Je tone of voice vinden

  • Door Nils van Rooijen
  • 2 september 2021
  • Leestijd 7 minuten

Hulp nodig bij jouw marketing activiteiten?

Mike Lijfijt is Stategy Partner bij Epurple en helpt je graag bij het beantwoorden van allerlei online marketing gerelateerde vraagstukken!

Neem contact op

Een tone of voice is de stem van je bedrijf. Het is de manier en de stijl waarop je communiceert met de doelgroep in al je teksten. Of het nu gaat om blogs, social media posts, de tone of voice van je bedrijf is overal hetzelfde. Doordat de tone of voice voor alles geldt, is het belangrijk dat deze ook echt bij je organisatie past. Hoe vind je de perfecte tone of voice voor jouw bedrijf? Lees snel verder om daar achter te komen!

Door een tone of voice te creëren bouw je een identiteit en karakter van de je bedrijf op. Daarnaast is het ook handig om een tone of voice te hebben die de doelgroep aanspreekt. Door consequent te blijven in je tone of voice zal de doelgroep je als bedrijf herkennen.

Mike Lijfijt – Social Media Creative

Onderdelen tone of voice

Er zijn een aantal onderdelen waaruit de tone of voice wordt bepaald.

Wie ben je?

Om je tone of voice te vinden moet je eerst naar jezelf kijken. Wie ben jij als organisatie? Wat wil jij bereiken en op wat voor manier? Ben je het liefst professioneel en traditioneel of ben je modern en vriendelijk? Is jouw bedrijf voor iedereen of identificeer je je bedrijf als exclusief? Dit zijn nogal wat grote verschillen.
Bij een zakelijke, professionele en serieuze tone of voice zie je vaak dat de doelgroep aangesproken wordt met ‘u’, terwijl je bij een wat luchtige, moderne en vriendelijke organisatie vaak ‘je’ ziet. Het gebruiken van ‘je’ of ‘u’ maakt een heel groot verschil in je tone of voice.

Een voorbeeld van twee verschillende tone of voices zijn Omoda en de Bijenkorf. Beiden gebruiken ‘je’ als aanspreekwoord voor de doelgroep, maar je merkt toch dat de Bijenkorf iets zakelijker is dan Omoda.

Zo zegt Omoda bijvoorbeeld: ‘Shoelove is true love, zeggen we bij Omoda. Maar naast een obsessie voor schoenen hebben we ook een grote liefde voor tassen en accessoires.’

De Bijenkorf zegt juist: ‘Voel je ook thuis bijzonder met onze casual mode-items die zowel comfortabel als stijlvol zijn’

Omoda heeft een speelsere tone of voice en de Bijenkorf houdt het kort, krachtig en dus wat zakelijker.

Hoe vind je jezelf nu? Er is een Brand Personality Spectrum. Kruis aan waar jij jezelf op de spectrum ziet en op basis hiervan kan je je tone of voice bepalen!

De doelgroep

Ook niet te vergeten tijdens het bepalen van een goede tone of voice is je doelgroep. Wie wil je bereiken? Als je een jonge doelgroep hebt is het vaak van belang om wat vriendelijker, moderner, luchtiger en makkelijker te communiceren. Heb je juist een oudere doelgroep en richt je je ook op een zakelijker deel van de markt? Dan is dit natuurlijk andersom. Het is de bedoeling dat je een goede balans weet de vinden tussen je eigen bedrijf en de doelgroep. Dit hoeft gelukkig niet moeilijk te zijn, aangezien jouw identiteit deels gebaseerd is op het ‘voor wie’.

Tone vs. voice

De term tone of voice bestaat uit twee delen: de tone en de voice, oftewel de toon en de stem. Het belangrijke is dat de stem van je bedrijf consistent blijft. Het zou natuurlijk kunnen dat je in een social media post wat luchtiger bent dan in een informatieve tekst, zolang je dezelfde stem blijft gebruiken die bij je bedrijf past. De stem heeft dan alleen even een ander jasje aan, namelijk de toon!

Een voorbeeld hiervan is Dille & Kamille. Je ziet dat zij vriendelijk en luchtig met hun klanten omgaan. Hun stem blijft hetzelfde, maar de toon is toch anders op hun sociale media dan op hun website.

Instagram Dille & Kamille:

Website Dille & Kamille:

Waarom heb je een tone of voice nodig?

