Online VS. Offline Marketing

  • Door Bas Kloet
  • 18 augustus 2021
  • Leestijd 4 minuten
Online VS. Offline Marketing

Hulp nodig met jouw online marketing?

Neem contact op met onze Online Marketing Strateeg Menno als je meer wilt weten. Hij helpt je graag verder!

Neem contact op

Wat is het verschil tussen online en offline marketing? Een van de meest gestelde vragen in onze online chat. Daarom leggen we je het graag nog één keer helemaal uit. Lees dus snel verder voor het antwoord op je vraag!

Er zijn wel 10 duidelijke verschillen tussen online en offline marketing.

Wat is Online marketing?

Online marketing is een verzamelterm voor verschillende technieken die worden gebruikt om producten, diensten en bedrijven via het internet onder de aandacht te brengen.

Wat is Offline marketing?

Offline marketing is het overbrengen van de waarde van producten of diensten zonder het gebruik van digitale media, zoals internet. Enkele voorbeelden zijn: advertenties in huis-aan-huisbladen, dagbladen, tijdschriften, televisie en radioreclame en promotieteams.

Online vs. Offline marketing

De 10 belangrijkste verschillen tussen online marketing en offline marketing:

Offline marketing

  1. Hoge drempel om mee te doen
    Grote bedrijven hebben mogelijkheden en middelen om een reclameboodschap over te brengen, waar dit voor kleinere bedrijven vaak niet realiseerbaar is.
  2. Zonder focus, gericht op de massa
    Er wordt niet gefocust op een specifieke doelgroep, maar op een zo’n groot mogelijk publiek.
  3. Relatief duur
    De traditionele media vragen veel geld voor het plaatsen van advertenties.
  4. Creatieve vaardigheden
    Marketing wordt op de eerste plaats als een creatief proces gezien. Er moeten creatieve concepten worden bedacht en vormgegeven.
  5. Ik-gerichte marketing
    Het bedrijf heeft het voornamelijk over zichzelf.
  6. Eenrichtingsverkeer
    Marketing is alleen gericht op het pushen van reclameboodschappen richting consument.
  7. Een relatie
    De relatie beperkt zich tot de relatie ‘klant tot bedrijf’ en ‘bedrijf tot klant’.
  8. Imago
    Een bedrijf kan kiezen hoe ze bekend wil staan en die boodschap uitzenden.
  9. Stopt wanneer de klant het product heeft gekocht
    De klant wordt losgelaten wanneer deze het product heeft gekocht.
  10. Klein bereik
    Een klein bedrijf doet zaken in de eigen regio. Alleen grote bedrijven en multinationals doen ruimer zaken.

Online marketing

  1. Lage drempel om mee te doen
    Elk bedrijf heeft een gelijke kans op succes. Een klein bedrijf kan een groot bedrijf verslaan, en klein zijn kan zelfs in je voordeel werken.
  2. Gefocust, gericht op individu of niche
    Het is makkelijker om meer kleine doelgroepen en individuen te benaderen die ieder voor zich potentie hebben.
  3. Relatief goedkoop
    Je kunt online succesvol zijn met een zeer beperkt budget.
  4. Analytische vaardigheden
    Marketeers hebben een sterk analytisch vermogen nodig. Naast communicatie skills is vooral een technische/economische opleiding van belang.
  5. Klant gerichte marketing
    De klant staat centraal. Het bedrijf probeert zich zo goed mogelijk aan te sluiten op de behoeften van de klant.
  6. Tweerichtingsverkeer
    De marketing zorgt voor communicatie tussen bedrijf en geïnteresseerden. Bedrijven kunnen de reacties van mensen gebruiken om zichzelf te verbeteren en zijn zo dynamischer en meer gericht op aanpassing.
  7. Meerdere relaties
    Doordat op internet iedereen met iedereen in contact kan komen (bedrijf, klant, potentiële klant, expert etc.), zijn er veel meer relaties mogelijk.
  8. Identiteit
    Doordat iedereen op internet toegang heeft tot iedereen en dus makkelijk aan informatie kan komen, wordt door de klanten zelf grotendeels bepaald hoe een bedrijf bekend staat.
  9. Gaat verder na eerste contact
    Na het eerste contact blijft de communicatie open waarbij de persoon geholpen wordt. Zodat mensen het bedrijf leren kennen. En uiteindelijk waarderen en vertrouwen.
  10. Wereldwijd bereik
    De hele wereld is te bereiken.

Offline marketing tools

  • Brochures
    Brochures maken voor uw bedrijf is altijd nuttig. Het is een reclame instrument. Een brochure moet uw lezers uitnodigen om hem te van binnen en buiten te willen lezen. U moet ervoor zorgen dat alle details worden vermeld, zodat u de veel gestelde vragen gelijk beantwoord.
  • Catalogen
    Uw cataloog hoeft niet veel pagina’s te bevatten, zolang u alle producten en/of diensten vermeldt. De cataloog moet makkelijk te begrijpen zijn en alle belangrijke details moeten erin verwerkt zijn.
  • Vlaggen/Banners
    Vlaggen en banners zijn erg handig voor evenementen waar potentiële klanten aan deelnemen. Het doel is om deze klanten bewust te maken van uw product of service. De vlaggen of banners moeten in het oog springen, dus ze moeten alle belangrijke informatie bevatten, maar op een creatieve manier verwerkt.

Online marketing tools

  • Blogs: Het maken van een blog is gratis en gemakkelijk. De blog site assisteert u stapsgewijs hoe u een blog kunt maken. Wanneer u een eigen domain wilt, moet u daar een kleine vergoeding voor betalen. Met WordPress is het eenvoudig om een blog te maken en te beheren.
  • Email: Email marketing wordt steeds populairder. De meeste mensen hebben tegenwoordig wel een emailadres. Wanneer u uw doelgroep heeft vastgesteld, kunt u ze gemakkelijk via de mail op acties, aanbiedingen of kortingen attenderen.
  • Reviews/Forums: Mensen lezen vaak eerst een forum of review voordat ze producten online kopen. Wanneer u positieve reviews op uw site heeft staan hebben mensen meer vertrouwen en een beter gevoel bij het kopen van uw producten.
  • Online marketing campagnes zijn zeer goed te meten en kunnen snel worden aangepast. Google Analytics is een hele handige tool die hierbij kan helpen.

Vragen over dit onderwerp of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze diensten pagina of neem contact op via 030 – 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nl.

Ook interessant voor jou