5 redenen waarom je website niet in Google staat

  • Door Nils van Rooijen
  • 3 september 2021
  • Leestijd 5 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op!

Neem contact op

Staat jouw website niet in Google? Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Je hebt niet voor niets al dat harde werk gedaan. Na het afsluiten van de hosting en het aanschaffen en installeren van je wordpress thema schrijf je de eerste content en klik je op ‘publiceren’. Tijd om verkeer binnen te hengelen toch?

Helaas komt het vaak voor dat je een nieuwe website niet meteen in Google ziet staan. Dus voor dat je meteen met de handen in het haar gaat zitten; Lees de 5 redenen die wellicht verklaren waarom jouw website nog niet getoond wordt door Google.

Kristian Maton – Content Marketeer

1.      Je website is zó nieuw, dat Google nog niet weet dat deze bestaat

Heb je een hele nieuwe website gelanceerd? Geen paniek! Zeker bij een hele nieuwe website duurt het vaak even voordat deze in de zoekresultaten van Google verschijnt.

Er bestaan tegenwoordig namelijk ontelbaar veel websites. Vandaar dat Google even wat tijd nodig heeft om jouw nieuwe website te crawlen, indexeren en te ranken. Vaak duurt dit een aantal dagen, maar het komt ook weleens voor dat het meerdere weken duurt voordat Google je website ontdekt.

Geef het dus even de tijd en je zal zien dat je website binnen de kortste keren wel te zien is in Google.

Om te checken of je website al is opgemerkt door Google kun je het beste zoeken op ‘site:websitenaam.nl’ binnen de zoekmachine van Google. Zoek bijvoorbeeld maar eens op ‘site:epurple.nl’. Je krijgt dan een overzicht te zien met alle pagina’s die Google kan crawlen.

Zie je na het invoeren van deze zoekopdracht inderdaad pagina’s van je website staan? Dan weet je in ieder geval dat Google je website heeft opgemerkt en bezig is om jouw content te indexeren.

Heb je geen zin om dagen of weken te wachten voor Google je website ontdekt? Dan kun je proberen dit proces te versnellen. Dit doe je door de XML sitemap van je website in te dienen bij Google. Dit kan via de gratis tool; Google Search Console. Op het moment dat Google je website heeft ontdekt, kun je gaan kijken hoe en waar je SEO kunt toepassen.

2.      De hele website of delen daarvan staan op no-index

Een van de meest voorkomende redenen waarom Google een website of specifieke pagina niet opneemt in haar zoekresultaten, is het feit dat deze content, al dan niet per ongeluk, op no-index staat.

Wanneer de no-index meta robots tag aan een pagina is toegevoegd, betekent dit dat Google de pagina wel mag bekijken, maar niet mag opnemen in haar zoekresultaten.

Twijfel je of dit het geval is? Check het dan op de volgende manier:

Open de broncode van de betreffende pagina waarover je twijfelt (dit doe je door CTRL + U in te typen terwijl je de pagina bekijkt). Wanneer een pagina inderdaad op no-index staat, zie je ergens in de <head> de volgende code staan:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

Wees gerust, iedereen zet weleens per ongeluk een pagina op no-index. Gelukkig is het oplossen van dit probleem zo gepiept en staat de betreffende pagina binnen de kortste keren weer in de zoekresultaten van Google!

3.      Google kan je website niet crawlen

Het kan ook zo zijn dat je bij Google hebt aangegeven dat het jouw website überhaupt niet mag bekijken (crawlen). De enige plek waarop je dit kunt doen is in het robots.txt bestand van je website. Staat hier inderdaad in dat Google je website niet mag bekijken? Dan komt er hoe dan ook geen verkeer op je website.

Tegenwoordig heeft iedere WordPress website een functie waarmee je heel eenvoudig kunt aangeven of Google je website mag crawlen of niet. Deze functie noemen we de ‘Search Engine Visibility settings’. Zodra je ‘Discourage search engines from indexing this site’ aanvinkt, kan Google niet meer bij je website. Check deze instelling dus om te zien of hier wellicht iets verkeerd staat.

Is dat niet het geval? Dan kan het ook zo zijn dat andere technische problemen Google van je website weren. Denk bijvoorbeeld aan de server waar je website op staat. Wanneer deze server errors vertoont of sommige stukjes van de Javascript code bugs opleveren, kan dat de zoekrobots van Google van de wijs brengen.

4.      De content op je website sluit niet aan bij de ‘user intent’

Ondanks dat technische problemen vaak de oorzaak zijn van het feit dat je website niet in Google staat, hoeft dat niet áltijd zo te zijn. Het kan namelijk ook aan de content op je website liggen.

Hoewel dit minder aannemelijk is, zou het zo kunnen zijn dat de content op je website in de ogen van Google niet genoeg autoriteit heeft om getoond te worden op bepaalde zoektermen. Ook kan het zo zijn dat jouw content simpelweg niet aansluit bij het geen waar de gebruiker naar op zoek is. Dit noemen we ook wel ‘user intent’.

Zorg er dus voor dat je bijvoorbeeld door middel van zoekwoorden onderzoek precies weet waar je doelgroep naar op zoek is. Wat verwachten zij vervolgens van de pagina die zij te zien krijgen? Probeer die vraag te beantwoorden en neem dit ook op in je website. Wanneer je dit op orde hebt maak je een goede kans om wél getoond te worden in Google.

5.      Het ontbreekt aan hoge kwaliteit backlinks

In de begindagen van Google werden de rankings met name gerangschikt op basis van populariteit. Het idee hierachter is dat hoe meer backlinks een website of pagina ontvangt, des te aannemelijker het is dat een grote groep mensen deze website als een betrouwbare bron van informatie zien. Websites met veel backlinks werden dan ook vaak hoog getoond in de zoekresultaten van Google.

Hoewel het algoritme van Google tegenwoordig een stuk complexer is en het de zoekresultaten op tal van andere factoren rangschikt, is de rol van backlinks nog niet helemaal uitgespeeld.

Google gebruikt backlinks tegenwoordig bijvoorbeeld nog steeds om nieuwe content te ontdekken en vervolgens te rangschikken tussen de resultaten die al bekend waren binnen een specifiek onderwerp. Kortom, ontvangt jouw content geen of weinig backlinks? Dan kan het een stuk langer duren voor dat Google op de hoogte is van je nieuwe pagina’s. Ook zal het een stuk lastiger worden om hoog te ranken met deze content.

Er is nog meer…

Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijke oorzaken van het feit dat Google jouw website of pagina’s niet toont in de zoekresultaten. De 5 redenen die je in dit artikel hebt gelezen zijn slechts de meest voorkomende problemen. Het geeft je in ieder geval een beeld van waar je mogelijk naar kan kijken als jij met dit probleem zit opgescheept.

Ook interessant voor jou