Meta Description

  • Door Tim Otten
  • 6 september 2021
  • Leestijd 5 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op!

Neem contact op

Tegenwoordig zijn zoekmachines als Google, Yahoo en Bing niet meer weg te denken en genereren deze zoekmachines dagelijks miljarden zoekresultaten. Vanuit het grote aanbod van websites over de hele wereld is een hoge positie in de zoekresultaten voor bedrijven niet alleen interessant, maar ook belangrijk en kan vaak een groot verschil maken.

Om een hoge positie te krijgen in de zoekresultaten is zoekmachine optimalisatie (SEO) essentieel; dit zal de online vindbaarheid van je website een geweldige boost geven.

Bas Kloet – Sr. SEO Specialist

Om een hoge positie te krijgen in de zoekresultaten is zoekmachine optimalisatie (SEO) essentieel; dit zal de online vindbaarheid van je website een geweldige boost geven. In zoekmachineoptimalisatie wordt het maximale gehaald uit de technische onderdelen van de website, inhoud van de website (content), en externe linkverwijzingen naar en van de website.

Google logo klein
Yahoo logo klein
Being logo klein

Eén van de technische onderdelen die er voor zorgt dat een website rankt, is de meta description tag.

Wat is een meta description?

Een meta description is een stuk tekst dat door een zoekmachine gebruikt wordt als een beschrijvende tekst van het zoekresultaat en moet daarom een pakkende tekst bevatten die zoekers op je site laat klikken.

Waar vind ik een meta description terug?

Een meta description, of meta omschrijving, is te vinden in de zoekresultaten van een zoekmachine. In het voorbeeld hieronder is gezocht naar ‘meta description’ in Google.

Uitleg meta description

Google selecteert de tien meest relevante websites voor het zoekwoord ‘meta description’ (1). De tien resultaten bestaan allemaal uit een activerende title tag (2) en een goede beschrijvende meta description (3).

Hoe belangrijk is de meta description?

Sommigen denken dat een meta description niets met je ranking doet, maar dat is niet zo. Een meta description is een stuk wervende tekst die gebruikt wordt om zoekers naar je webpagina te krijgen. Een goede tekst zorgt er dus voor dat meer gebruikers naar jouw pagina komen. Een goed geoptimaliseerde meta beschrijving zorgt voor hogere CTR (Click Through Rate) en time on page, omdat bezoekers vinden wat ze hopen te vinden. Belangrijk voor ranking en conversie dus!

Een goede verzorging van meta tags, en descriptions zorgt voor meer verkeer op de website, hogere CTR, betere ranking en heeft zo een positieve invloed op de omzet of gestelde doelen, zoals meer bezoekers, reserveringen of contactaanvragen.

Samenstellen van een goede meta description

Het is een gemiste kans als je webpagina’s niet beschikken over een goed geformuleerde meta description. De wervende tekst bestaat uit 130 tot 150 karakters en moet uniek zijn. De meta omschrijving is een beschrijving van je site in één zin. Hierin mogen ook steekwoorden voorkomen. Optimaliseer de meta description om zo veel mogelijk informatie over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld met vinkjes als opsommingstekens. Voorkom veel koppelwoorden zoals ‘en, want, of, omdat” of lange woorden die niet veel toevoegen zoals ‘tegenwoordig’.

UPDATE 12-05-2016: Ook varieert Google met het dik gedrukt maken van de tekst in de meta omschrijving in de zoekresultaten. Het is dus aan te raden hierin zoekwoorden te verwerken:

voorbeeld meta description

Wat is een duplicate meta description?

De vertaling zegt het al: dit gaat over duplicaten. Een duplicate meta description gaat over het hebben van dezelfde meta description op verschillende pagina’s binnen één domein.

Problemen met duplicate meta descriptions

Veel software gebruikt dubbele meta omschrijving als term voor problemen op websites. Daardoor hebben veel websites het idee dat dit een probleem is waar zij tegenaan lopen. Google heeft aangekondigd dat “problemen” hieromtrent niet worden meegenomen in het Google algoritme. Echter, dubbele meta descriptions zorgen voor een niet-unieke omschrijving van je pagina en zullen zo minder de aandacht van de lezer trekken en minder relevant zijn voor een pagina.

Vaak worden duplicate meta descriptions automatisch vanuit een Content Management Systeem (CMS) gegenereerd. Dit is een probleem dat je graag wilt voorkomen, omdat je wil dat iedere pagina uniek is en binnen zijn eigen categorie rankt.

Missing meta descriptions

Het kan zijn dat je website veel pagina’s telt en je liever niet voor alle pagina’s een unieke omschrijving wilt maken. Dit hoeft geen probleem te zijn. Het beste is dan om de webpagina’s met hoge waarde voor je bedrijf eruit te filteren en op zijn minst deze te voorzien van een meta tag description. Doe een korte check om te zien hoe goed scorende concurrenten het aanpakken.

Bij de overige pagina’s kun je beter geen meta description toevoegen, omdat zoekmachines meta snippets tags gebruiken om de gebruikers te voorzien van informatie. Er wordt dan een stuk tekst van de pagina gebruikt waar het zoekwoord in voorkomt. Ook worden op deze manier duplicate meta descriptions voorkomen.

Meer halen uit je meta description

Een meta description is één van de meta tags die je op een website kunt plaatsen. Er zijn naast de meta description tag nog een groot aantal andere meta tags.

De belangrijkste metatags (op dit moment):

  • Meta description (dit artikel)
  • Title tag
  • Metatags gerelateerd aan rich snippets (gestructureerde gegevens en micro-data)
  • Alt tag afbeeldingen
  • Rel-canonical (caninocal URL)

Als je de online vindbaarheid van je website wil verbeteren moet je niet alleen de meta descriptions aanpassen van de webpagina’s. Andere meta tags worden gebruikt om informatie te geven aan zoekmachines en/of de gebruikers van zoekmachines, zodat zoekmachines weten wat voor informatie er tussen de tags staat. Meta tags zorgen dus voor gestructureerde gegevens die Google begrijpt en dragen zo bij aan het vormen van Rich Snippets voor Google en bijvoorbeeld lokale SEO en vindbaarheid.

HTML Broncode: meta description

De omschrijving van je website wordt geplaats in de broncode. De broncode van een meta description tag is hieronder weergegeven:

<head>
<meta name="description" content="Het bereiken van de bezoekers begint hier. Geef 
een reden om naar je website te gaan en hou het relevant!">
</head>

Bovenstaande meta description verschijnt zo in Google:

Voorbeeld meta description in google.

Zoals te zien is staat de meta description van de pagina in de broncode tussen de head tags (<head> en </head>). Het begin en eind van de elementen in de broncode is aangegeven met de symbolen < en >. Bij ‘meta name’ wordt in het geval de naam van de meta description ingevoerd; niet verrassend: “description”. Daarna kun je bij ‘content’ de gebruikers een reden geven om naar je website te gaan. Dit wordt uiteindelijk de grijze tekst in Google en is dus de meta omschrijving.

Meta description controleren: handige Tool

Het internet staat vol met handige tools om technische elementen van je website te controleren. Om zeker te zijn of je meta description de juiste lengte heeft en te zien hoe deze in Google verschijnt kun je gebruiken maken van Google SERP Snippet Optimization Tool. Hier wordt precies weergegeven hoe de unieke omschrijving van je pagina eruit komt te zien. Je meta description checken kun je zo goed handmatig doen.

Ook interessant voor jou