Pauzeer je online business zonder SEO waarde te verliezen

  • Door Tim Otten
  • 6 september 2021
  • Leestijd 3 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op!

Neem contact op

De impact van het coronavirus en de getroffen maatregelen raakt onze economie hard. Wellicht ben jij als ondernemer zelfs genoodzaakt om als gevolg hiervan jouw website of webshop tijdelijk te sluiten. Iets wat, hoe vervelend ook, in sommige gevallen inderdaad de juiste oplossing is. We zagen kledingwinkel The Sting bijvoorbeeld al aankondigen haar webshop tot en met 1 mei te sluiten. Toch moet je niet zomaar je website of webshop uit de lucht halen. In dit artikel vertellen wij je dan ook graag hoe jij je online business kunt pauzeren zonder je opgebouwde SEO waarde en rankings te verliezen.

Het zou natuurlijk zonde zijn als je zonder nadenken je website of webshop uit de lucht haalt en daarmee je opgebouwde SEO waarde en rankings verliest.

Kristian Maton – Sr. SEO specialist

Pauzeer je online business op de juiste manier

Google heeft begin april een uitgebreid artikel en een gedetailleerd ‘developer document’ gepubliceerd met best practices voor ondernemers die hun online business tijdelijk stop willen zetten. Hierbij ligt de focus op het behouden van de SEO waarde en rankings terwijl je tijdelijk geen business accepteert via je website of webshop.

Hieronder zie je de tweet die Google eind maart gebruikte om dit aan te kondigen:

https://twitter.com/LizziHarvey/status/1243233728324722690

Uiteraard is dit bericht van Google een reactie op alle gevolgen van het coronavirus en de getroffen maatregelen. Google gaf aan dat wanneer ondernemers niet in staat zijn om bestellingen te verwerken of wanneer veel producten voor langere tijd niet op voorraad en leverbaar zijn, je serieus moet overwegen om je online business tijdelijk stop te zetten.

Wanneer je er vanuit gaat dat het pauzeren van je online business slechts tijdelijk nodig is en je binnen een aantal weken of maanden weer verwacht te kunnen leveren, dan is het onderstaande stappenplan voor jou!

Google geeft aan dat je het beste de functionaliteiten van je website kunt beperken in plaats van deze direct volledig offline te halen. Kies je voor de laatste optie? Dan is de kans groot dat je de opgebouwde SEO waarde zal verliezen.

Wanneer je de functionaliteiten van je website op een veilige manier wilt beperken, dan doe je dat als volgt:

  • Schakel de functionaliteiten van de ‘winkelwagen’ uit;
  • Toon een duidelijke banner of pop-up op de homepage van je website/webshop;
  • Werk je structured data bij;
  • Controleer je feeds in Google Merchant Center;
  • Zorg dat Google op de hoogte is van je updates.

Voel je je toch genoodzaakt om je volledige website of webshop uit de lucht te halen? Weet dan dat je dit het beste voor maximaal een aantal dagen kunt doen. Duurt het langer dan een aantal dagen voordat je website of webshop weer in de lucht is? Dan zal dit aanzienlijke gevolgen hebben voor de SEO waarde en de rankings van je website.

Haal je toch liever je hele website of webshop uit de lucht? Houd dan in ieder geval rekening met het volgende:

  • Wanneer je de website of webshop uitschakelt voor 1 tot 2 dagen, stuur dan een informatieve error pagina terug met een 503 HTTP- statuscode in plaats van de normale inhoud van de website;
  • Als je de website of webshop voor langere tijd moet uitschakelen, geef dan een indexeerbare homepage op als placeholder voor gebruikers zodat deze vindbaar blijft met behulp van een 200 HTTP-statuscode.

Ook interessant voor jou