Gebruik maken van synoniemen en gerelateerde zoekwoorden

  • Door Nils van Rooijen
  • 3 september 2021
  • Leestijd 4 minuten

Hulp nodig met het gebruiken van de juiste zoekwoorden?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op voor het stellen van vragen op het gebied van SEO.

Neem contact op

Als copywriter of SEO specialist ben je natuurlijk helemaal gek van zoekwoorden. Je gebruikt ze het liefst in ieder onderdeel van je pagina, het zijn immers de woorden waar je doelgroep naar zoekt. Vaak steek je aardig wat moeite in het vinden van de juiste zoekwoorden. En als je er dan eenmaal 1 gevonden hebt, spam je hem lekker in elke tussenkop. Om het af te maken gebruik je het zoekwoord ook nog eens drie keer in iedere alinea. Laten we eerlijk zijn, is dat anno 2019 niet een beetje achterhaald?

Door synoniemen en gerelateerde zoekwoorden op de juiste manier te gebruiken verbeter je gegarandeerd je rankings!

Kristian Maton – Content Marketeer

Variëren met zoekwoorden is belangrijk

Het gebruik van synoniemen en/of gerelateerde zoekwoorden op een pagina draagt niet alleen bij aan een betere vindbaarheid, het maakt een tekst ook makkelijker en vooral beter leesbaar. Stel dat je een webshop hebt en een pagina schrijft over schoenen. Als je het woord ‘schoenen’ in bijna iedere zin gebruikt, dan wordt je pagina al snel enorm saai. Dit zorgt voor een hoog bouncepercentage in plaats van orders!

Daarom doe je er goed aan om ook synoniemen in je tekst te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan sneakers, kistjes of trappers en als je heel hip bent dan kun je zelfs nog pattas gebruiken om je tekst spannend en bovenal relevant te houden!

Hoewel het variëren met zoekwoorden heel belangrijk is om een pagina aantrekkelijk te maken voor de lezer is het niet de enige manier. Zo kun je bijvoorbeeld ook variëren met:

  • Lange zinnen en korte zinnen;
  • De volgorde waarin je standaard woorden gebruikt.

Vooral als je probeert te ranken op een long-tail zoekwoord zoals; ‘Goedkope schoenenwinkel in Utrecht’ is het verstandig om synoniemen en gerelateerde zoekwoorden te gebruiken. Als je in iedere alinea zo’n lang zoekwoord gebruikt wordt je pagina er zeker niet beter van.

Keyword density

Ik hoor je denken; leuk die synoniemen en gerelateerde zoekwoorden, maar hoe zit het dan met de trefwoorddichtheid?

Natuurlijk is het belangrijk om het focus zoekwoord regelmatig te vermelden op je pagina, maar je moet natuurlijk niet overdrijven. De tijd van over-geoptimaliseerde teksten is voorbij. Google is tegenwoordig veel slimmer en alles draait om user intent.

Google begrijpt welke synoniemen en gerelateerde zoekwoorden bij elkaar horen. Dus als iemand zoekt op ‘sneakers Utrecht’ en jij hebt dit zoekwoord een aantal keer vermeld op je pagina over ‘schoenen in Utrecht’, dan wordt je alsnog getoond in de zoekresultaten.

Het blijft natuurlijk nog steeds belangrijk om het focus zoekwoord veel aandacht te geven op je pagina. De zogeheten ‘exact match’ blijft belangrijk. Dit zijn immers de woorden waar je doelgroep op zoekt en de woorden die ze verwachten te zien op je pagina. Maar stop alsjeblieft met spammen en gebruik liever synoniemen en/of gerelateerde termen als aanvulling! In ons artikel: stijgen in Google lees je meer over het gebruik maken van zoekwoorden en andere gebieden van SEO!

Hoe vaak gebruik je synoniemen?

Er gelden geen harde regels voor het gebruik van synoniemen tegenover het gebruik van focus zoekwoorden. Eigenlijk zijn de bezoekers van je pagina je enige criteria. Een simpel trucje dat je kunt doen om te checken of je genoeg gebruikt maakt van synoniemen is het volgende:

Lees je eigen pagina een aantal keer grondig door. Vind je het lekker om te lezen en heb je er geen moeite mee? Niks meer aan doen!

Raak je geïrriteerd door overmatig gebruik van dezelfde zoekwoorden? Doe er wat aan!

Je doet er ook goed aan om je teksten door anderen te laten lezen. Zeker als je zelf twijfelt over het gebruik van voldoende synoniemen. Vraag om feedback en pas waar nodig wat dingen aan.

Conclusie

Een korte conclusie die we op basis van dit artikel kunnen trekken is dat het gebruik van zoekwoorden essentieel blijft op SEO gebied. Bezoekers verwachten een pagina met de zoekwoorden waar ze op gezocht hebben. Exact match zoekwoorden blijven dus enorm belangrijk!

Dat gezegd hebbende, synoniemen en gerelateerde zoekwoorden zijn tegenwoordig minstens zo belangrijk. Je hebt ze simpelweg nodig om een goed leesbare tekst te schrijven. Je kunt niet in herhaling blijven vallen, zeker niet als je een pagina optimaliseert voor een long-tail zoekwoord. Tot slot zorgt het gebruik van synoniemen en gerelateerde termen ervoor dat je rankings genereert die je anders was misgelopen!

Ook interessant voor jou