Hoger in Google in 2020

  • Door Nils van Rooijen
  • 2 september 2021
  • Leestijd 30 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Als Sr. Specialist is Kristian multidisciplinair actief binnen Epurple. Neem contact met hem op!

Neem contact op

Wil je hoger in Google komen? Ben je niet tevreden met de prestaties van je website in Google? Of lijkt de concurrentie je altijd 1 stap voor te zijn? Wees gerust, je kunt er nu iets aan doen! In dit artikel leggen we je namelijk alles uit over de laatste richtlijnen van Google, geven we je handige tips en brengen we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. We besteden voornamelijk aandacht aan de onderdelen die van grote invloed zullen zijn in 2020. Zo weet jij precies hoe je nú gratis hoger in Google kunt komen!

Hoger in Google komen gaat niet over 1 nacht ijs, het is een langdurig proces waar je veel aandacht aan moet besteden. Doe je het goed, en verander je mee met de ontwikkelingen binnen het online landschap? Dan gaat jouw website gegarandeerd omhoog in de Google resultaten”.

Bas Kloet & Kristian Maton – SEO Specialisten

In het kort – Hoger in Google

Hoe kom ik hoger in Google? Een vraag die we vaak voorbij horen komen bij Epurple. Het antwoord is dat websites hoger in Google kunnen komen door zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, toe te passen. SEO is namelijk een manier om gratis hogere posities in de zoekmachine te behalen. Hiermee verhoog je op termijn ook het aantal gratis en relevante bezoekers op je website.

Zoals je in dit artikel zal lezen zijn er tal van factoren die de rankings van jouw website beïnvloeden. Zoekmachine optimalisatie is dan ook een lange termijn proces. Door structureel aan de juiste onderdelen te werken zul je je website over een langere periode beter vindbaar maken.

Onderstaand hebben wij de belangrijkste criteria uit dit artikel voor je op een rijtje gezet. Ga hier mee aan de slag en geef je website een boost in de organische zoekresultaten van Google!

  • Zorg dat je website indexeerbaar is door Google en andere zoekmachines;
  • Richt de structuur van je website op een heldere manier in;
  • Zorg voor een snelle en mobielvriendelijke website;
  • Zorg dat de verschillende pagina’s op je website aansluiten bij de verwachting en het zoekgedrag van je doelgroep voor een optimale gebruikerservaring;
  • Zorg dat je de vraag van de bezoeker zo goed mogelijk beantwoordt;
  • Schrijf unieke en originele content;
  • Zorg dat de belangrijkste content gemakkelijk te bereiken is door middel van een heldere interne linkstructuur;
  • Laat andere relevante websites naar jou verwijzen als bron van informatie door middel van backlinks;
  • Wordt een expert en autoriteit binnen je branche.

Inhoudsopgave – Hoger in Google

In dit artikel is enorm veel relevante informatie te vinden over zoekmachine optimalisatie en het realiseren van hogere rankings in Google. Om het overzicht te bewaren hebben wij hier een inhoudsopgave voor je gemaakt. Zo kun je direct door naar het deel dat voor jou interessant is. Klik op het onderwerp en je gaat er automatisch naartoe!

  1. Wat is SEO;
  2. Doelgroepanalyse;
  3. Zoekwoorden onderzoek;
  4. Websitestructuur;
  5. Landingspagina’s;
  6. Techniek;
  7. Lokale SEO;
  8. E-A-T;
  9. Interne linkstructuur;
  10. Backlinks;
  11. Gebruikerservaring;
  12. Als je hoog in Google staat, wat doe je dan;
  13. Conclusie.

Wat is SEO?

Om hoger in Google te komen zal je met name veel energie moeten steken in het op orde krijgen van je SEO. Zoals gezegd is SEO dé gratis manier om hogere posities te realiseren. Waar je op basis van de informatie tot nu toe misschien denkt dat SEO een trucje is waarmee je binnen een paar klikken resultaat behaalt, heb je het mis. SEO is namelijk veel meer dan een gratis trucje wat je toe kunt passen.

SEO is een werkwijze waarbij je een website optimaliseert op basis van de richtlijnen van Google. Hierbij zijn er een aantal belangrijke aspecten waar Google een website op beoordeelt. Zo zijn met name de inhoud van de website, de technische basis van de website en de interne en externe linkstructuur erg belangrijk.

Van alle zoekmachines die er zijn, is Google de meest gebruikte. Vandaar dat jij waarschijnlijk ook benieuwd bent hoe je hoger in Google komt. De zoekrobots van Google moeten tot in het kleinste detail kunnen vaststellen waar jouw website over gaat. Vandaar dat er meer dan 200 factoren zijn die meespelen in de rankings van jouw pagina’s.

Om die reden gaan we in dit artikel in op alle onderdelen die niet mogen ontbreken in jouw strategie om hoger in Google te komen. Je leest stap voor stap wat er bij komt kijken en hoe je dit eenvoudig zelf kunt oppakken voor je eigen website.

Start altijd met een doelgroepanalyse om hoger in Google te komen

Voor je überhaupt kunt beginnen met het optimaliseren van je website is het verstandig om een uitgebreide analyse van de doelgroep te maken. Zonder inzicht in de doelgroep weet je namelijk niet waarop en tot wie je je moet richten. Kleine kans dus dat je zonder doelgroepanalyse hoger in Google gaat komen.

Bij een doelgroepanalyse onderzoek je vaak de volgende onderdelen:

  • Uit welke (soort) mensen bestaat mijn doelgroep en wat kenmerkt de doelgroep?
  • Wat verwacht mijn doelgroep van mij en mijn website?
  • Waar is mijn doelgroep naar op zoek?

