Google heeft begin 2020 weer wijzigingen aangebracht in de manier waarop zoekresultaten worden getoond. Het bekende groene “advertentie” label bij advertenties is aangepast naar een zwarte tekst, en Google liet voor korte tijd ook favicons in de zoekresultaten zien. Lees snel wat deze wijzigingen precies inhielden en wat dit voor jou betekent!
Begin 2020 voerde Google deze wijziging ook door voor de reguliere zoekresultaten op desktop PC’s. Gebruikers klaagden erover dat het nu nog lastiger was om organische zoekresultaten te onderscheiden van advertenties. Google besloot daarom om de wijziging terug te draaien.
Bas Kloet – Sr. SEO Specialist
Groen “advertentie” label
Bij veel zoekopdrachten laat Google advertenties zien. Deze lijken erg op reguliere zoekresultaten maar worden gemarkeerd met de tekst “Advertentie”, om duidelijk te maken dat het om een advertentie gaat. Door de jaren heen heeft dit er op verschillende manieren uitgezien. We hebben advertenties gezien die in een gekleurd blok stonden, gele advertentie labels, groene advertentie labels en nu dus zwarte.

In een aantal andere landen wordt dit zelfs afgekort tot “Ad”, waardoor het nog lastiger te herkennen is. Dit zorgt er mogelijk voor dat er vaker op advertenties wordt geklikt.
Favicon in organische zoekresultaten
Google laat al een aantal maanden favicons zien in de zoekresultaten op smartphones om duidelijker te maken welke websites er worden getoond. Je ziet dus bij elke website een klein logo:

Begin 2020 voerde Google deze wijziging ook door voor de reguliere zoekresultaten op desktop PC’s. Gebruikers klaagden erover dat het nu nog lastiger was om organische zoekresultaten te onderscheiden van advertenties. Google besloot om de wijziging terug te draaien:
Last week we updated the look of Search on desktop to mirror what’s been on mobile for months. We’ve heard your feedback about the update. We always want to make Search better, so we’re going to experiment with new placements for favicons….
— Google SearchLiaison (@searchliaison) January 24, 2020
Of de favicons in de zoekresultaten voor desktop wegblijven is onbekend. Google test namelijk vaak verschillende manieren van het weergeven van zoekresultaten. Mogelijk zie je dus van dag op dag kleine wijzigingen in de manier waarop zoekresultaten worden getoond.
Hoe krijg je je favicon in de zoekresultaten
Als je zeker wilt zijn dat het juiste favicon op de goede manier wordt getoond moet je voldoen aan Google’s richtlijnen. In het kort zijn er een aantal zaken waar je op moet letten:
- Kies de juiste afbeelding
- Een favicon is erg klein, houd de afbeelding dus eenvoudig
- Een logo met weinig verschillende kleuren of ingewikkelde vormen werkt het beste
- Zorg dat je favicon herkenbaar is onder je doelgroep
- Probeer je core business over te brengen in je favicon (tent voor een camping, mes en vork voor een restaurant etc.)
- Probeer op te vallen t.o.v. concurrerende websites door bijvoorbeeld gebruik te maken van andere kleuren of vormen
- Het juiste bestandstype
- Voorheen werden favicons als ICO bestanden gemaakt, maar tegenwoordig is PNG beter. PNG zien er op de meeste apparaten en browsers beter uit.
- Andere bestandstypen, zoals SVG, worden nog niet door alle browsers en apparaten ondersteund
- De juiste resolutie
- Zorg dat de afbeelding vierkant is (horizontaal en verticaal het zelfde aantal pixels)
- Houd een veelvoud van 48 pixels aan, zoals 144 x 144
- Biedt je favicon consistent onder dezelfde URL aan
- Wijzig de URL van je favicon niet regelmatig, dit is duidelijker voor Google
Daarnaast zijn er online voldoende tools waarmee je je favicon kunt maken waarbij rekening wordt gehouden met bovenstaande richtlijnen. Kom je er niet uit? Kijk dan eens op onze SEO pagina, of laat een berichtje achter. We helpen je graag op weg!