Lokale citations, wat zijn het en waar gebruik je het voor?

  • Door Tim Otten
  • 6 september 2021
  • Leestijd 5 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, hij staat graag voor u klaar!

Neem contact op

Een lokale citation, als ervaren SEO specialist heb je er waarschijnlijk weleens van gehoord. Ben je nieuw in de wereld van zoekmachine optimalisatie? Dan is dit typisch zo’n term waarvan je denkt; oké, wat is dit en wat kan ik hiermee? In dat geval ben je hier aan het juiste adres want in dit artikel leggen wij je alles uit over lokale citations. Zo weet jij direct waarom dit een belangrijk onderdeel van je (lokale) SEO strategie zou moeten zijn. Lees dus snel verder!

Claim je de vermeldingen niet? Dan is de kans groot dat er op termijn onjuiste en verschillende gegevens over jouw bedrijf online staan. Google en haar gebruikers weten in het ergste geval dan niet meer welke informatie klopt en welke niet”.

Kristian Maton – Sr. Seo specialist

Wat is een lokale citation?

Een lokale citation is een online vermelding van onder andere de naam, het adres en het telefoonnummer van een lokaal bedrijf. Dit soort vermeldingen staan vaak op zogeheten ‘directories’ of ‘overzichtswebsites’. Neem bijvoorbeeld de website openingstijden.nl. Hier kun je van heel veel verschillende (lokale) bedrijven de openingstijden opzoeken. Wanneer je een vermelding van een bepaald bedrijf te zien krijgt, noemen we dat dus een (lokale) citation.

Het doel van deze lokale citations is om internet gebruikers op weg te helpen bij het vinden en ontdekken van lokale bedrijven. Daarnaast kunnen citations ook een zekere mate van impact hebben op de zoekresultaten van zoekmachines als Google.

Tot slot kun je als eigenaar van een lokaal bedrijf zelf dit soort vermeldingen aanmaken, claimen en beheren. Zo weet je zeker dat alle belangrijke informatie over jouw bedrijf klopt, volledig en altijd up to date is.

De verschillende soorten lokale citations

Er bestaan grofweg drie verschillende soorten lokale citations, die elk een bijdrage kunnen leveren in het verbeteren van SEO. Deze hebben wij hieronder voor je op een rij gezet:

De grote ‘Local Business Data Platforms’

Als lokale ondernemer of marketeer heb je de mogelijkheid om zelf citations aan te maken op de meest belangrijke lokale data platformen die er tegenwoordig bestaan. Hierbij moet je denken aan Google My Business, Bing Places, Apple Maps, Facebook en Yelp.

Bestaat er al een lokale citation voor jouw bedrijf op een van deze platformen? Grote kans dat deze dan is aangemaakt door een gebruiker. Als eigenaar van het bedrijf kun je de vermelding gelukkig altijd claimen en via een verificatieronde krijg je toegang om de gegevens te bewerken.

Data platformen die zich specifiek richten op een bepaalde locatie of branche

Waar de grootste lokale data platformen uiteraard het meest urgent zijn om jouw bedrijf aan toe te voegen, kun je als aanvulling daarop je bedrijf ook aanmelden bij tal van andere lokale citation websites en platformen.

Er bestaan namelijk enorm veel branche en/of locatie gerelateerde overzichtswebsites, apps en directories waar jij je bedrijf aan toe kunt voegen. Omdat dit voor iedere branche andere resultaten oplevert is het slim om zelf op zoek te gaan naar wat wel en niet relevant is voor jouw bedrijf.

De rest van het internet

Zodra je ook de lokale/branche gerelateerde vermeldingen hebt aangemaakt, kun je nog een stap verder gaan in het aanmaken en/of claimen van lokale citations.

Er bestaan namelijk voor ieder bedrijf enorm veel relevante vormen van publicaties waar jij als bedrijf genoemd zou kunnen worden. Denk hierbij aan vermeldingen op blogs, nieuwssites, apps, kaarten, overheidsdatabases en nog veel meer.