Door deze informatie te vergaren door middel van tests, interviews, enquêtes en andere (openbare) databronnen, ben je in staat om je website gericht te optimaliseren en een optimale gebruikerservaring – de manier waarop een bezoeker jouw website ervaart – te creëren voor je doelgroep.

Daarnaast kom je ook een heel eind wanneer je je doelgroep probeert te omschrijven o.b.v. eerdere ervaringen met klanten. Probeer in kaart te brengen naar welke informatie je doelgroep opzoek is, wat hun pijnpunten zijn en op welke manier je van waarde kunt zijn voor je doelgroep.

De gebruikerservaring is altijd al een belangrijk onderdeel geweest van software en websites. Gebruikers worden steeds kritischer in hoe prettig je website in gebruik is, maar ook Google wordt hier steeds strenger in. Zonder op de zaken vooruit te lopen gaat het hierbij om het feit dat een pagina écht nuttig moet zijn voor een gebruiker. Later in dit artikel lees je meer over het creëren van een optimale gebruikerservaring en hoe dit bijdraagt aan het doel; hoger in Google komen.

Tip: Bundel de informatie uit de doelgroepanalyse samen in verschillende buyer persona’s. Persona’s zijn fictieve personen uit jouw doelgroep. Deze helpen je om beter inzicht te krijgen in wat gebruikers uit jouw doelgroep doet bewegen.

Tot slot is het slim om tijdens een doelgroepanalyse ook naar je belangrijkste concurrenten te kijken. Bekijk bijvoorbeeld wat voor soort content zij aanbieden en in welke vorm zij dit doen.

Probeer er achter te komen welke pagina’s van de concurrentie hoog scoren in Google. Dit is namelijk een goede indicatie voor wat jouw doelgroep interessant vindt. Zo weet je al redelijk waar je mee bezig moet gaan om hoger in Google te komen.

Zoekwoorden onderzoek

Wanneer je hoger in Google probeert te komen is het van belang dat je je pagina’s optimaliseert. Hierbij is zoekwoorden onderzoek essentieel aangezien het kiezen van de juiste zoekwoorden – de zoekopdrachten die gebruikers invoeren in Google – voor een groot deel het succes van je website bepaalt.

Alleen wanneer je je pagina’s op de juiste zoekwoorden en -termen richt, ben je in staat de juiste bezoekers aan te trekken en maak je kans op veel potentieel verkeer. Hoewel je je niet blind moet staren op één zoekterm waar veel op gezocht wordt, geeft het wel een goed beeld over de manier waarop men in Google zoekt en hoe jij hier op in kunt spelen.

Het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek brengt dus niet alleen het zoekgedrag van de doelgroep in kaart. Omdat je nu weet welke termen je dient te gebruiken zorgt het er indirect ook voor dat je hoger in Google kunt komen. Je leert precies welke taal jouw toekomstige klanten gebruiken.

Kortom, door het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek probeer je er achter te komen wat jouw doelgroep nodig heeft. Zoeken ze veel productinformatie die je kunt tonen op een dienstpagina? Of stellen ze juist veel vragen die je mooi in een artikel kunt beantwoorden? Zoals wij nu dus doen ?.

Maar hoe voer je zo’n zoekwoorden onderzoek dan uit, hoor ik je denken. Helaas is daar niet één duidelijk antwoord voor. Er zijn tegenwoordig namelijk enorm veel manieren waarop je de beste zoektermen kunt vinden waarmee je jouw website hoger in Google krijgt.

Hieronder zie je een overzicht van de gratis en betaalde methoden waarop je een effectief zoekwoorden onderzoek kunt uitvoeren.

Gratis zoekwoord onderzoek methoden:

  • Maak zelf een mindmap over jouw product/dienst/onderwerp. Schrijf alles op wat hier mee te maken heeft;
  • Vraag collega’s en mensen uit de doelgroep waar zij naar zouden zoeken om jouw producten en diensten te vinden, maar probeer er ook achter te komen welke vragen en overwegingen hieraan vooraf gaan;
  • Gebruik Google door onder aan de SERP (Search Engine Results Page; de pagina die je te zien krijgt na het invoeren van een zoekopdracht) te kijken naar de gerelateerde zoekopdrachten;
gerelateerde zoekopdrachten onderaan serp van google
  • Maak in Search Console een weergave aan voor je website en ontdek op welke termen je nu al getoond wordt in de zoekresultaten;
  • Maak gebruik van de gratis zoekwoordplanner van Google Ads. Hiermee kun je zien hoe vaak er op zoektermen wordt gezocht en op welke gerelateerde zoektermen er wordt gezocht;
  • Of maak gebruik van een van de andere gratis zoekwoord tools. Bijvoorbeeld;

Dit is slechts een greep uit de gratis zoekwoord onderzoek tools. Wanneer je in Google zoekt op ‘best keyword research tools’ krijg je er vanzelf nog veel meer te zien. Doe er je voordeel mee en kom hoger in Google!

Betaalde zoekwoord onderzoek methoden;

Tip: Staar je niet blind op de zoekvolumes – aantal keer dat er per maand op een bepaalde term gezocht wordt – die sommige tools je voorschotelen. Zelfs als hier 0 of helemaal geen resultaat staat, hoeft dat niet te betekenen dat er niet op gezocht wordt. Kijk vooral naar een groep zoektermen over een bepaald onderwerp als geheel, i.p.v. individuele zoekwoorden.

Wil je graag meer weten over zoekwoorden onderzoek en hoe je door middel hiervan hogere rankings in Google kunt realiseren? Bekijk hier dan een video waarin onze SEO specialist Bas je alles uitlegt over het vinden van de beste zoekwoorden voor je website.

