Google Ads, onmisbare tool in het REAN model. Meten is weten

  • Door Nils van Rooijen
  • 2 september 2021
  • Leestijd 5 minuten
10 SEA tips voor winstgevende advertenties

Hulp nodig bij jouw online advertenties?

Quincy Janssen is Sr. SEA specialist bij Epurple en beantwoordt graag jouw vragen! Neem contact met hem op.

Neem contact op

Er zijn tal van manieren om online klanten binnen te halen, maar hoe kan je hier het beste mee omgaan? Een duidelijke structuur is de key tot een succesvolle online strategie. Ondanks dat zijn er nog steeds genoeg bedrijven die van de hak op de tak springen. Meten is weten en met de juiste tool kan je jouw doelstellingen daar volledig op laten aansluiten. In dit artikel laten wij zien hoe belangrijk Google Ads is voor het REAN model als basis voor je online strategieën.

“Het REAN model is een overzichtelijk model om jouw online strategie mee te bepalen. Om het model volledig tot zijn recht te laten komen is het van belang om ook gebruik te maken van Google Ads. Google Ads geeft je namelijk de inzichten die nodig zijn om jouw online strategie te monitoren en waar nodig aan te scherpen”.

Quincy Janssen – Sr. SEA Specialist

Het REAN model

REAN staat voor Reach, Engage, Activate en Nurture en speelt in op de Customer Journey. Het model verbindt de vier fasen van het aankoopproces van de klant en geeft inrichting aan jouw online strategie. De vier fase volgen elkaar op en de juiste invulling vergroot de kans dat de klant in de volgende fase terecht komt. Hoe verder je door de ‘trechter’ gaat, hoe meer aandacht er wordt besteed aan de individuele klant. Met dit model krijgt elke fase een eigen focus waardoor er nog beter kan worden ingespeeld op de Customer Journey. De fasen zijn als volgt:

REACH – Het bereiken van de doelgroep staat in deze fase centraal. In deze fase creëer je merkbekendheid.

In deze fase wil je voornamelijk je bedrijf of product onder de aandacht brengen en een groot bereik genereren. Het gaat hier niet om het product maar om hoe je jouw bedrijf op de radar krijgt van een zo groot mogelijk publiek.

ENGAGE – In deze fase is het doel om de doelgroep te enthousiasmeren en te inspireren. Merkwaarden en merkbeleving staan hierin centraal.

Door de reach fase is de naamsbekendheid al vergroot onder de doelgroep. In de engage fase wil je jouw bedrijf of merk leven in blazen. Je wilt dat de doelgroep jouw product of dienst in hun overweging meenemen. Denk hierbij aan blogs, Social Media content en artikelen.

ACTIVATE – Het activeren van de doelgroep staat in deze fase centraal. Door de doelgroep te activeren kom je tot de gewenste doel-actie.

De klant neemt door de voorgaande fasen jouw product of dienst mee in de overweging. Hoe zorg je er nu voor dat de klant bijvoorbeeld een aankoop doet of afspraak maakt met jouw bedrijf? In deze fase komt Google Ads goed van pas. Google Ads maakt de handelingen van de klant namelijk volledig meetbaar. Daarnaast geeft dit kanaal je nog veel meer inzichten waardoor je nog beter kan inspelen op het gedrag van de klant.

NURTURE – In de laatste fase gaat het om het verzorgen van bestaande afnemers. Zorg ervoor dat bestaande afnemers nieuwe aankopen doen of actie ondernemen.

De nurture fase is net zo belangrijk als de voorgaande fasen. Je hebt je doel mogelijk al bereikt, maar het terugkeren van een klant is eigenlijk net zo belangrijk. Het ultieme doel is natuurlijk dat huidige klanten ambassadeurs van je merk worden.

Waarom dit model?

Een online strategie is niks zonder een duidelijk plan. Het REAN model is een overzichtelijk raamwerk waarbij per fase een aparte doelstelling en propositie wordt vastgesteld. Hierbij worden de juiste kanalen gekozen om de content te delen. Tot slot worden er Key Performance Indicators (KPI’s) bepaald. KPI’s zijn meetbare variabelen, ook wel maatstaven genoemd. KPI’s worden gebruikt om de prestaties van een bedrijf te kunnen analyseren en te verbeteren. Het opstellen en monitoren van deze KPI’s zorgen ervoor dat bedrijven grip krijgen op de processen. Het REAN model verbindt de verschillende fasen van het aankoopproces van de klant en maken jouw online strategie overzichtelijk.

Met het REAN model wordt de doelgroep tijdens de Customer Journey bij meerdere touchpoints bereikt.”

Quincy Janssen – Sr. SEA Specialist

Meten is weten

Elke fase heeft zijn eigen focus en doelstelling. Om meer inzicht te kunnen krijgen in het proces is het van belang om alle resultaten te kunnen meten. Waar komen de klanten vandaan? Welke content heeft hun naar onze website gebracht? Waar moet ik meer tijd aan besteden om nog meer klanten binnen te halen? Google Ads is een tool die dat mogelijk maakt. Het kan dan ook gezien worden als de rode draad in combinatie met de andere (online) kanalen van het REAN model.

Google Ads

Google Ads is het online adverteren op Google waar bedrijven reclame mee maken. Google is verreweg de populairste zoekmachine van Nederland (90,1% van alle internetgebruikers zoekt via Google) en biedt dan ook veel mogelijkheden. Naast dat de campagnes klanten binnen halen geeft dit kanaal ook veel inzichten in het aankoopproces van de klant.

Wat betekent Google Ads voor het REAN model?

Als je met Google Ads wilt adverteren maak je ten eerste een campagne aan. Er zijn verschillende typen campagnes die elk een eigen advertentiedoel vervullen. Voor elk bedrijf is dit anders en het REAN model maakt dit per fase overzichtelijk. Om meer inzicht te krijgen in welke typen campagnes het beste passen bij welk doel is hier een overzicht van gemaakt:

REAN fase Campagnetype Doel
REACH Google Display & YouTube Ads Naamsbekendheid vergroten bij de doelgroep
ENGAGE Google Display Remarketing Overweging en voorkeur voor je merk creëren
ACTIVATE Google Search & Google Shopping Contactaanvragen / orders realiseren
NURTURE N.V.T. N.V.T.

Het REAN model is een overzichtelijk model om jouw online strategie mee te bepalen. Om het model volledig tot zijn recht te laten komen is het echter van belang om hoe dan ook gebruik te maken van Google Ads. Google Ads geeft je namelijk de inzichten die nodig zijn om jouw online strategie te monitoren en waar nodig aan te scherpen.

Ook interessant voor jou