HTTP Response Codes

  • Door Tim Otten
  • 3 september 2021
  • Leestijd 5 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, hij helpt u graag met eventuele vragen of problemen!

Neem contact op

Het wijzigen van URL’s komt regelmatig voor. Zo lang de bezoeker de juiste pagina te zien krijgt lijkt alles in orde, maar schijn bedriegt. Vanuit SEO perspectief is dit vaak niet het geval, er kunnen op de achtergrond verschillende zaken verkeerd gaan. De server verzendt namelijk verschillende types “statuscodes” of “http Response Codes”, deze blijven voor de gebruiker onzichtbaar maar zijn voor de technische zoekmachine optimalisatie belangrijk om goed te regelen. Deze http response codes zijn van groot belang voor de zoekmachines en het overbrengen van linkwaarde naar de pagina’s.

HTTP response codes worden ook wel de HTTP Status codes genoemd, dit zijn de codes die de server terug stuurt aan de browser wanneer er een serververzoek (request) wordt gedaan.

Bas Kloet – Sr. SEO Specialist

Wat zijn HTTP Response codes ?

De HTTP response codes worden ook wel de HTTP Status codes genoemd, dit zijn de codes die de server terug stuurt aan de browser wanneer er een serververzoek (request) wordt gedaan. In alle gevallen waarin een server een aanvraag moet behandelen is dit het geval. Voorbeelden van http response codes zijn HTML-pagina, afbeeldingen of je laatste instagram post.
Hieronder staat een afbeelding waarop een simpel overzicht wordt gegeven van de verschillende http response codes (statuscodes) en wat deze inhouden voor de bezoeker, linkwaardes en de zoekmachine.

Http response codes

HTTP responde codes: 200 OK/SUCCES

De http reponse code 200 is een goede verwijzing en geeft aan dat alles goed is geregeld. Deze code wordt aan een URL gegevens als deze op de juist manier wordt geladen.
De server geeft de http response code 200 aan je browser op het moment je deze pagina opende. Op het moment dat de server die melding kreeg, wist hij dat de HTML-pagina weergegeven kon worden.

Redirects & HTTP Response codes

Een redirect herleidt de bezoeker naar een andere pagina. Er zijn meerdere manieren en redenen om dit te doen, Afhankelijk van je situatie moet je kijken op welke manier dit het beste is. Hieronder staan een aantal voorbeelden van redirects en Http response codes.

Nieuwe URL, zelfde inhoud = 301 Redirect

De 301 redirect staat beter bekend als de “Permanently Moved” redirect. Dit is een herleiding die vanuit de server komt. De 301 redirect wordt, in een perfecte wereld, toegepast wanneer de opgevraagde pagina nog wel bestaat, maar verhuisd is naar een nieuwe locatie. De inhoud is dus nog steeds terug te vinden, maar is alleen zichtbaar onder een ander webadres. Gevolg: Wanneer je gebruik maakt van een 301 redirect dan worden de resultaten in de zoekmachines ook geüpdatet naar hun nieuwe versie. Kortom: Je bent verhuisd en hebt er voor gezorgd dat de post ook op het nieuwe adres aankomt.
Je kan op verschillende manieren aangeven dat je de bezoeker wil doorsturen naar een nieuwe locatie.

301: permanente redirect

Wanneer een URL komt te vervallen gebruik je een 301-header waarmee de content op een andere locatie wordt geplaatst. Voorbeeld: je hebt al jaren een pagina over ‘computers’, maar je wilt je vanuit SEO perspectief nu gaan focussen op ‘macbooks’.  Je besluit de content van ‘site.nl/computers’ over te plaatsen naar ‘site.nl/macbooks’.  In dit geval is een permanente wijziging de juiste keuze; ‘site.nl/computers’ zal niet meer gebruikt (gaan) worden.  Het heeft voor die ’notebook’-pagina geen zin meer om te ranken en zijn waarde te behouden. Daarom stel je op ‘site.nl/notebooks’ een 301-redirect in richting ‘site.nl/laptops’.

  • Doorverwijzing van bezoekers
  • Zoekmachine en zoekbot worden doorverwezen en toont de URL waar naar is doorverwezen in de zoekresultaten.
  • De opgebouwde linkwaarde wordt (deels) doorverwezen.