Structuur van de website bepalen om hoger in Google te komen

Waar je aan de hand van het zoekwoorden onderzoek wellicht direct aan de slag wil gaan met het schrijven en plaatsen van allerlei verschillende pagina’s om zo hoger in Google te komen, moet er eerst nog een ander belangrijk deel van je website in kaart gebracht worden. Namelijk de structuur van je website.

Belangrijker nog dan het maken van een landingspagina, is het opzetten van een goede website structuur met dienstpagina’s, categorieën, blogs, een kennisbank etc. Zonder deze opbouw van je website wordt het lastig om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Maar waarom dan? hoor ik je denken.

Simpel, iedere website heeft een duidelijke structuur nodig. Zonder structuur of opbouw is een website namelijk niets anders dan een ongestructureerde verzameling van pagina’s en artikelen.

Daarnaast hebben niet alleen de gebruikers een structuur nodig om eenvoudig te kunnen navigeren op je website. Ook Google gebruikt het om te bepalen welke content enorm belangrijk is en welke wat minder belangrijk is. Een goede sitestructuur draagt dus bij aan de gebruiksvriendelijkheid én de vindbaarheid van je website. Zo kom je dus gegarandeerd hoger in Google!

Wanneer je jouw website structuur volledig op orde hebt, levert dat de volgende drie voordelen op:

  • Google begrijpt je website beter;
    • Door middel van een goede sitestructuur is het voor Google duidelijk waar de meest waardevolle content van je website te vinden is. Ook snapt Google beter waar je website in grote lijnen over gaat of wat je verkoopt. Tot slot ontdekt en pakt Google nieuwe pagina’s eerder op. Dit zou op den duur dan ook tot hogere posities in Google moeten leiden.
  • Je concurreert niet meer met jezelf;
    • Veel websites hebben pagina’s en/of artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan. Het is dan voor Google lastig om te bepalen welke van die pagina’s / artikelen ze aan de gebruiker moeten tonen en dit kan op termijn tegen je gaan werken. Vandaar dat je dit door middel van je sitestructuur en een goede interne linkstructuur kunt voorkomen. Zo kunnen deze pagina’s ook vóór je gaan werken in plaats van tegen je.
  • Veranderingen worden sneller opgepakt;
    • Wanneer je sitestructuur op orde is, is het voor Google eenvoudiger om veranderingen in jouw content en producten of diensten te signaleren. Hierdoor voorkom je dat Google gedateerde producten of informatie laat zien in de zoekresultaten.

Kortom, een heldere sitestructuur is onmisbaar in je SEO strategie en draagt veel bij aan het bereiken van hogere posities in Google.

Heb je nog wat hulp nodig bij het opzetten van jouw eigen website structuur? Gebruik dan het onderstaande voorbeeld. Dit is een eenvoudige structuur die op veel verschillende websites is toe te passen. Doe er je voordeel mee en kom hoger in Google!

eenvoudige websitestructuur uitgewerkt op een whiteboard

Landingspagina’s maken om hoger in Google te komen

Wanneer je het zoekwoorden onderzoek helemaal hebt afgerond en de structuur van je website hebt bepaald of herzien, is het eindelijk zover. Je kunt daadwerkelijk aan de slag met het doorvoeren van optimalisaties om hoger in Google te komen!

De eerste stap is dan het maken of herzien van landingspagina’s. Een landingspagina is een pagina op je website die zich specifiek richt op bezoekers uit je doelgroep. Vaak ‘landen’ bezoekers op dit soort pagina’s via een zoekopdracht of een (betaalde) campagne. Het is dus belangrijk om er voor te zorgen dat iedere landingspagina aansluit bij de verwachtingen van de bezoekers. Geef ze waar ze naar op zoek zijn!

Landingspagina’s maak je vooral aan met het idee dat hier bezoekers op komen die je website nog niet eerder hebben gezien. Zorg er dus voor dat je met jouw merk, je producten en diensten een goede indruk maakt. Doe je dat niet, dan gaat de bezoeker verder zoeken en komt hij/zij misschien wel bij je concurrent terecht. Ook al sta je hoger in Google, is dit natuurlijk iets wat je wilt voorkomen!

Buiten de tekstuele content die op een landingspagina staat, bestaan dit soort pagina’s uit nog veel meer onderdelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Title tag;
voorbeeld van een title tag
  • Meta omschrijving;
voorbeeld van een meta omschrijving
  • Titel op de pagina;
    • Zorg dat dit altijd een H1 is, bij voorkeur slechts één per pagina;
    • Omschrijf het onderwerp van de pagina en probeer het belangrijkste zoekwoord terug te laten komen.
  • Tussenkoppen;
    • Iedere pagina richt zich idealiter op één onderwerp. Uit je zoekwoorden onderzoek kan blijken dat dit onderwerp weer uit verschillende deelonderwerpen, synoniemen of uiteenlopende vragen bestaat. Gebruik dit soort termen in de tussenkoppen op de pagina om meer informatie over het onderwerp te geven. Zorg dat deze altijd netjes voorzien zijn van een H2 tag, of een H3 tag als je een deelonderwerp weer verder onderverdeelt.
  • Zoekwoorden;
    • Houd er rekening mee dat Google het niet leuk vindt wanneer je je pagina’s over-optimaliseert. Noem het zoekwoord gemiddeld 1 tot enkele keren per 100 woorden. Bovenaan de pagina is het slim om het zoekwoord wat vaker te noemen, zo is het voor bezoekers ook sneller duidelijk dat ze op de juiste pagina zijn geland. Duik in je introtekst bijvoorbeeld direct tot de kern van je verhaal en benoem je belangrijkste zoekwoorden.

