Als je begint met SEO of je bent een bedrijf dat zijn website wil optimaliseren om makkelijker in de zoekmachines gevonden te worden, dan is de kans groot dat je hier veel vragen over hebt.
Het is vaak lastig om de antwoorden van zelfs de simpelste vragen op het web te vinden. Dit is vaak zo omdat de antwoorden heel verschillend en soms zelfs tegenstrijdig van elkaar zijn.
Dit komt allemaal doordat Google haar algoritme zo’n 500 tot 600 keer per jaar aanpast. Dit zijn misschien niet allemaal hele grote veranderingen, maar het zijn toch wel veranderingen die enige invloed hebben. Zo kan het dus zijn dat de beste tactieken om je website te optimaliseren van een paar jaar terug nu niet meer werken. Toch zijn er toch een aantal zaken die niet veranderen als het om SEO gaat.
Om jou te helpen hebben wij daarom het antwoord op de 23 meest gestelde vragen over SEO. We gaan in op het volgende:
Algemene SEO vragen
Technische SEO vragen
Content marketing vragen
Linkbuilding vragen
Er is ontzettend veel informatie over SEO, van een groot verschil aan onderwerpen, naar algemene vragen, naar meer diepte vragen. Wij beantwoorden hier graag wat algemene, vaak gestelde vragen.
SEO (Search Engine Optimalization), in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, is een manier waarbij je hoog in de Google zoekresultaten rankt als gebruikers zoeken op bepaalde zoektermen of vragen.
Als je de zoekwoorden van je website optimaliseert zal je zien dat je website meer ‘organic’ traffic zal hebben. Organic traffic is het verkeer dat op jouw website terecht is gekomen door de zoekmachine, in plaats van door betaalde advertenties.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de zoekmachines weten wie je bent en wat je de lezers te bieden hebt. Overtuig de zoekmachine dat jij de geloofwaardigste en betrouwbaarste optie bent voor de gebruikers. Maak jouw content hier dus bruikbaar voor. Het is belangrijk om te onthouden dat Google resultaten toont die het best passen bij de vraag die in de zoekmachine wordt gesteld.
Ja, jouw bedrijf zou moeten investeren in SEO. Zoekmachine optimalisatie zorgt voor meer traffic op jouw website, zonder dat je daar een cent voor hoeft te bepalen. Als je PPC (Pay Per Click) advertenties beheert, betaal je dus als het ware voor elke klik op die advertenties naar jouw website. Het is wel een investering in vaardigheden en middelen om een website goed te laten rangschikken, maar de kosten per klik zijn geen factor bij een goede SEO score.
Als je een goede SEO score hebt dan zal jouw website bovenaan in de zoekresultaten getoond worden. Hier zitten geen kosten aan verbonden, en deze zoekresultaten zullen altijd blijven staan, zelfs als de advertenties uitgeschakeld zijn. Als je dus hoog rankt kan je dus genieten van een 24/7 zichtbaarheid.
53% van de traffic op jouw website komt door een goede SEO score. Als je SEO dus negeert als bedrijf, dan zullen jouw concurrenten hier wel van genieten. De meeste bedrijven kunnen het belang van SEO niet negeren. Het maakt ook niet uit wat voor soort bedrijf je bent, of je nu een lokaal bedrijf bent, online verkoopt of een wereldwijde onderneming bent, je moet aandacht besteden aan je SEO strategie.
SEO is het proces van het optimaliseren van je website om hoger te ranken in de Google zoekresultaten. Maar hoe werkt SEO?
Google gebruikt meer dan 200 ranking factoren, en deze laten de algoritmen van de zoekmachine toe om websites te rangschikken op basis van de relevantie en de autoriteit van hun pagina’s.
Jason Barnald: ‘Google streeft ernaar om het meest relevante antwoord van de meest betrouwbare bron aan te bevelen in het meest geschikte formaat voor de gebruiker.’
Om te slagen bij SEO moet je er dus voor zorgen dat jouw content het relevantste resultaat is voor een specifieke zoekopdracht en dat jouw website wordt gezien als een betrouwbare bron.