Waarom heb je nou als bedrijf zijnde een tone of voice nodig? En is deze wel écht nodig? Het antwoord hierop is dat de tone of voice zeker nodig is voor je bedrijf. Door een tone of voice te creëren bouw je een identiteit en karakter van de je bedrijf op. Daarnaast is het ook handig om een tone of voice te hebben die de doelgroep aanspreekt. Door consequent te blijven in je tone of voice zal de doelgroep je als bedrijf herkennen. De, in hun oren, fijne tone of voice wekt dan vertrouwen op.

Persona

Wat veel bedrijven doen is het creëren van een persona. Een persona is een fictief persoon die de doelgroep van je organisatie voor moet stellen. Door een persona te creëren zet je jezelf in de positie van de klant. Een persona is vaak uitgebreid. Naast alleen een geslacht, leeftijd en naam, heeft diegene ook hobby’s, interesses en toont de persona bepaald gedrag. Bedrijven zoals bol.com hebben een grote doelgroep. Voor dit soort bedrijven is het handig om een aantal verschillende persona’s te maken, uit verschillende groepen personen.

Door een persona te maken en jezelf helemaal te verplaatsen in de doelgroep, weet je ook eerder wat de doelgroep van jou verwacht. Door je doelgroep door en door te leren kennen, maak je het jezelf makkelijker om een tone of voice voor deze personen te creëren.

Verschillende soorten tone of voices

Er zijn dus een hele hoop verschillende tone of voices. Soms is het toch lastig om binnen die tone of voice een keuze te maken in wat je hoe verwoord. Het is dan ook belangrijk om hier duidelijk in te zijn.

Jargon

Schrijf jij doorgaans heel zakelijk? Dan komt het vaak voor dat je als bedrijf zijnde termen en benamingen weet die iemand die geen verstand van de branche heeft niet begrijpt. Dit noemen wel ook wel jargon. Het is belangrijk om op te passen met jargon. Je hoeft namelijk niet alleen maar dure en moeilijke woorden te gebruiken om zakelijk over te komen. Als iemand om de zin een woord niet snapt en dit telkens zal moeten opzoeken, haakt diegene snel af. Zorg dus dat je een balans vindt tussen het zakelijke en het leesbare!

Spreektaal

Schrijf je zoals je spreekt? Dat noemen we ook wel spreektaal. Denk hierbij aan zinnen zoals: ‘Dat is he-le-maal fantastisch!’ of ‘Da’s precies wat je wilt vermijden’. Dit zijn zinnen die je niet snel tegen zal komen op een zakelijke website. Richt jij je vooral op een jongere doelgroep en kom je als bedrijf graag wat speelser over? Dan kan je zeker gebruik maken van spreektaal. Zorg er wel voor dat je dit op de goede momenten doet. Leg je bijvoorbeeld een product uit, dan ziet het er misschien niet zo professioneel uit. Plaats je iets leuks op sociale media? Dan is het misschien wel i-de-aal!

Een voorbeeld van spreektaal is bijvoorbeeld de frietzaak ‘Hebbietrek’. Dit creëert een leuke en grappige sfeer rondom het eten van een frietje. In dit geval veel leuker dan ‘heb je trek’, toch?

Beeldtaal

Er zijn ook bedrijven die het lastiger vinden om hun tone of voice goed terug te laten komen in hun eigen teksten. Daarom is er altijd nog beeldtaal! Je kan je persoonlijkheid en merkidentiteit als bedrijf natuurlijk ook in beeld terug laten komen. Het gaat hier bijvoorbeeld om bepaalde kleuren en lettertypes terug brengen waar de bezoeker jouw merk mee identificeert. Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook gewoon een foto van een product toevoegen.

Neem bijvoorbeeld HEMA. Iedereen kent de tompouces en de rookworsten van HEMA, en daarnaast is het lettertype en de kleur ook typisch HEMA. Zonder een logo te zien weet iedereen al dat dit HEMA is. Bovendien speelt HEMA hier ontzettend goed in op de Gay Pride! Dat is wat beeldtaal kan doen.

Conclusie

Een tone of voice is dus erg belangrijk om te hebben en te blijven hanteren als bedrijf. Hoewel het soms moeilijk lijkt om er een te vinden, valt dit allemaal mee zodra je je merkidentiteit, doelgroep en manier van uiting op een rijtje hebt. De één uit zich op een andere manier dan de ander. Het belangrijkste is om bij jezelf te blijven als bedrijf.

Ook interessant voor jou