Voor wat betreft de lengte van een landingspagina geldt dat je dit zelf mag bepalen. Let er wel goed op dat dit in lijn is met wat jouw bezoekers van deze pagina verwachten. Of bouw de pagina zo op dat je in principe snel kunt vinden wat je zoekt, maar als je dat graag wil ook verder kan lezen voor meer informatie over het onderwerp.

Tot slot is het goed om te weten dat landingspagina’s in allerlei soorten en maten komen. Bovenstaande best practices gelden dan ook voor alle onderstaande vormen van landingspagina’s. Doe er dus je voordeel mee en kom hoger in Google!

  • Productpagina;
    • Als het doel van de pagina is om een product te verkopen kies je logischerwijs voor een productpagina. Zorg dat er een duidelijke beschrijving van het product staat en maak het mogelijk om vanaf deze pagina direct iets aan te vragen of te kopen. Toon eventueel ook de reviews van het product.
  • Dienstpagina;
    • Wanneer je graag veel en diepgaande informatie over een dienst wilt geven kies je voor een dienstpagina. Geef aan wat de dienst inhoudt, wat jouw werkwijze is en wat de voordelen zijn van deze dienst.
  • Blogbericht;
    • Bij een blogbericht zoom je specifiek in op een bepaalde vraag of een probleem. Wanneer je alleen een begrip uit wilt leggen is dit niet de juiste keuze.
  • Nieuwsbericht;
    • In nieuwsberichten wordt vaak een zakelijke tone of voice gehanteerd. Er wordt vanuit de wij-vorm geschreven en actuele en/of neutrale onderwerpen staan vaak centraal.
  • Kennisbankartikel;
    • Kennisbankartikelen focussen zich op het uitleggen van een begrip. Hierbij worden vaak verschillende aspecten belicht en is de informatie zeer specifiek. Ook wordt informatie uit gerelateerde onderwerpen bij elkaar gebracht.

Zo zie je dat het optimaliseren van landingspagina’s een grote bijdrage kan leveren wanneer je hoger in Google probeert te komen, mits je je aan de richtlijnen van Google weet te houden en de gebruiker zo goed mogelijk weet te helpen.

Zorg dat de techniek op orde is om hoger in Google te komen

Naast het aanbieden van de juiste content en het helpen van de gebruiker, is het belangrijk dat een website in technisch goede staat verkeert. Dat is natuurlijk altijd belangrijk, maar zeker als je graag hoger in Google wilt komen.

Technische SEO, het onderdeel van zoekmachine optimalisatie dat zich richt op de techniek van de website, heeft als doel om het voor Google eenvoudiger en efficiënter te maken om je website te crawlen (het ontdekken en bekijken van pagina’s op je website) en indexeren. Daarnaast is een belangrijk doel om je website op technisch vlak prettig in gebruik te maken voor je bezoekers. We behandelen de belangrijkste onderdelen om je website op SEO technisch vlak te verbeteren:

Google kan je website indexeren

Als je hoger in Google wilt staan is het essentieel dat Google je website kan crawlen en indexeren. Oftewel, Google mag en kan je website bekijken, beoordelen en aanbieden in de zoekresultaten. Houd rekening met de volgende onderdelen om te voorkomen dat Google je website niet indexeert:

  • Robots.txt is een bestand waar je crawlers toegang kunt geven of ontnemen tot delen van je website. Zorg dat Google toegang heeft tot alle belangrijke pagina’s en bestanden op jouw website. Lees meer over het robots.txt bestand;
  • Met meta robots tags kun je per pagina aangeven of Google de pagina wel of niet mag aanbieden in de zoekresultaten. Zorg dat je belangrijke pagina’s door Google geïndexeerd mogen worden door op deze pagina’s geen meta robots “noindex” tag te gebruiken;
    • Je mag meta robots noindex tags natuurlijk wel gebruiken op pagina’s waarvan je niet wil dat ze in Google verschijnen, zoals de resultatenpagina van je eigen zoekfunctie of bedankpagina’s na het invullen van een contactformulier.
  • Zorg dat Google alle content op je pagina kan uitlezen. Probeer dus het gebruik van Flash video’s en iFrames te voorkomen, voorzie afbeeldingen van een correcte bestandsnaam + alt tag en licht visuele elementen tekstueel toe;
  • Een XML sitemap is een lijst met alle openbare pagina’s op je website. Maak deze aan en houdt ‘m up-to-date. Als je een WordPress website hebt doet de Yoast SEO plugin dit voor je;
  • Gebruik Google Search Console om te zien of Google al je pagina’s kan indexeren en of er technische problemen zijn. Daarnaast kun je je XML sitemap hier indienen zodat Google altijd een actueel overzicht heeft van alle pagina’s op je website.

Snelle website

Hoe sneller je website laadt, hoe beter dat is. Zeker wanneer je hoger in Google probeert te komen! Gebruikers zijn vaak ongeduldig en willen snel zien of ze op de juiste pagina zijn geland. Een groot deel van je bezoekers zal zelfs besluiten je website te verlaten als deze niet binnen een paar seconden is geladen! Vooral verouderde smartphones en trage mobiele internetverbindingen vergroten dit risico. Belangrijk dus dat je er alles aan doet om je laadtijden zoveel mogelijk te beperken. Met tools als Google PageSpeed Insights en GTmetrix kun je je website analyseren op laadtijden en erachter komen waar de meeste winst te behalen valt. Vaak levert (een combinatie van) de volgende onderdelen de meeste problemen op:

  • Er worden teveel CSS en JavaScript bestanden opgevraagd bij het laden van je pagina, probeer dit zoveel mogelijk te beperken;
  • Afbeeldingen zijn niet gecomprimeerd en worden in te hoge resolutie ingeladen;
  • Er wordt geen browser caching toegepast;
  • Er wordt geen HTTP compressie toegepast.

