De verkeersstromen in Google Analytics

  • Door Nils van Rooijen
  • 2 september 2021
  • Leestijd 4 minuten

Benieuwd naar de mogelijkheden van Google Analytics?

Kristian Maton is Sr. SEO Specialist en beschikt over de benodigde kennis en expertise op het gebied van SEO.

Neem contact op

Voor veel websites geldt dat ze zoveel mogelijk verkeer willen binnenhalen. Echter is het wel belangrijk dat de kwaliteit van dit verkeer goed is. De verkeerde mensen op je website binnenhalen levert niet veel op. Je wilt eigenlijk zoveel mogelijk mensen binnenhalen die interesse hebben in jouw product of dienst. Binnen het internet leiden er verschillende verkeersstromen naar jouw website. Het is belangrijk om deze verkeersstromen te meten met Google Analytics. De verkeersstromen hebben vaak verschillende eigenschappen. In dit artikel leggen we de verschillen tussen deze verkeersstromen uit.

Het is belangrijk om de verschillende verkeersstromen te meten met Google Analytics.

Bas Kloet – Sr. SEO Specialist

Binnen Google Analytics zijn er de volgende verkeersstromen:

  1. Organisch verkeer
  2. Direct verkeer
  3. Betaald verkeer
  4. Referral

1. Organisch verkeer

Het organische verkeer dat op je website binnenkomt heeft jouw website gevonden tussen de zoekresultaten in Google. Dit is vaak één van de verkeersstromen waar enorm veel gewonnen kan worden. Dit zijn alle zoekresultaten die niet betaald zijn, het gaat hier dan ook niet om advertenties binnen de zoekmachine. Organisch verkeer wordt dan ook wel eens gratis verkeer genoemd. Echter om veel organisch verkeer binnen te halen is er de inzet van zoekmachine optimalisatie nodig. Wanneer je besluit om dit uit te besteden kost dit je uiteraard wel geld. Echter betaal je geen geld voor de bezoekers en kan dit een zeer waardevolle investering zijn.

Over het algemeen krijgen de hoogste zoekresultaten de meeste klikken. Wanneer je op de tweede pagina van de resultaten staat kan je het eigenlijk wel schudden. Google is echter bezig om het verschil tussen de betaalde en organische zoekresultaten minder zichtbaar te maken voor de klant. De betaalde advertenties staan momenteel ook boven de organische resultaten. Wanneer je op nummer één organisch staat betekend dit dat er toch een aantal betaalde advertenties boven jouw zoekresultaat staan. Aangezien Google meer zoekopdrachten ontvangt van mobiele apparaten is er nog een ontwikkeling waar je rekening mee dient te houden. Door het kleinere scherm worden er minder zoekresultaten weergegeven. Dit betekent dat het nog belangrijker is geworden om in de top drie posities te staan.

Binnen het organische verkeer heb je branded en non-branded verkeer. Branded verkeer heeft gezocht op jouw bedrijfsnaam. Non-branded verkeer heeft dit niet gedaan. Zij hebben bijvoorbeeld gezocht op één van jouw diensten en of producten. Het is belangrijk om deze twee apart te meten omdat branded verkeer al bekend is met jouw bedrijf. Dit is dan ook een andere type lead dan non-branded.

2. Direct verkeer

Naast het verkeer dat je website betreed via een zoekmachine is direct verkeer één van de verkeersstromen. Direct verkeer is in één keer naar jouw website gegaan zonder de tussenkomst van een andere website of zoekmachine. Dit verkeer is dan ook al bekend met jouw bedrijf en of website. Tijdens het meten van direct verkeer is het belangrijk dat je je eigen bezoeken of die van je medewerkers uitsluit. Dit kan erg makkelijk met Google Analytics door ip adressen te filteren.

Echter wanneer bezoekers direct op je website komen door middel van een link uit bijvoorbeeld een email behoren zij tot de groep Referral. Het is dan ook belangrijk om in deze gevallen de links die je plaatst te voorzien van een UTM Tag. Op deze manier kun je in Google Analytics precies zien waar zij vandaan komen en vallen zij niet onder het directe verkeer.

3. Betaald verkeer

Dan zijn er nog een aantal kanalen waar betaald zoekverkeer via binnen kan komen. Dit zijn betaalde advertenties binnen het netwerk van Google. Het gaat hier om zoekadvertenties, display advertenties en video advertenties. Daarnaast biedt Google ook de mogelijkheid om een app advertentie te plaatsen.

  • De zoek advertenties zijn de betaalde zoekresultaten waar we het eerder over hebben gehad. Je kan hier bijvoorbeeld een advertentie opstellen op een bepaald zoekwoord. Je betaald dan per klik naar de website of wanneer iemand je bedrijf belt via de call button. De kosten hangen af van je advertentie en de populariteit van het zoekwoord.
  • Het displaynetwerk van Google adverteert op andere websites met bijvoorbeeld banners. Hier betaal je ook per bezoeker die op de advertentie klikt. De display advertenties binnen GoogleAdwords worden weergegeven op meer dan twee miljoen websites en 650.000 app’s.
  • De video advertenties van Google worden weergegeven op youtube. Je kan hierbij zelf je publiek targetten. Op deze manier kun je precies richten op de bezoekers die jij wilt benaderen. Dit is een actieve manier van verkeer werven.

4. Referral

Het referral verkeer zijn bezoekers die door verwijzingen op jouw website terecht zijn gekomen. Dit kan doordat zij op een link hebben geklikt op een andere pagina. Dit zijn backlinks en dragen overigens bij aan je organische vindbaarheid. Daarnaast kunnen deze komen uit e mails en sociale media. Het verkrijgen van backlinks is een lastige taak maar kan heel veel opleveren. De zoekmachine van Google kijkt namelijk ook naar het aantal backlinks dat een website heeft. De beste manier om backlinks te krijgen is door ze te verdienen. Dit kan door content te plaatsen waar andere websites naar willen verwijzen.

Ook interessant voor jou