Hoe Social Media je SEO content kan beïnvloeden

  • Door Nils van Rooijen
  • 3 september 2021
  • Leestijd 7 minuten

Hulp nodig bij jouw online advertenties?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op!

Neem contact op

Zoekmachine optimalisatie en social media. Twee dingen die niets met elkaar te maken hebben, zou je denken. Niets is minder waar! Social media kun je juist inzetten om de zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO (Search Engine Optimization), van jouw website te verbeteren! Wil jij weten hoe? Lees dan snel verder.

Sociale media hebben geen directe invloed op SEO. Dit is ook best logisch, omdat een tekst op basis van zoekwoorden op Google niets te maken heeft met een bericht op een Instagram pagina. Toch is het mogelijk om door middel van sociale media de SEO teksten op jouw website te beïnvloeden. Hoe dan? Indirect!

Noa Appel – Online Marketeer

Social Media vs. SEO

Wat is het verschil tussen social media content en SEO content? Op social media wil je leuke, relevante en ‘eruit springende’ content plaatsen. Door middel van likes, reacties, volgers, vriendschapsverzoeken en nog veel meer zorg je voor engagement tussen jou en je publiek. Gebruikers bezoeken social media voornamelijk voor entertainment. Op social media is het dan ook essentieel dat je de boodschap kort en krachtig houdt. Op social media verliest je doelgroep al snel hun aandacht. Social media is ideaal voor het creëren van een betere naamsbekendheid, meer zichtbaarheid, meer betrokkenheid, de sfeer van je bedrijf laten zien, etc. Het is nodig om regelmatig op social media te plaatsen, omdat er dagelijks zo veel nieuwe content online komt waar jouw content maar een minuscuul deel van is.

SEO content is content die op de website van je bedrijf staat. Als jij een tekst over backpacken door Europa schrijft dan zal iemand die in Google ‘Backpacken Europa’ zoekt bij jouw tekst terechtkomen. Bij deze content zoekt iemand dus specifiek naar informatie over het onderwerp waar je over schrijft. Deze content moet dus genoeg informatieve, relevante inhoud bevatten. Dit betekent niet dat je hier geen informele tekst van kan maken: dat leest soms juist prettiger! Zo lang je de tekst maar eerlijk houdt.

Bij het schrijven van een SEO tekst moet je niet alleen rekening houden met de doelgroep, maar ook Google moet de tekst accepteren. Verwerk de juiste zoekwoorden daarom zorgvuldig in je content, maar wees niet té overdreven. Hoe beter geoptimaliseerd op zoekwoorden en hoe relevanter, hoe hoger jouw website in Google komt te staan als iemand de hoofd-zoekwoorden opzoekt. Bij een SEO tekst is het succesmoment waarop jouw tekst hoog in Google komt te staan een lange termijn proces. Het kan namelijk enkele maanden of soms jaren duren voordat jouw tekst hoog in Google komt te staan.

Zo zie je dat er best een groot verschil is tussen social media en SEO content. Tóch kan social media invloed hebben op beter rankende SEO content. Lees snel verder om erachter te komen hoe!

Indirecte invloed

Sociale media hebben geen directe invloed op SEO. Dit is ook best logisch, omdat een tekst op basis van zoekwoorden op Google niets te maken heeft met een bericht op een Instagram pagina. Toch is het mogelijk om door middel van sociale media de SEO teksten op jouw website te beïnvloeden. Hoe dan? Indirect!

Het begint allemaal bij de SEO teksten die je al schrijft. Dit kunnen blogs zijn, maar ook transcripten voor podcasts of video’s. Hoe koppel je dit nu aan je social media? Het is eigenlijk heel makkelijk, dit doe je door middel van het delen van je content. Plaats een linkje in je verhaal, op je tijdlijn of op een andere plek op je social media account! Met wat geluk vindt je publiek jouw content zelfs zo leuk dat zij de content ook delen op hun eigen pagina. Op deze manier wordt je zichtbaarder en krijg je meer publiek.

Doordat anderen jouw content delen creëer je backlinks (links naar jouw website vanaf een andere website). Deze backlinks zijn heel goed voor de prestaties van je SEO teksten! Op deze manier versterk je de autoriteit van je teksten, en dat is een van de belangrijkste rankings factoren van Google!. Op deze manier zal Google jouw teksten veel eerder hoog in de resultaten zetten!

En dan?

Belangrijk is dat jij weet hoe je de aandacht van je lezers vasthoudt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je in je SEO tekst verwerkt dat de tekst al 100+ keer gedeeld is op social media. Op deze manier denkt het publiek ‘blijkbaar vonden anderen dit ook interessant, dus ik ga verder lezen!’