Mobielvriendelijke website

Het zal geen verrassing zijn, maar gebruikers met mobiele telefoons zijn verantwoordelijk voor een groot deel van het internetverkeer. Daarom is het belangrijk dat je website op deze apparaten prettig in gebruik is wanneer je hoger in Google probeert te komen. De volgende tips helpen je op weg:

  • Bekijk in Google Analytics welke apparaten en schermresoluties het meest voorkomen onder je bezoekers en ga na of je website hier goed op functioneert;
  • Gebruik Google’s Mobielvriendelijke test om te achterhalen of je website in Google’s opzicht prettig in gebruik is;
  • Laat de inhoud van je mobiele website zoveel mogelijk overeenkomen met je reguliere website. Maak idealiter gebruik van responsive design, waarbij je website automatisch wordt geschaald a.d.h.v. de resolutie van je apparaat.

Voorkom duplicate content

Het aanbieden van dezelfde content op meerdere pagina’s wordt duplicate content genoemd. Het is in dat geval lastig voor Google om te bepalen welke pagina het meest relevant is. Gebruik een tool als Siteliner of Screaming Frog om te achterhalen of dit op jouw website het geval is en zorg dat elk onderwerp slechts op één URL wordt aangeboden. Doe je dit niet? Dan zul je nooit hoger in Google gaan komen, maak er dus werk van!

Foutieve links

Google crawlt je website door links op je pagina te volgen. Wanneer een link niet werkt kan Google deze niet volgen. Daarnaast is het voor bezoekers knap vervelend wanneer een link niet werkt en je een “404, pagina niet gevonden” melding te zien krijgt. Dit worden ook wel broken links genoemd en deze kunnen ontstaan wanneer:

  • Een pagina is verwijderd, maar de links naar de pagina zijn niet verwijderd of aangepast;
  • De URL van een pagina is gewijzigd, maar er wordt nog naar de oude URL gelinkt;
  • De link bevat een fout waardoor er naar een niet-bestaande URL wordt gelinkt;
  • Een andere website linkt naar een niet-bestaande of verhuisde pagina op jouw website;
  • Een gebruiker voert een foute URL in, hier kun je weinig aan doen.

Gebruik een tool als Screaming Frog om te achterhalen of jouw website foutieve links bevat. Verhelp deze vervolgens door de link te corrigeren zodat deze naar de juiste pagina verwijst. Doe er je voordeel mee en rank hoger in Google!

Er kunnen ook broken links ontstaan wanneer er naar de verkeerde pagina wordt verwezen, maar de bezoeker wordt omgeleid. De bezoeker krijgt geen foutmelding te zien en komt op de juiste pagina uit, alleen kost deze omleiding extra tijd en moet Google meer URL’s verwerken. Het is dus raadzaam om deze broken links ook te verhelpen. Zorg dus dat de gebruiker in één keer op de juiste URL uitkomt.

Lokaal

Als we het hebben over hoger in Google komen, dan mag Lokale SEO zeker niet vergeten worden!

Lokale zoekmachine optimalisatie, oftewel Lokale SEO, is een vorm van zoekmachine optimalisatie die zich specifiek richt op het optimaliseren van de vindbaarheid van je website in de lokale zoekresultaten. Waar je als ondernemer geheel volgens het principe ‘think big’ waarschijnlijk eerder aan een land of werelddeel denkt om voor te optimaliseren, kun je toch echt beter klein beginnen. Bijna de helft van alle zoekopdrachten die in Google gedaan worden zijn namelijk van lokale aard!

Lokale zoekopdrachten zijn vaak op de volgende manier opgebouwd:

  • Restaurant bij mij in de buurt;
  • Restaurant Utrecht.

Echter worden de algoritmen van Google steeds slimmer. Het gebeurt dan ook steeds vaker dat de bovenstaande zoekopdrachten niet nodig zijn om lokale resultaten te zien te krijgen. Tegenwoordig kan Google via de locatievoorziening van je apparaat namelijk zien waar jij je op dat moment bevindt. Wanneer jij je in Utrecht bevindt en je zoekt op ‘restaurant’ krijg je enkel restaurants in Utrecht te zien. Google rangschikt de resultaten voor dit soort zoekopdrachten vervolgens op basis van relevantie, afstand en prominentie.

Een goed opgezette lokale SEO strategie bestaat uit:

  • Het aanmaken / claimen, optimaliseren en beheren van je Google Mijn Bedrijf vermelding(en);
  • Het bezig zijn met reputatiemanagement door actief in te gaan op zowel positieve als negatieve reviews;
  • Het vermelden van je bedrijfsgegevens en openingstijden in de relevante online adressenbestanden, ook wel citations genoemd;
  • Het genereren van lokale backlinks;
  • Het inzetten van sociale media zoals Facebook en Instagram;
  • Actief zijn in je omgeving en hier op je website en social media over schrijven.

Zeker wanneer jij in een competitieve branche onderneemt kun je door middel van lokale SEO het verschil maken. Door de bovenstaande onderdelen te implementeren in je SEO strategie maak je een hele goede kans om op relevante en competitieve zoekopdrachten hoog getoond te worden.

google local 3 pack

Voor veel lokale zoekopdrachten toont Google namelijk haar ‘local 3-pack’ (zie bovenstaande afbeelding). Dit is een weergave van de drie meest relevante resultaten voor de ingevoerde lokale zoekopdracht. Sta je hier met jouw bedrijf? Dan sta je vaak boven het eerste organische resultaat. Dat is nog eens hoger in Google komen!

