Google MUM-update

  • Door Boudewijn Hoogendorp
  • 26 juli 2022
  • Leestijd 5 minuten
Google MUM update
boudewijn hoogendorp

Boudewijn neemt je graag mee in zijn visie op de MUM-update en wat je staat te wachten.

Neem contact op

De MUM-update van Google

In 2021 kondigde Google aan dat er een nieuwe grote update aankomt in 2022 genaamd de MUM-update. De term MUM  is een afkorting en staat voor Multitask Unified Model. Google heeft aangegeven dat deze nieuwe update 1.000 keer krachtiger is dan de vorige grote update (de BERT-update) en een grote impact zal hebben op het zoekgedrag van de bezoekers.

We zijn nu halverwege 2022 en het is tijd om te bekijken of er al effecten te zien zijn van de MUM-update en hoe ver Google is met het implementeren van deze update. Aangezien de MUM-update de grootste update is in de afgelopen tijd zijn de verwachtingen hooggespannen binnen het SEO-landschap. Doordat de update zo groot is zal Google dit niet in zijn geheel in een keer implementeren, maar de verwachting is dat het nog maanden tot jaren kan duren voor de gehele update is uitgerold.

In dit artikel deel ik mijn verwachtingen van de MUM-update en geef ik een aantal tips voor hoe je jouw website MUM-proof kan maken.

Wat gaat er allemaal veranderen de aankomende tijd door de MUM-update?

Google heeft aangegeven dat de manier van zoeken voor de gebruiker veranderd zal worden. Er zullen meer mogelijkheden zijn om een zoekopdracht uit te voeren en er zal meer informatie beschikbaar zijn voor gebruikers wereldwijd. Dat klinkt natuurlijk erg mooi, maar wat betekent dit nou eigenlijk echt? Ik leg het graag voor je uit:

Google gaat informatie over de wereld vertalen voor de gebruiker van Google

Met de MUM-update is het mogelijk dat je straks tekst leest die geschreven is door een content maker in Italië. Een voorbeeld hierbij is een gebruiker die in het Nederlands een typisch Siciliaans gerecht op zoekt. Op dit moment krijgt de bezoeker alleen Nederlandse sites te zien, maar met de MUM-update is het straks goed mogelijk dat de gebruiker een vertaalde tekst leest van een Siciliaanse website. De reden hiervoor is dat de Siciliaanse schrijver waarschijnlijk meer weet en kan vertellen over het gerecht.

Het is straks mogelijk om een image search uit te voeren

Je kunt binnenkort een foto uploaden naar Google door middel van Google Lens. Je kunt bijvoorbeeld een foto uploaden van een autoband met de vraag: hoe vervang ik deze band. Vervolgens krijg je van Google resultaten te zien die uitleggen hoe je dit kunt gaan doen. Een andere mogelijkheid is dat je een foto-upload van een kledingstuk en dat je hier bijpassende kleding bij krijgt te zien.

Het bundelen van verschillende informatiebronnen

Op dit moment is het zo dat als je een ingewikkelde vraag stelt aan Google dat je vaak resultaten krijgt die de vraag niet in zijn geheel beantwoorden. Vaak is het dan ook zo dat als je dezelfde vraag stelt aan een expert dat je dan wel een compleet antwoord krijgt. Simpelweg omdat deze expert jouw vraag begrijpt en dus kan beantwoorden. Doormiddel van AI wil Google ook kunnen functioneren als een expert op elk gebied. Google gaat dus verschillende informatiebronnen bundelen om zo elke vraag als een expert te kunnen beantwoorden. Het is dus goed mogelijk dat je informatie van verschillende websites te zien krijgt. Als aanvulling wordt het straks mogelijk dat je ook een fragment van YouTube of van een podcast erbij krijgt voor het complete verhaal.

Hoe ga je dit terug zien na de MUM-update?

  • Het is goed mogelijk dat je na de MUM-update een deel van je Nederlandse bezoekers zal verliezen, maar hier staat tegenover dat er nu ook gemakkelijker internationale bezoekers op jouw website zullen komen;
  • Het zal steeds vaker voorkomen dat mensen wel de informatie van jouw website lezen, maar dat ze nooit op de website zullen komen. Het aandeel no click search zal dus naar verwachting de komende tijd groeien;
  • Relevantie wordt steeds belangrijker, dit komt doordat meer websites met elkaar concurreren. De content kan straks vertaald worden daardoor is het nog belangrijker om de nieuwste content op de website te plaatsen;
  • Image SEO wordt steeds belangrijker voor SEO.

Hoe kan je inspelen op de veranderingen die de MUM-update teweegbrengt?

  • Zorg voor unieke content en zorg ervoor dat deze content ook goed leesbaar is;
  • Werk een onderwerp helemaal uit zodat je alle informatie geeft die hierover te vinden is. Dit zorgt ervoor dat Google je gaat zien als een autoriteit op het gebied waarover je schrijft. Als je bijvoorbeeld vloeren verkoopt, vertel dan ook iets over het onderhoud e.d. ;
  • Werk met structured data, dit zorgt ervoor dat Google je website beter kan lezen;
  • De kwaliteit van de content wordt nog belangrijker, zorg ervoor dat alles wat je online plaatst van een kwalitatief goed niveau is;
  • Maak gebruik van zowel afbeeldingen als andere audio en visuele content op de website. Afbeeldingen worden steeds belangrijker, zorg dus voor een goede Alt omschrijving en gebruik het liefst zo min mogelijk stockfoto’s.

Google heeft nog niet alles naar buiten gebracht als het gaat om de MUM-update dus hoe je hier verder op kan inspelen moet nog blijken. Doordat Google nog aan het testen is, is het lastig om te zeggen wat op dit moment al de impact is van de MUM-update. Wat zeker is, is dat deze update een grote impact zal gaan hebben op SEO en dat hier zowel kansen als bedreigingen uit zullen komen.

Benieuwd hoe jij ervoor staat met betrekking tot de MUM-update?  Onze SEO-specialisten kijken graag met je mee!

Ook interessant voor jou

Wil je aan de slag met SEO? Onze specialisten kijken graag met je mee.
Bekijk de dienst SEO