Predictive Marketing

Predictive marketing is een term voor voorspellende marketing. Dat deze marketingvorm de toekomst van de marketing inzet zal veranderen, zal je direct duidelijk zijn bij het lezen van deze uitleg.

Neem contact met ons op

Wat is predictive marketing en wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Predictive marketing is een term voor voorspellende marketing. Dat deze marketingvorm de toekomst van de marketing inzet zal veranderen, zal je direct duidelijk zijn bij het lezen van deze uitleg. De predictive marketing technieken worden immers toegepast om toekomstige acties en gedragingen te kunnen voorspellen. Je neemt hiermee dus een kijkje in de glazen bol om inzicht te krijgen in toekomstige of anderszins onbekende gebeurtenissen. Hoewel je dit zou kunnen opvatten als science fiction is dit met de ontwikkeling van artificial intelligence zeker niet het geval. Het is zelfs verstandig om je hier eens goed in te verdiepen om te voorkomen dat de wereld om je heen je een slag voor is.

Toekomst kunnen voorspellen op marketing gebied, kan dat?

Als je nog niet bekend bent met dit fenomeen, wil je uiteraard weten hoe predictive marketing werkt. Hoe kan het zijn dat er organisaties zijn die bijna de orders al kunnen leveren terwijl deze nog geplaatst moeten worden. Deze efficiëntie wil iedere organisatie wel kunnen leveren. Om deze hoge servicegraad te kunnen leveren moet een marketeer niet alleen de huidige markt tot in de perfectie kunnen analyseren, en op basis hiervan de juiste acties ondernemen, maar ook de toekomst kunnen voorspellen. In het verleden was er uitsluitend sprake van giswerk en het uitspreken van verwachtingen. Tegenwoordig hebben we de beschikking over big data, voorspellende modellen, machine learning en een veelzijdigheid aan andere artificial intelligence die predictive marketing mogelijk maakt. Het gissen en uitspreken van verwachtingen hebben plaatsgemaakt voor het toekomst voorspellen op basis van betrouwbare data.

Welke rol kan deze ontwikkeling hebben op marketinggebied?

Vrijwel alle marketeers zijn het er over eens: predictive marketing kan een grote rol vervullen op marketinggebied. Een procesmatige blik op marketing geeft een duidelijker inzicht hierin. Waardecreatie, dus het voorzien in behoeften van de doelgroep, vervult een belangrijke rol in het marketing traject. Predictive waarde creatie op basis van big data zorgt ervoor dat dit soort processen op een veel efficiëntere manier kunnen worden ingevuld. Het toekomstig koopgedrag en de bijbehorende behoeften wordt hiermee voorspeld. Dit kunnen zowel korte- als lange termijn behoeften zijn die zelfs per specifieke geval in beeld kunnen worden gebracht.

Uiteraard moet deze bovengenoemde vormgegeven waarde gecommuniceerd worden aan de doelgroep. Het is immers van belang dat deze mensen zich bewust worden dat het aanbod een duidelijke toegevoegde waarde biedt. De manier waarop deze waarde wordt gecommuniceerd is van groot belang voor deze bewustwording. Het mag duidelijk zijn dat uitsluitend het gebruik van de traditionele media niet meer volstaat. Het gebruik van een of meerdere digitale mediakanalen is essentieel. Door het gebruik van big data zijn er volop mogelijkheden om het online gedrag van consumenten te registreren, te verzamelen en vooral ook te analyseren. Aan de hand van predictive analytics kan voorspelt worden of een relevante doelgroep een specifieke marketingboodschap zal accepteren en hoe marketingcampagnes op de meest efficiënte manier doelgerichter gemaakt kunnen worden. Uiteraard draagt het expansieve gebruik van smartphones en andere mobiele devices enorm bij aan deze ontwikkeling.

Nadat de waarde gecreëerd is en naar de doelgroep is gecommuniceerd, moet deze geleverd worden. Ook in dit geval kan predictive marketing bij het voorspellen van de waarde levering een enorme rol spelen. Grote bedrijven gebruiken predictive marketing om de verwachte bestelling alvast in gang te zetten. Daarnaast vormt Google wellicht wel het meest praktische voorbeeld. Op het moment dat je de eerste woorden van een vraag of onderwerp in de zoekbalk van Google ingeeft, vult de zoekmachine dit aan door gebruik te maken van een predictive algoritme.

Hoe werkt predictive marketing?

Hoewel de technologieën die hiervoor worden toegepast zeer gecompliceerd zijn, is de werking van predictive marketing redelijk eenvoudig uit te leggen. De achterliggende gedachte hierbij is dat deze marketingvorm organisaties in staat stelt om patronen te identificeren en op basis hiervan toekomstige resultaten en trends te kunnen voorspellen. Het al je niet verbazen dat voor deze doelstelling gebruik wordt gemaakt van de meest geavanceerde algoritmes. Uiteraard speelt de toepassing van machine learning hierbij een grote rol. Hierdoor worden de algoritmes non-stop bijgewerkt en verbeterd. De kwaliteit hiervan wordt getoetst aan de resultaten, in vorm van de reactie van de gebruiker. Als deze snel van een betreffend zoekresultaat wegklikt betekent dit dat de aanbeveling niet op prijs wordt gesteld. Als de gebruiker wel de gewenste vervolgstappen zet, betekent dit dat de aanbeveling op prijs wordt gesteld en een uitstekende combinatie vormt met een specifieke zoekvraag. Er worden dus steeds accuratere waarden en gewichten aan variabelen toegekend op basis van de vaststellingen. Uiteraard vormt het toepassen van artificial intelligence dan ook de basis van predictive marketing. Door de toenemende kennis wordt de kwaliteit van het voorspellingsmodel steeds beter.

Wat zijn de mogelijkheden van het toepassen van voorspellende marketing

De mogelijkheden van het toepassen van voorspellende marketing zijn nu al groot en worden uiteraard steeds groter. Zoals je hebt kunnen lezen creëer je met predictive marketing een grotendeels fact-based perspectief op marketing. De voorspellende blik wordt hierbij gericht op waarde creatie, waarde communicatie en waarde levering. De eerste stap die je hierbij als marketeer moet zetten als je predictive marketing wilt toepassen, is het gebruik van marketing automation tools. Deze tools gebruik je voor doelstellingen zoals Leadmanagement. De achterliggende gedachte hierbij is dat er een identiteit aan een lead wordt gekoppeld. Op basis hiervan kan Lead scoring worden toegepast. Hierbij worden de leads gerangschikt op waarde voor de organisatie. Dit helpt bij het vaststellen van prioriteiten waarop gefocust moet worden. Lead scoring verhoogt de verkoop- en marketing efficiëntie over alle lagen van een organisatie. Met dit inzicht kan de stap worden gezet naar ‘predictive lead scoring’. Daarin kun je aan de hand van statistische modellen voorspellen welke leads de meeste kans zullen maken op conversie en (niet minder belangrijk) welke stappen je hiervoor moet ondernemen.

De toekomst voorspellen voor jouw bedrijf

Doormiddel van predictive marketing kan jij nu ook de toekomst voorspellen voor jouw bedrijf. Met predictive marketing creëer je meer efficiëntie, kan er gereageerd worden op wat er gaat komen en kunnen er meer conversies gegenereerd worden. Ook benieuwd hoe predective marketing jouw bedrijf meer succes kan brengen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. We kijken graag met je mee wat jouw mogelijkheden hierin zijn.

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op