E-A-T

Een van de nieuwste ontwikkelingen die een sterke invloed heeft op de rankings van Google is het E-A-T principe. Door hier voor te optimaliseren maak je dus een goede kans om hoger in Google te komen!

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Kort gezegd betekent dit dat Google veel waarde hecht aan websites en pagina’s die een hoge mate van expertise bevatten, voldoende autoriteit hebben en volledig te vertrouwen zijn.

E-A-T is niet helemaal nieuw. Google heeft dit namelijk al sinds 2015 opgenomen in haar Quality Rater Guidelines. Echter worden de effecten van E-A-T nu steeds meer zichtbaar. Zo is het anno 2020 een van de belangrijkste rankingfactoren!

Expertise, hoe straal je dat uit met een website? En wanneer ben je in de ogen van Google nu precies een expert binnen jouw vakgebied? Terechte vragen. Het antwoord bestaat uit het volgende:

  • Uit de content op je website moet blijken dat je over erg veel kennis bezit of over vaardigheden beschikt binnen één bepaald vakgebied;
  • Deze informatie dien je op de juiste manier over te brengen op de doelgroep;
  • Achterhaal waar de doelgroep naar op zoek is om deze verwachting vervolgens te overtreffen;
  • Probeer een balans te vinden tussen uitgebreid op een onderwerp in gaan en het simpel houden;
  • Bedenk welke vragen bezoekers na het lezen van je content kunnen hebben. Maak hier vervolgens ook pagina’s voor. Zo ben je hard op weg om de ‘go-to’ bron voor je doelgroep te worden.

Ga hier mee aan de slag en zorg er zo voor dat je na verloop van tijd als expert wordt gezien en dus hoger in Google komt!

Als je dan eenmaal als een expert gezien wordt is dat natuurlijk al een hele stap. Toch ben je er nog niet. Pas zodra andere experts en influencers binnen jouw vakgebied naar jou verwijzen als belangrijke bron van informatie, wordt het interessant. Zo wordt je op termijn namelijk gezien als een autoriteit binnen je branche.

Benieuwd of je goed op weg bent om een autoriteit te worden? Neem de volgende KPI’s dan even door:

  • Je website ontvangt links van relevante en enigszins autoritaire websites binnen je branche;
  • Nieuwswebsites en andere platformen noemen jouw naam regelmatig;
  • Gebruikers delen jouw content over het algemeen veel op sociale media;
  • Er wordt doorgaans veel gezocht op je merknaam.

Is slechts een deel van het bovenstaande van toepassing voor jou? Dan is er nog wat werk aan de winkel. Ga aan de slag om meer genoemd te worden en zorg dat je hoger in Google komt!

Een bewezen ‘trustworthiness’ van je website is enorm belangrijk. Waar expertise en autoriteit een direct verband hebben met hoge rankings in zoekmachines als Google, heeft de betrouwbaarheid van je website eerder te maken met het uitblijven van deze hoge rankings. Vinden bezoekers én Google je website niet betrouwbaar genoeg? Dan ga je dit gegarandeerd merken in je rankings!

Aan de hand van onderstaande onderdelen maak je jouw website stap voor stap steeds meer betrouwbaar voor je bezoekers én Google:

  • Het moet duidelijk zijn op welke manier er contact opgenomen kan worden met de website eigenaren;
  • Koppel de website indien mogelijk aan een fysieke locatie. Denk bijvoorbeeld aan het adres van je kantoor of winkel;
  • Zorg dat gebruikers je website veilig kunnen bezoeken. Dit kun je bewerkstelligen door HTTPS op de juiste wijze te implementeren;
  • Voeg het privacy statement van je bedrijf ook toe aan de website en zorg dat deze eenvoudig te bereiken is voor bezoekers;
  • Wanneer bezoekers een aankoop kunnen doen op je website, zorg er dan voor dat er op de website ook duidelijk gecommuniceerd wordt wat de voorwaarden zijn op het gebied van retourneren en het eventueel terug storten van het aankoop bedrag;
  • Verkoop je producten via je website? Besteed dan veel aandacht aan het schrijven van een goede productomschrijving. Geef eventueel ook advies over veiligheid en dergelijke;
  • Deel je voornamelijk kennis en informatie op je website? Dan is het een goed idee om per auteur een uitgebreide biografie te maken. Vergeet ook zeker niet om de websites en bronnen die je gebruikt te citeren door middel van een link. Linken naar zeer autoritaire websites is een goede zaak.

Met name wanneer je informatie deelt over een onderwerp dat te maken heeft met de medische wereld, gezondheid of financiën, speelt E-A-T een grote rol. Je dient dan bewezen expertise, autoriteit en betrouwbaarheid te bieden aan bezoekers als je wilt dat Google jouw content aanbeveelt bij haar gebruikers.

Hoger in Google komen gaat niet werken zonder voor E-A-T te optimaliseren. Wanneer Google een pagina aan een van haar bezoekers toont wil het namelijk niet dat deze bezoeker onjuiste informatie te zien krijgt (FAKE NEWS!!). Zeker niet wanneer deze informatie de gezondheid, financiën of het geluk van een bezoeker aan zou kunnen tasten. Slecht advies is nooit goed, maar wanneer het over deze onderwerpen gaat natuurlijk al helemaal niet.

Gelukkig weet je nu waar je aan dient te werken om te optimaliseren voor E-A-T en zo hoger in Google te komen!

