.

De beste gebruikservaring speciaal voor jouw klanten

Is relatiebeheer ook zo belangrijk voor jouw bedrijf, met een zo’n optimaal mogelijke gebruikservaring voor de klant? Dan is Personalization User Experience waarschijnlijk iets voor jou.
Doormiddel van een gepersonaliseerde user experience breng je meer efficiëntie in je klantprocessen, kan je je nog meer laten onderscheiden van concurrenten en kan er nog beter ingespeeld worden op de behoeftes en wensen van de klant. Ook interesse in de optimale gebruikservaring voor jouw klanten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. We kijken graag met je mee wat jouw mogelijkheden hierin zijn.

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op