302: Gevonden (ook wel tijdelijke redirect)

De 302 redirect wordt gebruik wanneer je naar verloop van tijd de oude URL weer gaat gebruiken. De nieuwe URL wordt slechts tijdelijk gebruikt. Een 302-responsecode geeft een seintje aan de browser/zoekbot dat de pagina bestaat, op het zelfde moment wordt er een locatie toegekend waardoor hij automatisch wordt doorverwezen.

In het geval van de ‘computer’- en ‘macbook’-pagina zal de opgebouwde linkwaarde op ‘site.nl/computers’ blijven staan. Hierdoor zal de nieuwe macbook pagina geen voordeel ondervinden van de linkwaarde die de computer pagina heeft opgebouwd. Dit is terug te zien in bijvoorbeeld een lagere ranking voor de ‘macbook’-pagina, dan wanneer de ‘computer’-pagina linkwaarde wél is doorverwezen.

  • De bezoeker wordt doorverwezen
  • De zoekbot wordt doorverwezen en toont de URL waar van af wordt doorverwezen in de zoekresultaten
  • De opgebouwde linkwaarde wordt niet doorverwezen

Http response codes en de Niet-bestaande pagina’s

Wanneer een bezoeker (of zoekmachine) via een link op een niet-bestaande pagina terecht komt is het belangrijk dat deze weet wat er aan de hand is. Door in ieder geval de meeste voorkomende 404-pagina goed in te richten om de bezoeker weer op het juiste pad te krijgen, maak je al een grote stap wat betreft de usability van je website.

Http response codes : 404 error: onvindbaar

Wanneer een pagina niet is gevonden doordat bijvoorbeeld de URL verkeerd is ingetypt wordt er een 404-melding getoond. Wanneer een zoekmachine een link volgt via een URL die een 404-melding geeft wordt deze pagina niet opgenomen in de zoekresultaten. Bovendien vervalt eventuele linkkracht, ook wel “link juice” genoemd.

Een foutieve link vanaf een externe website naar jouw website die een 404-melding geeft kan nadelig zijn voor je website. Zorg daarom dat je zo min mogelijk backlinks hebt die naar een 404 verwijzen. Als dit toch is gebeurt, benader dan de desbetreffende website om te vragen of ze de link willen corrigeren.

Http response codes 500:  Interne serverfout

Soms kan de URL niet geladen worden vanwege een fout op de server zelf zoals een fout in een script of een fout in de database. Als gevolg hiervan zien zowel zoekmachine als bezoeker geen pagina en gaat eventuele linkkracht verloren.

Http response codes 503: Dienst niet beschikbaar

Een 503 melding heeft veel weg van de 404 foutmelding met als verschil dat er bij een 503 de informatie wordt meegegeven dat de pagina tijdelijk niet beschikbaar is. De website kan bijvoorbeeld in onderhoud zijn waar door de pagina tijdelijk niet geraadpleegd kan worden. Als gevolg hiervan zal de zoekmachine het later opnieuw proberen wanneer deze een 503 melding tegenkomt. Opgebouwde link-juice gaat niet verloren maar wordt op dat moment niet doorgegeven.

Canonical tag

Met deze code kan een extra stukje informatie worden meegegeven aan een pagina, namelijk de bron van een pagina. Dit kan een bron zijn op je eigen website of een bron op een externe website. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwartikel kopieert van een externe site is het belangrijk om de canonical tag te gebruiken om aan te geven van welke originele bron de content afkomstig is. Stel je kopieert een artikel van onze website dan komt de tag ziet er zo uit te zien: link rel=”canonical” href=”https://epurple.nl/artikel”/>

Deze tag wordt vervolgens in de head pagina geplaatst.

Als gevolg zal de zoekmachine doorverwezen worden naar de originele website en wordt de linkwaarde doorgegeven aan de bron. De bezoeker ziet de pagina gewoon alsof er geen canonical tag aanwezig zou zijn.

Http response codes Checkers

Het is belangrijk om de juiste Http response codes mee te geven, met name bij redirects omdat je anders linkkracht kan verliezen. Je kan je Http response codes checken met bijvoorbeeld de Http response codes Checker van HTTPstatus.io.

Ook interessant voor jou