Je kunt uiteraard niet blindelings een SEO strategie uitvoeren. Je moet eerst weten waar Google gebruikers op zoeken om bij bedrijven zoals die van jou uit te komen. Op deze manier kan je je website optimaliseren voor deze termen.
Je kan dit doen met behulp van Google Keyword Planner of de SEMrush Keyword Magic Tool. Gebruik de tool en voer een term in waarvan je denkt dat mensen die zouden gebruiken om jouw bedrijf online te vinden. Je krijgt dan een heleboel gerelateerde trefwoordsuggesties te zien, inclusief hun maandelijkse zoekvolume. Met deze inzichten kan je je strategie vormen.
Er zijn een aantal redenen waardoor jouw website misschien niet goed rankt in Google. Maar allereerst, ga naar Google en typ jouw website in achter ‘site:’
Bijvoorbeeld, ‘site:epurple.nl’
Als je jouw website hiertussen ziet staan, weet je dat jouw website gelinkt is. Redenen waarom jouw website dan niet goed rankt kunnen dan het volgende zijn:
Als jouw website hier niet tussen staat, dan is jouw website niet gelinkt. Dit kan aan een aantal dingen liggen:
Om te beginnen is het belangrijk om te weten of de traffic plotseling is gestopt of dat het geleidelijk is afgenomen.
Als het plotseling is gebeurd:
Als het geleidelijk is afgenomen:
“Er is niets mis met pagina’s die mogelijk minder goed presteren in een core-update. Ze hebben onze webmasterrichtlijnen niet overtreden en zijn ook niet onderworpen aan een handmatige of algoritmische actie, zoals kan gebeuren met pagina’s die wel in strijd zijn met deze richtlijnen. In feite is er niets in een core update dat gericht is op specifieke pagina’s of sites. In plaats daarvan gaan de veranderingen over het verbeteren van de manier waarop onze systemen de inhoud in het algemeen beoordelen. Deze veranderingen kunnen ervoor zorgen dat sommige pagina’s die eerder onderbelicht waren, het beter doen.”
Google deelt boetes uit aan websites die hun webmasterrichtlijnen overtreden. Er zijn twee verschillende soorten straffen.
Officieel zijn algoritmische straffen (of aanpassingen) geen straffen. Ze zijn het resultaat van het veranderen van de ranking van een site vanwege het algoritme dat een site filtert vanwege de identificatie van de manipulatie.
Oliver Andrieu legt deze twee straffen zo uit:
Handmatige actieboetes:
‘Google Penalties zijn manuele acties, wat betekent dat ze een door mensen gestuurd proces zijn. Wanneer een site een boete krijgt, is dat het resultaat van een echt persoon dat voor Google werkt en de zaak bekijkt.’
Algortimische straffen:
‘Algoritmische filtering is een volledig geautomatiseerd onderdeel van het ranking algoritme van Google. Google’s software en algoritmen kunnen een bepaald aantal manipulaties, of wat zij als manipulatie beschouwen, op elk deel van een website detecteren en deze site die er te veel op lijkt “filteren”. Je ontvangt geen berichten of waarschuwingen als jouw site posities verliest als gevolg van algoritmische filtering.’
Het simpelste antwoord op deze vraag is: het hangt ervan af. Het is al lang geleden dat je een website hebt gelanceerd, dat je je title-tags hebt geoptimaliseerd en dat je in een paar weken tijd bent gerangschikt.
Je kan een website niet lanceren en verwachten dat deze over een paar weken in de buurt van concurrerende zoekopdrachten wordt gerangschikt. Het kost tijd om een website organisch te laten presteren, want Google rangschikt relevante sites die autoriteit hebben opgebouwd. Je moet je een weg naar de top van Google verdienen.
Meestal duurt het ergens tussen zes maanden en een jaar, maar het hangt ook af van het niveau van de middelen die je toewijst aan uw strategie, het niveau van de concurrentie, en wat anderen die strijden voor dezelfde zoekopdrachten doen.
Het kan slechts een paar maanden duren om een pagina op een bestaande website hoog te laten ranken, terwijl het jaren kan duren om een nieuwe website hoog te laten ranken.
