Om Google de juiste bedrijfsinformatie van jouw organisatie te laten tonen dien je een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken. Omdat je gegevens van je bedrijf of organisatie direct aan Google aanlevert speelt het een belangrijke rol in zoekmachine optimalisatie en lokale SEO. Daarnaast kan de informatie die je opgeeft op verschillende plekken in Google worden getoond. Dit ligt alleen wel aan de soort organisatie en de soort Google Mijn Bedrijf pagina die daar bij hoort.
Google mijn bedrijf is vooral interessant voor lokale bedrijven.
Bas Kloet – Sr. SEO Specialist
Soorten Google Mijn Bedrijf pagina’s
Wanneer je een Google Mijn Bedrijf pagina aan wilt maken kun je kiezen tussen twee soorten pagina’s:
- Lokale pagina (vaste locatie of servicegebied)
- Merkpagina
Lokale Google Mijn Bedrijf pagina (lokale Google+ pagina)
Je kiest voor een lokale Google Mijn Bedrijf pagina wanneer je (zoals de naam al doet zeggen) een lokaal bedrijf hebt; een bedrijf of organisatie op een vaste locatie waar je klanten kunt ontvangen. Loodgieters, elektriciens en andere bedrijven die in bepaalde steden op locatie werken kunnen ook een lokale Google Mijn Bedrijf pagina aanmaken. Vervolgens dien je aan te geven waar je producten en services bij klanten op locatie aanbiedt. Hierdoor zal de pagina op zoekopdrachten vanuit die locaties beter gevonden worden.

Mocht je een lokaal bedrijf hebben maar nog geen Google Mijn Bedrijf pagina hebben aangevraagd is de kans groot dat Google toch al een pagina heeft aangemaakt. Om vervolgens in bezit te komen van deze pagina en gegevens aan te passen of toe te voegen kun je deze zelf verifiëren.
Lokale Google Mijn Bedrijf (Google+) pagina herkennen
Je kunt een lokale Google Mijn Bedrijf pagina (lokale Google+ pagina) herkennen door de bijbehorende Google+ pagina op te zoeken en onderstaand verificatiesymbool (schildje) te vinden. Daarnaast worden de adresgegevens weergeven onder de bedrijfsnaam. Als de lokale pagina niet geverifieerd is, mist het verificatiesymbool maar zijn de adresgegevens alsnog aanwezig.

Google Mijn Bedrijf merkpagina (Google+ merkpagina)
Je kiest voor een merkpagina wanneer je geen vast adres hebt of wanneer je dit niet wilt opgeven, bijvoorbeeld wanneer je artiest of een groot merk als Coca-Cola bent. Via deze pagina breng je je merkbeleving naar buiten, deel je updates en bouw je een aanhang van volgers op. Ook als je een lokaal bedrijf met meerdere locaties hebt kan het slim zijn om ook een merkpagina aan te maken. Zo heb je één pagina waar mensen je kunnen volgen en hoef je dit niet te verspreiden over al je locaties.
Google Mijn Bedrijf (Google+) merkpagina herkennen
Je kunt een Google Mijn Bedrijf merkpagina op Google+ herkennen doordat er geen adresgegevens aan de linkerkant van de pagina staan. In plaats daarvan zie je onder het logo en de naam van de pagina de website vermeld staan. Daarnaast zie je, als de pagina geverifieerd is, een vinkje achter de website URL staan.

Google Mijn Bedrijf pagina in de zoekresultaten
Nadat een lokale Google Mijn Bedrijf pagina is aangemaakt en geverifieerd wordt er Google+ pagina aangemaakt waar je anderen kunt volgen, updates kunt delen en foto’s kunt plaatsen. Daarnaast wordt je bedrijfsinformatie op verschillende plekken in Google zichtbaar.
1. Branded of merkgerelateerde zoektermen
Als een lokale Google Mijn Bedrijf is geverifieerd en gevuld met correcte gegevens, kan onderstaande vermelding zichtbaar worden in de zoekresultaten van Google. De vermelding wordt zichtbaar als er wordt gezocht op merkgerelateerde zoektermen. De vermelding bevat vaak de volgende gegevens:
- Bedrijfsnaam
- Adresgegevens
- Telefoonnummer
- Openingstijden
- Recensies
- Link naar de website
- Knop voor routebeschrijving
- Foto’s
- Google Maps kaart

2. Lokale zoektermen
Op bepaalde lokale zoektermen (bijvoorbeeld “autogarage Amsterdam”) weergeeft Google de zogenaamde Local Snack Pack (Google Snack Pack). Deze Snack Pack weergeeft de drie meest relevante lokale bedrijven en een Google Maps kaart. Naast lokale SEO speelt een goed geoptimaliseerde lokale Google Mijn Bedrijf pagina een erg belangrijke rol in het scoren in deze Local Snack Pack

3. Google Maps
Lokale bedrijven in Google Maps werkt op een vergelijkbare manier als de Google Local Snack Pack. Lokale zoekmachine optimalisatie en een goed geoptimaliseerde lokale Google Mijn Bedrijf pagina spelen een belangrijke rol in de vindbaarheid in Google Maps op lokale zoektermen.

Google+ recensies
Het is mogelijk om via Google recensies (of reviews) achter te laten op Google Mijn Bedrijf pagina’s. Hoewel het niet zeker is of goede recensies resulteren in goede lokale rankings kan het wel meer organische bezoekers opleveren. Als je meer dan 5 Google recensies hebt wordt het gemiddelde cijfer en de bijbehorende sterren namelijk zichtbaar in de zoekresultaten. Namelijk op merkgerelateerde zoekopdrachten, in de Google Local Snack Pack en in Google Maps. Een goed aantal reviews en een goed cijfer valt meer op en kan leiden tot een hogere doorklik ratio (CTR).
Voorheen was het mogelijk om een directe link aan te maken door ?hl=nl&review=1 achter je Google+ URL te plaatsen. Deze link verwees direct naar een scherm om een recensie achter te laten. Dit werkt helaas niet meer. Een directe link aanmaken voor het achterlaten van een recensie kan nu met de Google Review Link Generatorvan Grade.us. De link die hieruit komt kun je naar trouwe klanten sturen en vragen of ze recensie achter willen laten.
Epurple helpt je met Google Mijn Bedrijf
Google verandert Google Mijn Bedrijf regelmatig en er komen voortdurend nieuwe functies bij. Begrijp je nog niet helemaal hoe je Google Mijn Bedrijf nu het beste voor jouw organisatie kunt gebruiken? Geen enkel probleem, Epurple helpt je graag!
- Wij bepalen welke pagina(s) je het beste aan kunt maken
- Wij helpen je de pagina te vullen met relevante informatie
- Wij helpen je Google Mijn Bedrijf pagina optimaal vindbaar te maken
- Wij bieden ondersteuning als je ergens tegenaan loopt
Vragen over dit onderwerp of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze zoekmachine optimalisatie pagina of neem contact op via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nl.