Voor de content op je website er überhaupt voor kan zorgen dat je website hoger in Google gaat ranken, moet er voldoende naar de pagina gelinkt worden. Interne links verbinden jouw pagina’s met elkaar. Zo geef je Google een idee van de structuur van je website en kunnen gebruikers eenvoudig doorklikken naar andere pagina’s op je website.

Door middel van interne links ben je dus in staat om zelf de hiërarchie van je website te bepalen. Het grote voordeel hiervan is dat je op die manier de pagina’s die voor jou het allerbelangrijkst zijn meer linkwaarde kunt geven dan andere, minder waardevolle pagina’s. Google begrijpt dan wat jouw ‘cornerstone content’ (meest waardevolle content) is. Zo ben je dus zelf in staat je SEO rankings een boost te geven!

Wil je graag hoger ranken in Google? Dan is het dus cruciaal om een geoptimaliseerde interne linkstrategie op te zetten. Vervolgens is het slim om deze strategie regelmatig te evalueren en zo nodig verder te optimaliseren. Maak je op de juiste manier gebruik van interne links? Dan zorg je ervoor dat Google begrijpt:

  • Wat de relevantie van een pagina is;
  • Wat de relatie tussen verschillende pagina’s is;
  • Wat de waarde van een pagina is.

Houd er bij het gebruiken van interne links goed rekening mee dat je een omschrijvende link-tekst, ook wel anchor tekst, gebruikt voor de pagina waar je naar verwijst. Stel dat een van je belangrijkste pagina’s ‘openingstijden’ heet.

Wat je niet moet doen:

Benieuwd naar onze openingstijden? Klik dan hier.

Wat je wel moet doen:

Bekijk hier onze openingstijden.

Zorg ervoor dat de linktekst er natuurlijk uitziet in de content. Het is prima om zoekwoorden te gebruiken, maar gebruik niet altijd hetzelfde zoekwoord. Varieer wat en gebruik ook synoniemen en gerelateerde zoekwoorden om naar een bepaalde pagina te verwijzen. Doe je voordeel met deze tips en rank hoger in Google!

Naast het optimaliseren van de interne linkstructuur dien je ook veel aandacht aan je backlinks te besteden. Zonder de juiste backlinkstrategie wordt het namelijk lastig om hoger in Google komen. Maar wat zijn backlinks dan precies, hoor ik je denken?

Backlinks zijn als het ware verwijzingen die jij ontvangt van andere websites in de vorm van een link. Hoe meer relevante backlinks je ontvangt hoe betrouwbaarder Google je website zal vinden. Zie het alsof je een kok bent.

Je kunt zelf zeggen dat je de beste gerechten maakt, maar het is natuurlijk veel geloofwaardiger als je gasten dat zeggen.

Dit is dan ook precies hoe zoekmachines als Google naar backlinks kijken. Je website zal steeds meer waardering krijgen naar mate deze meer aanbevelingen ontvangt van andere websites. Google probeert haar gebruikers namelijk altijd de beste websites voor te schotelen. Daarom maak je meer kans om hoog in Google te komen wanneer je veel relevante backlinks ontvangt.

Zo heeft het aantal backlinks naar je website dus vaak een groot effect op de rankings. Iets specifieker helpen backlinks je bij:

  • Het sneller indexeren en ranken van nieuwe pagina’s. Google gebruikt backlinks namelijk als een soort van navigatie tool. Je maakt het door middel van backlinks dus makkelijker voor Google om jouw website en content te vinden;
  • Het opbouwen van een reputatie. Google ziet backlinks namelijk als een verwijzing naar de best mogelijke content voor een bepaalde groep bezoekers. Populaire websites ontvangen veel backlinks en hebben in de ogen van Google dus een hoge reputatie en zijn betrouwbaar. Dit zorgt in veel gevallen voor hogere posities in de zoekmachine;
  • Het creëren van geloofwaardigheid. Wanneer het grootste gedeelte van je backlinks afkomstig is van andere bedrijven/platformen uit dezelfde branche zorgt dat ervoor dat je in de ogen van Google een geloofwaardig en autoritair domein hebt. Zorg er dus voor dat er op basis van je backlinks geen twijfel kan bestaan over het onderwerp waar je gespecialiseerd in bent;
  • Het genereren van verkeer naar je website. Hoe meer backlinks je weet te realiseren, hoe meer verkeer je naar je website zal weten te genereren. Ook hier hecht Google veel waarde aan bij het rangschikken van de zoekresultaten. Een website die amper verkeer ontvangt van verwijzende domeinen maakt dan ook minder kans om hoog in Google te komen.

Nu je weet wat het belang van backlinks is rest er nog maar één ding; Meer backlinks verzamelen! Hoe je dat doet? Daar is helaas geen eenduidig antwoord op. Wel zijn er vele manieren waarop je jouw backlinkprofiel kunt uitbreiden. Ga dan ook direct aan de slag met de onderstaande werkwijzen, zo weet je zeker dat je er alles aan doet om hoger in Google te komen.

  • Schrijf gast blogs en artikelen op overkoepelende websites binnen jouw branche;
  • Doe onderzoek naar de backlinks van concurrenten. Worden zij genoemd op platformen waar jij nog niet op vermeld staat? Neem contact op;
  • Benader influencers, bloggers, journalisten en zakenrelaties om jouw content te promoten;
  • Vraag om een backlink in ruil voor een testimonial van een product of dienst waar je gebruik van maakt;
  • Benader experts om jouw artikel met hun kennis aan te vullen. Als het artikel is gepubliceerd zullen ze er graag naar linken;
  • Werk samen met (plaatselijke) media. Laat je bijvoorbeeld interviewen en laat ze in het interview naar jouw website verwijzen.