John Mueller van Google zei onlangs dat het tot een jaar kan duren voordat ze weten waar een nieuwe site moet worden gerankt, en dat er gedurende deze periode schommelingen worden verwacht.
In 2016 bevestigde Google haar top 3 van de rankings met links, inhoud en RankBrain.
In werkelijkheid betekent het optimaliseren voor deze factoren het creëren van geweldige inhoud waar andere websites naar willen linken en die Google kan lezen en beoordelen als het beste resultaat voor een bepaalde zoekopdracht.
Verschillende ranking factor studies hebben dieper in het algoritme van Google gedoken om een licht te werpen op die gebieden die de meest significante impact hebben op de organische prestaties.
Neem bijvoorbeeld de SEMrush Ranking Factors 2.0 studie, die extra factoren bekijkt, zoals:
Een vraag die altijd wordt gesteld is of een bedrijf moet investeren in SEO, PPC, of beide. In een ideale wereld moet een bedrijf meerdere marketingkanalen in evenwicht brengen om te voorkomen dat men afhankelijk is van een enkele bron van verkeer (en conversies). Dit lukt alleen niet altijd even perfect. Vooral voor kleinere bedrijven is het budget vaak een uitdaging en moeten de middelen efficiënt worden toegewezen. Middelen zijn niet eindeloos.
Zelfs in dit geval is het essentieel om een balans te vinden tussen een lange termijn SEO-strategie en een kleine, maar gerichte PPC-campagne.
Het antwoord op deze vraag volgens Moss Clement:
‘Social media draagt niet direct bij aan de SEO ranking, maar de links die je deelt over sociale platforms vergroten de merkbekendheid. Je content op social media sites heeft geen plaats in de SEO-ranking. Wanneer meer mensen jouw content delen via sociale media, genereert het sociale signalen die aangeven dat jouw berichten nuttig zijn voor jouw doelmarkt.’
Zonder een goede technische basis zal Google moeite hebben met het ranken van jouw website. Terwijl technische SEO vrij snel ingewikkeld kan worden, zijn hier een aantal meest gestelde vragen over dit onderwerp.
Hoewel ze vaak door elkaar gebruikt worden, zijn on-page SEO en technische SEO niet hetzelfde.
We kunnen in de onderstaande tabel deze verschillen te vergelijken:
Uiteindelijk dekt SEO op de pagina de inhoud van uw pagina, meta-tags, afbeeldingen en dergelijke. Zie deze als de pagina-elementen die zichtbaar zijn voor gebruikers.
Technische SEO daarentegen gaat over de manier waarop Google jouw site crawlt en linkt. Denk aan zaken als snelheid van de site, gestructureerde data, XML-sitemaps en meer.
Paginasnelheid is Google’s maatstaf voor de snelheid van uw site, en het is belangrijk om op te merken dat dit nu al enige tijd een factor is voor een betere ranking in Google.
Een vraag die vaak gesteld wordt is, wat moet de snelheid van uw pagina zijn? Het eerlijke antwoord is dat je moet streven naar een zo hoog mogelijke paginasnelheid, maar tegelijkertijd moet weten waar je tegenaan loopt. Het kan extreem veel middelen vergen om je paginasnelheid-score verder te en soms zal je merken dat je site al beter presteert dan jouw concurrenten. Dan is het niet nodig om de snelheid ook nog erger te verbeteren.
Als jouw PageSpeed-score 85/100 is, kan het moeilijk, duur of tijdrovend zijn om zelfs 90/100 te halen. Als je concurrenten allemaal onder de 80/100 zitten, zijn er waarschijnlijk meer dringende prioriteiten om je op te concentreren.
Technische SEO-fouten kunnen jouw site tegenhouden en voorkomen dat deze zo goed mogelijk presteert in de zoekmachine resultaten. Je moet in staat zijn om problemen snel te identificeren en op te lossen en er bovenop te blijven zitten.
Om technische problemen te monitoren kan je de SEMrush Site Audit Tool gebruiken om problemen en kansen te identificeren. Je vindt een reeks thematische rapporten over kruipbaarheid, HTTPS, prestaties van de site en meer, evenals fouten, waarschuwingen en mededelingen over meer dan 130 punten.