De zoekwoorden op basis waarvan de tekst is geschreven, is de nummer 1 belangrijkste SEO factor. Op de ook belangrijke 2e plek staat de duur dat iemand op je website blijft hangen. Zorg jij er nou voor dat je hele interessante content neer zet en laat je daarom de lezer/kijker langer blijven hangen? Zo scoor je punten voor je SEO tekst.

Het EAT principe

EAT staat voor Expertise, Authorativeness en Trustworthiness. Het EAT principe is een belangrijk onderdeel dat sinds 2015 is opgenomen in het algoritme van Google. Google vindt het namelijk heel belangrijk dat deze drie factoren terugkomen in je tekst. Het is dus heel belangrijk om hier goed over na te denken tijdens het schrijven van een tekst. Je wilt natuurlijk wel dat je tekst zo hoog mogelijk rankt in Google. Meer over het EAT principe vind je hier.

Zonder deze drie elementen zal Google jouw artikel nooit bovenaan plaatsen. Belangrijk is dat je het EAT principe ook elders dan alleen in je website terug laat komen. De backlinks zijn een goed voorbeeld van meer autoriteit creëren. Google let op of anderen jouw naam, jouw links en je merknaam vaak laten terugkomen. Hoe vaker, hoe eerder Google jou bovenaan zet. Zorg er dus ook via social media voor dat je autoriteit creëert door het delen van jouw content, en anderen die jouw content delen.

Dit geldt ook voor de trustworthiness. Wees zowel op je teksten online als op je social media account open naar je doelgroep. Zorg voor een autobiografie, een optie om contact op te nemen met iemand, etcetera. Google houdt van betrouwbaarheid en zet dan ook eerder bronnen met een afzender bovenaan. Vergeet dit niet terug te laten komen op je social media pagina als je hierop links naar je website toevoegt.

Tips voor betere SEO en Social Media content

Er zijn tot slot nog een aantal andere factoren die invloed kunnen hebben op een betere SEO tekst, zodat deze beter op social media te promoten is.

Kwaliteit boven kwantiteit
Hoe belangrijk het ook is om met regelmaat nieuwe content te plaatsen, de kwaliteit van de content blijft toch altijd het belangrijkst. Je wilt bezoekers naar je website toe trekken en je wilt dat ze daar even blijven hangen. Doe dit met relevante content over iets actueels wat gericht is op je doelgroep!

Herschrijf oudere artikelen
Bekijk teksten die goed scoren, maar al een lange tijd niet zijn bijgewerkt. Herschrijf als het ware de tekst, maar dan langere, relevantere en betere inhoud. Zorg ervoor dat je artikel als backlink wordt toegevoegd op pagina’s die het oude artikel al als backlink hadden. Ze vinden het onderwerp en de invalshoek duidelijk al interessant, dus een relevantere versie zullen ze waarderen!

Creëer rijke content
Zorg ervoor dat jouw content het waard is om gedeeld te worden. Handige elementen om in je content te verwerken zijn afbeeldingen en video’s: rijke content. Hierbij blijft de aandacht van bezoekers ook nog eens langer hangen.

Houd je social media pagina goed bij
Zorg er ook voor dat je social media account helemaal geoptimaliseerd is. De meeste mensen die via jouw account naar je artikelen gaan zullen eerst je profiel bekijken. Zorg voor een verzorgd, netjes, maar ook aantrekkelijk en interessant platform.

Gebruik zoekwoorden
Zorg ervoor dat tijdens het maken van een bericht of een verhaal op je social media kanalen, je de zoekwoorden van de SEO tekst in de omschrijvingen zet. Op deze manier weet jouw publiek precies op wat voor link ze klikken en worden deze zoekwoorden keer op keer gedeeld door jouw volgers.

Zorg voor meer engagement
Stel regelmatig via je social media vragen over wat het publiek van je tekst vond. Accepteer de feedback van anderen, maar profiteer ook van de positieve reacties. Op deze manier zorg je voor een betere EAT score.

Bol.com is een goed voorbeeld. Ze zorgen regelmatig voor engagement met de doelgroep, ze houden hun pagina bij en zorgen voor entertainment. Bol.com heeft genoeg referenties en backlinks van andere websites om hoog in Google te scoren. Meestal staan ze zelfs bovenaan.

Dus

Hoewel het dus direct niet mogelijk is om via social media je SEO teksten te optimaliseren, kun je op de indirecte wijze zeker een bepaalde invloed uitoefenen. Het is dan ook essentieel dat je weet hoe je dit moet aanpakken. Ook vergt het veel geduld om een SEO tekst te plaatsen. Verwacht dus niet dat je tekst van de ene op de andere dag in de top 5 van Google staat. Focus op de juiste zoekwoorden, backlinks en op het zoveel mogelijk delen van jouw belangrijke SEO content!

Ook interessant voor jou