Zo zie je dat de juiste backlinkstrategie onmisbaar is om hoger in Google te komen.

Gebruikerservaring

Wil je in 2020 hoger in Google komen, dan is het belangrijk dat je website een goede gebruikerservaring heeft. Waarbij het voorheen vooral belangrijk was dat het onderwerp van je pagina goed aansloot bij de zoekopdracht van de gebruiker, is de gebruikerservaring steeds belangrijker geworden. Google wil immers niet alleen de meest relevante resultaten tonen, maar ook websites die prettig in gebruik zijn. Als je vanuit Google steeds op langzame websites landt, je 5 pop-ups weg moet klikken en je flink moet scrollen om te vinden waar je naar zocht, bestaat de kans dat je als gebruiker overweegt om een andere zoekmachine te gebruiken. Dat is natuurlijk het laatste wat Google wil, dus is de gebruikerservaring een belangrijk onderdeel van Google’s algoritme.

Bied een goede gebruikerservaring door rekening te houden met de volgende punten:

  • Probeer de “zoekintentie” van de gebruiker te begrijpen. Probeer je in te beelden wat de gebruiker hoopt te vinden op de pagina. Denk hierbij aan het vinden van een (kort) antwoord op een directe vraag, het vinden van sfeerbeelden of een overzicht met productspecificaties. Probeer hier met je pagina vervolgens zo goed mogelijk aan te voldoen;
  • Het kan helpen om te achterhalen hoe je bezoekers op een bepaalde pagina uitkomen; zoals een bepaalde zoekterm in Google, een andere pagina op je website, een bericht op social media, een bepaalde campagne enzovoorts;
  • Geef snel antwoord op de vraag van de gebruiker. Zorg dus voor snelle laadtijden, maar zorg er bijvoorbeeld ook voor dat je gebruikers niet eerst moeten scrollen of naar het antwoord moeten zoeken;
  • Voorkom onduidelijkheid. Als het niet duidelijk is wat er gaat gebeuren als je op een knop klikt, of je wordt doorgestuurd maar het is niet duidelijk waarom dit eigenlijk gebeurt, is dat geen prettige gebruikerservaring en kan de gebruiker besluiten je website te verlaten;
  • Houd rekening met de verschillende apparaten, browsers en schermresoluties van je gebruikers.

En als je dan hoger in google staat, wat doe je dan?

Als je dan eenmaal hoger in Google staat wil je daar natuurlijk ook zo lang mogelijk blijven. Maar wat moet je er precies voor doen om die topposities te behouden?

Het klinkt misschien een beetje cliché, maar alles draait om het analyseren van je behaalde resultaten en bijsturen waar het nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van je belangrijkste zoekwoordposities en de interactie op je belangrijkste pagina’s. Dit zijn dingen die je niet handmatig moet willen controleren. Zeker wanneer je website lekker aan het groeien is wordt het al snel een dagtaak om alles handmatig te controleren en bij te houden.

Tip: Blijf op de hoogte van Google updates! Er worden namelijk regelmatig kleine aanpassingen gedaan aan het algoritme van Google. Zelfs de kleinste veranderingen hebben soms de grootste verschuivingen tot gevolg. Dit merk je bijvoorbeeld aan een plotselinge daling van het aantal organische bezoeker op je website. Abonneer je daarom op een website als Search Enige Roundtable. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van belangrijke wijzigingen en loop je dus nooit meer achter de feiten aan!

Gebruik in plaats daarvan ranktrackers, behavior analytics of website crawlers en bespaar zo kostbare tijd. Tools als SEMrushScreaming FrogSE Ranking, en Hotjar zijn je beste vriend als het aankomt op het analyseren en monitoren van je zoekwoordposities en andere belangrijke pagina specifieke elementen. Je ziet hier namelijk in één oogopslag of er iets mis gaat of niet. Zodra dit het geval is kun je jezelf verdiepen in het probleem. Als er niets aan de hand is hoef je dus ook je tijd niet te verspillen aan handmatige controles.

Implementeer je deze werkwijze in je eigen SEO strategie? Dan blijf je continu bezig met het evalueren en verder optimaliseren van je pagina’s. De optimale pagina bestaat helaas niet en mede door de snel veranderende online wereld ben je dus nooit klaar met optimaliseren.

Blijf dus kansen signaleren én aangrijpen om jouw pagina’s naar een hoger niveau te tillen en je zult zien dat je hoger in Google blijft staan!
Heb je hulp nodig? Vraag hier dan direct een gratis website scan aan!

Conclusie

Wil je hoger in Google komen? Dan zal je moeten investeren in je SEO strategie. De techniek van je website is de basis. Voeg hier vervolgens de best mogelijke content aan toe en zorg dat de structuur in orde is. Heb je dat voor elkaar? Dan draait alles om de gebruikerservaring, de lokale vindbaarheid en het linkprofiel van je website.

Sta je eenmaal hoog in Google? Laat de meest krachtige tools dan het vuile werk doen. Zo heb je altijd het overzicht en kun je snel schakelen wanneer je kansen en/of bedreigingen ziet. De optimale pagina bestaat niet, dus er is altijd werk aan de winkel!

Nog niet uitgelezen? Bekijk hier dan het overzicht met al onze zoekmachine optimalisatie kennisbankartikelen. Scroll door het overzicht en lees de artikelen waar je graag meer over wilt weten. Krijg antwoord op vragen als: Wat is voice search? Wat is cornerstone content? Wat is Google RankBrain? en Wat doe je met verouderde content?

Ook interessant voor jou