Werk deze zaken af, beginnend met de fouten met de hoogste prioriteit, en gebruik makend van de richtlijnen van het auditrapport om je te helpen de algemene gezondheidsscore van jouw website te verbeteren.
De inhoud blijft cruciaal voor het verdienen van een toppositie. De dagen van het creëren van ‘SEO’ content zijn al lang voorbij, en de ultieme route naar succes is het creëren van de beste content op het web over een bepaald onderwerp.
Hier zijn enkele van de vragen die het meest gesteld worden rond content marketing:
Hoe lang is een stuk touw? Eerlijk gezegd is er geen juist antwoord op deze vraag, maar het is wel een vraag die keer op keer wordt gesteld. De inhoud moet zo lang zijn als nodig is om een onderwerp voldoende diepgaand te behandelen om te kunnen ranken.
Bij het maken van content moet je kijken naar wat al hoog in Google rankt. Analyseer ten minste de top 10 pagina’s om de bedoeling van de pagina te begrijpen en de geschatte lengte om een indicatie te krijgen van hoe lang je inhoud moet zijn.
Je kan dit bijvoorbeeld met de SEO content template doen van SEMrush. Voer de trefwoorden van je pagina in en de tool zal de pagina’s met de hoogste score analyseren en een aanbeveling doen.
SEO vriendelijke inhoud betekent niet gelijk dat de inhoud voel met zoekwoorden en termen zit, juist het tegenovergestelde van dat.
De realiteit is dat SEO een essentieel onderdeel moet zijn van het content creatie proces als je wilt dat jouw content goed presteert in de zoekmachines. Hoe maak je dan SEO-vriendelijke content?
Je begint met zoekwoord om je te helpen de termen te begrijpen waar mensen naar zoeken, de bedoeling van de zoekopdracht te bepalen, het juiste formaat te bepalen en je on-page SEO goed te krijgen.
Je kan de afbeelding gebruiken om de volgende stappen te volgen.
Je hebt waarschijnlijk horrorverhalen gehoord over dubbele inhoud. Veel SEO-beginners zijn vaak in de war en maken zich zorgen over wat dit betekent. In eenvoudige termen, dubbele inhoud is waar de inhoud wordt gedupliceerd tussen twee of meer websites of twee of meer interne pagina’s.
Hier kan inhoud betekenen: geschreven inhoud, titeltags, metabeschrijvingen of H1-tags. We vonden dit een van de grootste SEO-fouten die marketeers maken in onze recente studie.
SEMrush geeft dit advies:
‘Je dient je te onthouden van het dupliceren van elke vorm van inhoud van elke soort site die er is, of ze nu een directe concurrent zijn of niet. Kijk uit naar dubbele beschrijvingen, paragrafen en hele delen van de kopie, dubbele H1-tags over meerdere pagina’s en URL-kwesties, zoals www en niet-www-versies van dezelfde pagina. Let op het unieke karakter van elk detail om ervoor te zorgen dat een pagina niet alleen in de ogen van Google, maar ook in de ogen van de gebruiker de moeite waard om op te klikken is.’
Als algemene regel geldt dat als je geen grote brokken kopieert van andere pagina’s op je eigen site of externe sites, je ook niet de fout in kunt gaan.
Backlinks blijven een van de meest besproken onderwerpen in SEO. Maar links blijven een essentieel onderdeel van een SEO-strategie, en we hebben antwoorden op een aantal van de meest voorkomende vragen.
Linkbuilding is het proces om andere websites te laten linken naar de jouwe.
Links zijn een van de top 3 rankingsfactoren van Google, die dienen als een vertrouwensstem van de ene website naar de andere. Je kunt het hiermee vergelijken:
“Als vijf mensen die elkaar niet kennen allemaal een bepaald restaurant aanbevelen als het beste restaurant van een stad, zou je er waarschijnlijk op vertrouwen dat je daar lekker zal eten, aangezien meerdere personen het ermee eens zijn.”
