Alles dat je moet weten over Google Analytics 4

  • Door Tim Otten
  • 8 december 2021
  • Leestijd 6 minuten

Hulp nodig bij jouw online advertenties?

Quincy Janssen is Sr. SEA specialist bij Epurple, hij beantwoordt graag jouw vragen!

Neem contact op

Met Google Analytics is iedereen wel bekend. Sinds kort is de nieuwste versie van Google Analytics uitgekomen, namelijk Google Analytics 4. Deze nieuwe update is gelijk de standaard Google Analytics geworden voor ieder. De oudere versie van Google Analytics was Universal Analytics, maar deze zal nog niet verdwijnen. Langzamerhand zullen wel steeds meer mensen Google Analytics 4 gaan gebruiken en Universal Analytics zal dus uiteindelijk echt vervangen worden.

Wat is er allemaal nieuw in Google Analytics 4? En wat moet je nog meer over de nieuwe update weten? Lees snel verder, wij leggen je alles uit.

We kunnen ons in ieder geval voorbereiden op een toekomst waarin Google Analytics 4 steeds verbeterd wordt, waardoor iedereen er zo optimaal mogelijk gebruik van kan maken. Nieuwe features en functies worden zeker nog toegevoegd om Google Analytics 4 waardevoller te maken.

Quincy Janssen – Sr. SEA specialist

Wat is er nieuw in Google Analytics 4?

Google Analytics 4 wordt ook wel de meest aangrijpende update van Google Analytics genoemd. In oktober 2020 heeft Google Analytics een proefversie voor Google Analytics gecreëerd, namelijk Google Analytics App + Web. Dit beviel goed en heet vanaf nu Google Analytics 4.

Voorlopig kan je nog gebruik maken van Universal Analytics met al je oude data, maar ook van Google Analytics 4, waar je nieuwe data in verzamelt. Het is zeker handig om nog gebruik te maken van Universal Analytics, omdat je met Google Analytics 4 een aantal dingen niet meer kan doen. Functies komen te vervallen of zijn vervangen door een andere functies. Er wordt nog flink aan Google Analytics 4 gesleuteld om tot een ideaal eindresultaat te komen, waardoor Universal Analytics voor nu nog blijft bestaan om ernaast te gebruiken.

Behalve dat Google Analytics 4 natuurlijk bepaalde functies vervangt komen er ook een hoop nieuwe dingen bij. Zo gaat machine learning een grotere rol spelen, waardoor er meer inzichten en voorspellingen gedaan kunnen worden. Denk aan voorspellingen zoals:

  • Datatrends zoals pieken naar de vraag naar jouw product;
  • Aantal verwachte afhakende consumenten;
  • Verwachte omzet.

In de toekomst zal Google Analytics 4 steeds aantrekkelijker worden. Het is dus verstandig om nu al te beginnen met het overzetten van Data Analytics 4 (terwijl je Universal Analytics nog gebruikt), zodat je bij de officiële overstap al je data al op een rijtje hebt staan.

Voordelen van Google Analytics 4

Google Analytics 4 heeft dus een hoop nieuwe voordelige functies. Deze hebben we even op een rijtje gezet.

Machine learning

Gebeurt er iets opvallends of gek met je data dan krijg je hier een melding van. Dit komt door de machine learning. Daarnaast doet Google Analytics allerlei voorspellingen zoals we hierboven al noemden. Al de voorspellingen over je doelgroep, omzet en andere zaken zijn handig om te weten zodat je hier van tevoren op kan inspelen.

Doelgroepen makkelijker beheren

Je kan Google Analytics 4 goed inzetten voor doelgroep analyses. In Google Analytics 4 kan je namelijk je doelgroep bouwen en bij blijven houden. Denk aan bepaalde lijsten van mensen die je wilt targeten. Word er via jouw advertentie een aankoop gedaan door iemand? Dan wordt diegene van de remarketing lijst gehaald. Zo zal degene niet nóg een advertentie krijgen over het product dat hij of zij al heeft. Google Analytics 4 kan dit door middel van machine learning geheel automatisch doen.

App en website bij elkaar

Zoals we al benoemden werd de proefversie van Google Analytics 4 ook wel Google Analytics App + Web genoemd. Dat komt doordat naast alleen de desktopinformatie (web) ook de app informatie in je Google Analytics 4 kan worden gebruikt. Zo is het dus makkelijk om de waarde van je app te vergelijken met de waarde van je desktopversie. In de toekomst zal Google Analytics 4 deze nog beter met elkaar moeten kunnen linken, maar voor nu is het al erg handig.

Makkelijker voor gebruikers

Google Analytics 4 is veel makkelijker te gebruiken. Alles is namelijk veel minimalistisch ingericht. Een account aanmaken en instellen kan nu in minder stappen en het aantal rapporten is van 150 in Universal Analytics opgeschoond naar 30 in Google Analytics 4. Data wordt beeldender weergegeven in grafieken, in plaats van in tabellen, zodat de waargenomen data makkelijker te snappen is voor de gebruiker.