Dit soort lokale citations kun je zelf aanmaken. Zie je dit niet zitten of heb je hier geen tijd voor? Dan kun je er ook voor kiezen om dit niet te doen. Naarmate je naamsbekendheid steeds verder toe zal nemen zal je zien dat bovenstaande publicaties jouw bedrijf uit zichzelf gaan vermelden.

Omdat andere gebruikers of automatische software er voor kunnen zorgen dat er lokale citations van jouw bedrijf aangemaakt worden, is het verstandig om regelmatig te controleren of je deze nieuwe vermeldingen kunt claimen en beheren. Het is natuurlijk fijn om zo veel mogelijk van de citations van jouw bedrijf in eigen handen te hebben.

Zo neem je namelijk de controle over de gegevens van je bedrijf en kun je er voor zorgen dat deze altijd volledig kloppen en up to date zijn.

Wat gebeurt er als je dit niet doet?

Claim je de vermeldingen niet? Dan is de kans groot dat er op termijn onjuiste en verschillende gegevens over jouw bedrijf online staan. Google en haar gebruikers weten in het ergste geval dan niet meer welke informatie klopt en welke niet. Hoewel dit natuurlijk hoe dan ook een negatief effect heeft op de zoekresultaten van jouw bedrijf, kan dit zelfs leiden tot een verlies aan klanten en inkomsten.

Waaruit bestaat een lokale citation?

Zoals gezegd bestaat een lokale citation uit de naam, het adres en het telefoonnummer van een bedrijf. Dit zijn de NAP gegevens. Vaak zie je ook dat er standaard een link naar de homepagina of een specifieke pagina van de website bij de vermelding staat.

Buiten de NAP gegevens bevatten de meeste lokale citations ook een of meerdere van de onderstaande zaken:

  • De categorie waarbinnen het bedrijf valt;
  • De openingstijden;
  • Routebeschrijving;
  • Een korte omschrijving van het bedrijf;
  • Afbeeldingen van het logo of pand;
  • Informatie over de betalingsmogelijkheden;
  • Reviews van bestaande klanten;
  • Links naar de social media kanalen;
  • Overige contactgegevens.

Vul deze gegevens altijd zo volledig mogelijk in. Op die manier geef je (potentiële) klanten een eerlijk beeld van je bedrijf.

Waarom zijn citations belangrijk?

Als we kijken naar de invloed en/of bijdrage van lokale citations kunnen we de onderstaande twee conclusies trekken:

Lokale citations hebben invloed op de lokale zoekresultaten van Google

Het aantal vermeldingen dat een bedrijf ontvangt, de juistheid van de informatie en gegevens die getoond wordt en de kwaliteit van het platform waar de vermelding op staat, hebben stuk voor stuk invloed op de lokale zoekresultaten van Google. Zowel positief als negatief.

Zoekmachines zoals Google verzamelen namelijk allerlei soorten gegevens over alle bedrijven die een website hebben. Als de informatie die Google over jouw bedrijf tegenkomt overal hetzelfde is, dan gaat Google ervan uit dat deze data ook daadwerkelijk klopt. Dit vergroot je kans om hoog te ranken in Google.

Andersom gaat het natuurlijk precies zo. Als Google steeds verschillende informatie over jouw bedrijf tegenkomt, dan is jouw bedrijf en website in de ogen van Google minder goed te vertrouwen. Dit kan resulteren in mindere rankings binnen de zoekmachine.

Lokale citations kunnen zowel een positief als negatief effect op gebruikers hebben

Is de informatie in de verschillende vermeldingen over jouw bedrijf op orde? Dan kunnen gebruikers jouw bedrijf, website en kantoor/winkel ook daadwerkelijk vinden en zo eventueel een aankoop doen.

Klopt de informatie op de citations niet altijd? Dan maak je het gebruikers onnodig moeilijk om je bedrijf, website en kantoor/winkel ook daadwerkelijk te vinden. Hierdoor haken zij wellicht af en gaan ze uiteindelijk naar een van de concurrenten om een aankoop te doen.

Ook interessant voor jou