Community Building. Wat is het en heb jij het nodig?

  • Door Tim Otten
  • 25 september 2021
  • Leestijd 5 minuten

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen met je Social Media marketing?

Mike Lijfijt is Social Media Specialist bij Epurple en beantwoordt graag Social Media gerelateerde vragen!

Neem contact op

Community Building. Misschien heb je er eerder van gehoord en misschien ook niet. Hoe dan ook, het is altijd een goed idee om met community building aan de slag te gaan als bedrijf zijnde. Heb je dus even een rustige (zomer) periode? Dan kan je je tijd hier mooi aan besteden! Benieuwd naar wat je allemaal met community building kan? Lees snel verder om erachter te komen!

Community building is dus zeker belangrijk voor je bedrijf, doordat het voor betere klantrelaties en verbondenheid zorgt. Zeker met bijvoorbeeld de coronacrisis voelen mensen zich eerder alleen en zoeken zij toenadering naar anderen waar zij zich mee identificeren, om over de gemeenschappelijke interesses te praten.

Emma van de Water – SEA Specialist

Wat is community building?

Community building gaat om het (op)bouwen van een gemeenschap. Een gemeenschap is een groep mensen met dezelfde interesses, passies en problemen. Zo’n gemeenschap gaat online met elkaar in gesprek over de dingen die ze met elkaar gemeen hebben. Zo kunnen ze met elkaar praten over de dingen die ze allemaal interessant vinden en elkaar zelfs tips geven of helpen met problemen. De mens heeft van nature namelijk de neiging om onderdeel te zijn van een groep, en zodra deze groep dezelfde eigenschappen heeft identificeert iemand zich dan ook graag met de groep.

Community building: hoe?

Maar hoe begin je nu zo’n community? Het is heel belangrijk dat je je realiseert voordat je begint, dat het opbouwen van een community veel tijd, energie en werk vergt. Je hebt niet van de ene op de andere dag een community opgebouwd. Community building kan uitgevoerd worden op een hoop verschillende manieren. Een voorbeeld hiervan is actief blijven investeren op je sociale media. Zorg dat je meer volgers krijgt als bedrijf.

Je kan bijvoorbeeld vooral voor op de B2C markt Instagram of FaceBook gebruiken. Op de B2B markt is LinkedIn een goede optie, maar ook FaceBook zou eventueel kunnen. Het is ook handig om de community op je eigen platform te beginnen. Zo raken mensen gewend aan jouw content en jouw platform.

Creëer content

Je begint dus met het meer en meer creëren van content. Op deze manier bouw je vertrouwen op bij de (potentiële) klant. Voordat de klant dus een aankoop doet zal hij of zij eerst kennis maken met jouw bedrijf. Zorg er ook voor dat je content geschreven is in een tone of voice die bij de doelgroep past, maar ook jouw bedrijf echt representeert.

Het zal veel content kosten om meer volgers en likes te krijgen, maar dan bouw je wel vertrouwen op. Plaats bijvoorbeeld boeiende Instagram posts en link af en toe in je verhalen of in je posts naar je website of creëer call-to-actions zodat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief.

Voordat de mensen waar jij een community op mee wilt bouwen actief mee zullen doen, zullen ze je eerst willen leren kennen en meer van je willen zien.

Community building

Nu je publiek je een beetje kent kan je inspelen op het aangaan van gesprekken. Stel vragen in je captions en betrek je publiek. Er zijn veel verschillende manieren van het betrekken van je publiek.

  • Zet een Poll in je Instagram Story
  • Stel een dilemma in de comments
  • Deel een challenge of een hashtag en daag je volgers uit om hier ook aan mee te doen.

Jij bent als bedrijf zijnde de ‘leider’ van de community en iedereen die jou volgt heeft dingen met elkaar gemeen. Zo reageren mensen onder jouw foto’s, maar kunnen ze ook in de comments gesprekken met elkaar aangaan. Dit kunnen mensen zijn die elkaar anders nooit gevonden hadden, omdat ze in hele verschillende werelden leven of aan de andere kant van het land wonen. Door jouw content breng je de gemeenschap samen.

Waarom community building?

Er zijn verschillende redenen waarom jij als bedrijf community building in zou moeten zetten. Wij hebben er een paar op een rijtje gezet.

  • Content online verspreidt als een lopend vuurtje. Als iemand iets interessant vindt zal diegene dit doorsturen naar anderen en zo zal je meer aandacht krijgen. Gebruik die community die bestaat uit jouw doelgroep dus ook om in te delen dat er een nieuw product te koop is, etc.
  • Mensen zullen zich verbonden voelen met je bedrijf, omdat ze zich identificeren met de community waar ze in zitten, met anderen om hun heen die dezelfde gedachtegang hebben.
  • Hoe groter je community wordt, hoe makkelijker je te vinden bent voor anderen en hoe meer mensen hier ook deel aan willen nemen. Zo wordt je community groter en groter!
  • Het contact en vertrouwen met en van je klanten wordt steeds beter. Je communiceert met de klanten en zij met jou. Dit werkt altijd in je voordeel als bedrijf. Zo worden je klanten fans en ambassadeurs van je merk.
  • Door jouw community aan te sporen om met elkaar in gesprek te gaan zullen ze het ook over jou als bedrijf hebben. Zo bouw je een betere naamsbekendheid op.

Zo zie je maar dat er een hoop redenen zijn om community building in te zetten. Waar wacht je nog op?

Community onderhouden

Het is natuurlijk heel belangrijk om de community die je hebt opgebouwd te onderhouden. Aan het begin heb je natuurlijk veel content geplaatst om die herkenbaarheid op te bouwen, maar nu je eenmaal wordt herkend en een community hebt is het niet de bedoeling dat je het links kan laten liggen. Je community is namelijk gewend geraakt aan de continuïteit van jouw content en heeft zich ook aangesloten vanwege de content die je plaatst. Houd dus vol en blijf doorgaan met de community!

Conclusie

Community building is dus zeker belangrijk voor je bedrijf, doordat het voor betere klantrelaties en verbondenheid zorgt. Zeker met de coronacrisis voelen mensen zich eerder alleen en zoeken zij toenadering naar anderen waar zij zich mee identificeren, om over de gemeenschappelijke interesses te praten. Wij raden dus zeker aan om actief mee te doen met het opbouwen van een community, want niet alleen jij hebt als bedrijf de community nodig, je community heeft jou ook nodig.

Ook interessant voor jou