Niet alle links zijn gelijk, en niet allemaal zijn ze van hoge kwaliteit. Sommige links worden beschouwd als manipulatief en onnatuurlijk. Richt dus op het verdienen van links van websites die actueel gerelateerd zijn.
Er zijn een hoop verschillende manieren om ervoor te zorgen dat jouw website gelinkt wordt door andere websites.
Als je op zoek bent naar een aantal snelle tips, zijn hier enkele uitstekende tactieken die je kan gebruiken om kwaliteitslinks naar jouw site te verdienen:
Focus op kwaliteit, verdiende links en een strategie, die verschillende benaderingen met elkaar in evenwicht brengt om jou te helpen een gevarieerd linkprofiel op te bouwen, dat zich richt op links uit meerdere verschillende bronnen.
Linkbuilding gaat over kwaliteit en niet over kwantiteit. Je moet nooit alleen maar oog hebben voor het bouwen van zoveel mogelijk links. Dit zal je alleen maar teleurstellen in het resultaat. Wanneer je je alleen op cijfers concentreert, zal de kwaliteit van de links onvermijdelijk dalen. En dat is de verkeerde manier om linkbuilding te benaderen.
Je moet de nadruk leggen op het verdienen van kwaliteitslinks op schaal, waarbij je er zeker van moet zijn dat je nooit de kwaliteit opgeeft aan de kwantiteit. Schaalbare tactieken, zoals digitale PR, kunnen je helpen om links op schaal te verdienen met kwaliteit en gezaghebbende bronnen. Toch is het essentieel om ook de link tussen jou en je concurrenten te begrijpen.
Nee, nee, nee en nog eens nee.
Het kopen van links is een schending van de Webmasterrichtlijnen van Google en kan ertoe leiden dat jouw website wordt gestraft en beboet. In de richtlijnen voor het linkschema staat duidelijk vermeld dat de volgende links voorbeelden zijn van links die een negatieve invloed kunnen hebben op de ranking van een site in de zoekresultaten:
‘Het kopen of verkopen van links die PageRank passeren. Dit omvat het ruilen van geld voor links, of berichten die links bevatten; het ruilen van goederen of diensten voor links; of het sturen van iemand een “gratis” product in ruil voor het schrijven ervan en het opnemen van een link.’
Kortom, links zouden nooit gekocht mogen worden. Links mogen alleen maar verdiend worden.
Je hebt waarschijnlijk gehoord dat links voorbij PageRank komen. Maar wat is dit precies?
PageRank is “een systeem voor het rangschikken van webpagina’s die de oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin, hebben ontwikkeld op Stanford University. PageRank draait een en al om links.”
We kunnen de PageRank van een webpagina zien als een stem van autoriteit, en deze autoriteit kan dan worden doorgegeven aan andere pagina’s of websites via links (zowel intern als extern). Eenvoudig gezegd is het een maatstaf voor het belang van een webpagina in overeenstemming met de kwantiteit en kwaliteit van de links die ernaar verwijzen.
Hoewel Google PageRank nog steeds gebruikt als onderdeel van haar algoritme, is de realiteit dat je je in de eerste plaats moet richten op het verdienen van actueel relevante links van andere relevante websites.
Het is allemaal leuk en aardig om backlinks naar je eigen site op te bouwen, maar je moet wel de concurrentie in de gaten houden. Dit is belangrijk, want je wilt weten waar je mee te maken hebt. Dat betekent dat je de linkprofielen van je concurrent moet analyseren. Dit kan in SEMrush met bijvoorbeeld de Backlink Analytics tool.
Voer het domein van jouw concurrent uit via de tool, en je zal er deze inzichten uit halen:
Je kan ook de pagina’s zien die naar hun site linken. Zo kun je kijken of sommige van deze websites ook naar jou kunnen linken.
Hoewel dit maar een klein aantal meest gestelde SEO vragen waren, waren dit wel de belangrijkste. Een van de beste manieren op je SEO score te optimaliseren is om vragen te blijven stellen. Zo blijf je leren en jezelf optimaliseren. Wees niet bang om om hulp te vragen, er zal altijd wel iemand paraat staan om je te helpen!