Nadelen van Google Analytics 4

Er zitten ook een aantal nadelen aan Google Analytics 4. Deze hebben we ook even verzameld.

Functies die vervallen

Een groot nadeel is dat er een hoop functies van Universal Analytics komen te vervallen. Dit zijn namelijk:

  • Bouncepercentage;
  • Google Search Console integratie;
  • Rapporten voor site snelheid;
  • Rapporten voor de zoekopdrachten op je eigen website;
  • Dashboards maken;
  • Meerdere weergaves per property.

Sommige van deze functies worden teruggebracht in een andere vorm in Google Analytics 4, maar welke dit zijn of in welke vorm dit zal zijn is nog niet duidelijk.

Handmatig data overzetten

Iets wat nog meer onhandig is, is dat je data uit de Universal Analytics niet wordt overgezet naar Google Analytics 4. Dit moet je allemaal handmatig doen. Daarom moet je eerst je oude data overzetten naar terwijl je Universal Analytics nog gebruikt, voordat je volledig met Google Analytics 4 aan de slag kan.

Eigen doelen met Google Tag Manager

Je kan met Google Analytics 4 geen eigen doelen instellen zonder Google Tag Manager. Dat is dan ook wel het enige waar je Google Tag Manager nog voor nodig zal hebben. In tegenstelling tot Universal Analytics, waar Google Tag Manager voor bijna alles nog nodig was. Nu hoef je Google Tag Manager alleen nog maar voor doelen te gebruiken. Dit is dus niet zo zeer een nadeel, maar een nadeel van een voordeel.

Ook is het tot nu toe nog niet mogelijk om te filteren en om weergaven aan te maken. Hoewel dit vervelende nadelen zijn moet je in je achterhoofd houden dat Google Analytics 4 nog steeds verbeterd wordt en dat bepaalde functies terug kunnen komen of veranderd kunnen worden. Daarnaast kan je voor nu wel nog gerust gebruik maken van Universal Analytics. In vele opzichten is Google Analytics 4 voornamelijk voordelig in plaats van nadelig.

Upgraden naar Google Analytics 4: een stappenplan

Het is handig om nu al over te stappen op Analytics 4, zodat je alvast je data kan overzetten en kan wennen aan de nieuwe manier van werken in Google Analytics. Dit is hoe je moet upgraden naar Google Analytics 4:

Stap 1:

  • Ga naar ‘beheer’ in je Google Analytics.
  • Hierin open je de property waar je Google Analytics 4 wilt upgraden.
  • Daar staat al direct een knop ‘Upgraden naar GA4’. Klik hierop.
  • Klik op de button ‘aan de slag’ en direct daarna op de button ‘property maken’.

Stap 2: Zonder Google Tag Manager

  • Open de installatieassistent bij beheer.
  • Ga naar de knop taginstallatie.
  • Klik op de gegevensstream van je website die nu in beeld komt.
  • Klik op algemene sitetag en die zal automatisch in je website worden geplaatst.

Stap 2: Met Google Tag Manager

  • Open de installatieassistent bij beheer.
  • Ga naar de knop taginstallatie.
  • Klik op de gegevensstream van je website die nu in beeld komt.
  • Kopieer het metings-ID.
  • Open de Google Tag Manager en vul het metings-ID in.
  • Plaats de tag hiervan op alle pagina’s van je website.
  • Verander niks aan de oude tags, zodat je Universal Analytics nog kan blijven gebruiken.

Nu heb je Google Analytics 4 ingesteld. Voordat je begint kan je eerst nog:

  • Gegevens controleren;
  • Conversies instellen;
  • Intern verkeer filteren;
  • Gebeurtenissen migreren;
  • Google Analytics 4 koppelen met Google Ads.

Heb je al deze stappen gevolgd? Dan ben je er klaar voor om Google Analytics 4 te gebruiken.

Conclusie

Google Analytics 4 is dus een grote verandering van Google Analytics. Omdat het nog maar net nieuw is, is het nog aanzien hoe het in de smaak valt bij de gebruikers. Voor nu hoeven we ons nog geen zorgen te maken, want Universal Analytics bestaat nog gewoon. We kunnen ons in ieder geval voorbereiden op een toekomst waarin Google Analytics 4 steeds verbeterd wordt, waardoor iedereen er zo optimaal mogelijk gebruik van kan maken. Nieuwe features en functies worden zeker nog toegevoegd om Google Analytics 4 waardevoller te maken. Het grootste voordeel is dat het alleen maar makkelijker wordt om gebruik te maken van Google Analytics en dan is voor een webmaster al ontzettend waardevol.

Ook interessant voor jou