3 tips om recruitment marketing succesvol in te zetten

  • Door Kristian Maton
  • 24 mei 2022
  • Leestijd 3 minuten
Recruitment marketing
Marc Laurent

Meer weten over recruitment marketing?

Marc Laurent is de specialist op het gebied van recruitment marketing en beantwoord graag jouw vragen!

Neem contact op

Krijg jij jouw vacature maar niet gevuld? Of krijg je geen geschikte sollicitanten op jouw openstaande vacature? Onze recruitment marketing specialist Marc heeft in drie jaar tijd voor verschillende klanten succesvolle resultaten behaald, van service monteur tot back-end developer. Geen vacature blijft meer onvervuld.

Recruitment marketing is het onder de aandacht brengen van de vacature bij de juiste doelgroep op het juiste moment. Wij zetten hiervoor verschillende wervingskanalen in. Denk aan facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat, Jobboards en Google. Marc geeft je zijn drie gouden tips hoe je recruitment marketing succesvol kunt inzetten voor jouw bedrijf.

Tip 1. Stem je vacaturetekst af op de doelgroep

Leer je doelgroep kennen. Het is belangrijk dat je goed weet wie je wil benaderen en hoe die persoon er dan uitziet. Aan de hand van deze informatie kan je uiteindelijk een goede vacature schrijven. Door de juiste doelgroep te formuleren weet je hoe je deze persoon kunt triggeren om te solliciteren.

Je moet iemand weten te overtuigen om te solliciteren, dat doe je door punten terug te laten komen in de vacaturetekst waar iemand op aangaat. Voor een service monteur is dat weer anders dan voor een SEO-specialist. Een service monteur wil weten wat zijn werkzaamheden zijn en wat hij ervoor krijgt, maar hoe zijn dag eruitziet is geen interesse voor. Een service monteur wil kort en krachtig aangesproken worden. Een goed voorbeeld van vacaturetekst voor een SEO-specialist lees je hier: vacature SEO-Specialist Epurple.

Tip 2. Selecteer eigen beeldmateriaal passend bij de vacature

Zorg ervoor dat je zowel in de vacature als in de advertentie die je plaatst, beeldmateriaal gebruikt die een goed beeld geeft van jouw bedrijf. Door eigen beeldmateriaal te gebruiken krijgt de persoon die je wil aantrekken een bepaalde sfeer van het bedrijf, hij of zij moet zich thuis voelen in de bedrijfscultuur. Geef ook een beeld van collega’s en uitstraling van de werkplek zodat de persoon zich hier in kan verplaatsen.

Je kunt beeldmateriaal van je website pakken of foto’s selecteren die je op social media hebt gedeeld. Als je in de tekst bijvoorbeeld zegt dat je een gezellige lunch hebt, kies dan voor een foto van collega’s aan de lunchtafel. Of als je in de vacaturetekst vermeld dat je een informele werksfeer hebt met op vrijdagmiddag een potje tafelvoetbal, plaats hierbij dan een passende foto.

Tip 3. Besteed budget aan de juiste wervingskanalen

Nu je de doelgroep goed kent, weet je welk wervingskanaal je moet kiezen. Een service monteur zit bijvoorbeeld vaak op Facebook en daardoor is het interessant om op dit platform aanwezig te zijn. Zeker nu met de arbeidskrapte zijn er veel vacatures. Door te adverteren op de kanalen waar je doelgroep zich bevindt, trek je ook latente werkzoekende aan. Als je weet dat ze op facebook zitten is het zonde om LinkedIn in te zetten. Besteed je budget dus aan de juiste wervingskanalen.

Latente werkzoekenden is een interessante doelgroep want zij hebben al werk, maar staan open voor een nieuwe uitgang. Al zijn ze niet actief op zoek, zodra ze dan wel de advertentie voorbij zien komen zet het deze persoon aan het denken. Als je het kanaal niet zou inzetten, kun je deze doelgroep nooit bereiken. Insider fact: latente werkzoekenden is circa 50% van je doelgroep!

Recruitment marketing inzetten?

Begin bij het leren kennen van je doelgroep en pas daar vervolgens het gehele wervingsproces op aan. Heb je een jonge doelgroep? Vergeet dan niet te kijken naar nieuwe social media wervingskanalen zoals TikTok, meer hierover in ons kennisbankartikel: adverteren met TikTok.

Ben jij op zoek naar personeel en wil je succesvol recruitment marketing inzetten? Neem dan contact op met onze PPC-specialist Marc. Hij maakt voor jou graag een wervingsplan op maat.

Ook interessant voor jou

Krijg je die vacatures niet ingevuld? Wellicht dat Marc je kan helpen.
Even sparren met Marc