Ranken in Google Maps, het ultieme stappenplan

  • Door Tim Otten
  • 3 september 2021
  • Leestijd 7 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op!

Neem contact op

Benieuwd hoe jij een boost kunt geven aan je Google Maps ranking? Dan ben je hier aan het juiste adres! In dit artikel leggen we je namelijk stap voor stap uit hoe je Google Maps Marketing toepast op jouw (lokale) bedrijf en geven we je handige Google Maps ranking tips! Lees dus snel verder en ga voor die goede rankings in Google Maps!

Voor lokale bedrijven bestaan er tegenwoordig veel verschillende manieren om een merk online onder de aandacht te brengen. Potentiële klanten gebruiken nog steeds Google om lokale bedrijven in hun buurt te vinden en de praktijk leert ons dat maar liefst 80% van deze “lokale” zoekopdrachten resulteert in een conversie. Google Maps Marketing is dan ook nog steeds de beste manier om de aandacht van lokale bezoekers op Google te trekken!”

Kristian Maton – Sr. SEO specialist

Wat is Google Maps Marketing?

Google Maps marketing is het proces waarbij je de online aanwezigheid van je merk in Google Maps zoveel mogelijk probeert te optimaliseren. Het doel hiervan is natuurlijk de online zichtbaarheid van je merk vergroten, oftewel zoekmachine optimalisatie.

Wanneer je op Google een ‘lokale zoekopdracht’ invoert, bijvoorbeeld ‘Online Marketing Nieuwegein’, dan krijg je in veel gevallen vergelijkbare resultaten te zien zoals in de onderstaande afbeelding:

Door het inzetten van Google Maps Marketing probeer je als bedrijf op basis van bepaalde strategieën en tactieken in een van de bovenstaande drie posities te komen op de voor jou relevante termen. Dit wordt ook wel het ‘local map pack’ genoemd.

Waarom is Google Maps Marketing belangrijk?

Ieder lokaal bedrijf zou zich bezig moeten houden met zijn rankings in Google Maps. Simpelweg vanwege de potentiële online zichtbaarheid die hier voor bedrijven te halen valt.

Het is natuurlijk geen verrassing voor je als ik zeg dat Google veruit de meest populaire zoekmachine is. Meer dan 90% van alle internetgebruikers geeft aan Google als standaard zoekmachine te gebruiken. Maar hoe zit het met Google Maps?

Uit een Amerikaans onderzoek bleek dat bijna 70% van alle smartphonegebruikers weleens gebruik maakt van Google Maps. Bovendien zijn steeds meer van de 3,5 miljard zoekopdrachten die dagelijks op Google worden uitgevoerd, van lokale aard.

Google geeft aan dat ongeveer 83% van de gebruikers in de VS eerst online informatie zoeken voor ze ook daadwerkelijk een winkel bezoeken.

Zo zie je dat Google Maps Marketing een belangrijk onderdeel van je strategie zou moeten zijn wanneer je graag online gevonden wilt worden. Dit is voor Epurple dan ook een van de redenen waarom wij een groot deel van onze tijd besteden aan het optimaliseren van onze lokale SEO strategie. Zo doen we er alles aan om én de reguliere Google rankings én de Google Maps rankings te optimaliseren!

Voor je hier mee aan de slag kunt gaan, is het belangrijk dat je in ieder geval een Google My Business profiel voor je bedrijf hebt aangemaakt. Zonder Google My business profiel is het namelijk niet mogelijk om te ranken in de Google Maps resultaten.

Meer over Google My Business

Google My Business (GMB) is een gratis platform dat door Google wordt aangeboden. Hier kunnen (lokale) bedrijven een profiel aanmaken dat wordt weergegeven binnen de verschillende producten van Google, waaronder Google Maps.

Een van de criteria waar je aan moet voldoen voor je een GMB profiel kunt aanmaken, is dat je tijdens de openingstijden van je kantoor ook daadwerkelijk klanten te woord kunt staan. Dat betekent dus dat je of een fysieke locatie moet hebben waar je klanten kunt ontvangen, of dat jij naar de locatie van de klant gaat om hem/haar daar te woord te staan en te helpen.

Een Google My Business profiel bevat vaak veel verschillende informatie over een bedrijf. Hierbij moet je in ieder geval denken aan:

  • Bedrijfsnaam;
  • Een omschrijving van het bedrijf;
  • Reviews van klanten;
  • Telefoonnummer;
  • Adres;
  • Website;
  • De categorie/branche/industrie waar het bedrijf in thuis hoort;
  • Werkgebied indien van toepassing;
  • Openingstijden;
  • De producten/diensten die aangeboden worden;
  • Foto’s van het logo en het kantoor/andere relevante zaken.

Afhankelijk van de branche kan het zo zijn dat er nog meer gegevens gevraagd worden bij het aanmaken van een GMB profiel. Probeer in ieder geval altijd zoveel mogelijk relevante informatie aan het profiel toe te voegen. Zorg dat er voor bezoekers geen twijfel kan bestaan over zaken als het telefoonnummer, de openingstijden, je adres en je core business.

Het doel van een Google My Business profiel is het verhogen van de Google Maps rankings, algemene (branded) rankings, het verkeer naar je website en de inkomsten uit online en offline gebruikers.

De belangrijkste Google Maps ranking factoren

Voor we aan de slag gaan met de Google Maps ranking tips, is het belangrijk dat je begrijpt wat de rankingfactoren van Google Maps zijn. Zodoende kun je hier nog beter op inspelen.

Er zijn grofweg 8 belangrijke rankingfactoren die bijdragen aan het rangschikken van de Google Maps resultaten. Dit zijn ze:

  • Google My Business;
  • Backlinks;
  • Reviews;
  • On-page factoren;
  • Citations;
  • Gedrag van bezoekers op je GMB profiel en website;
  • Personalisatie;
  • Social Media.

Het is belangrijk om te weten dat het lokale algoritme anders werkt dan het organische zoekalgoritme van Google.

Google ‘s lokale algoritme analyseert namelijk de bovenstaande signalen en rangschikt deze vervolgens op basis van het volgende:

Nabijheid: Hoe dicht is het bedrijf bij de zoeker?

Prominentie: Hoe populair of gezaghebbend is het bedrijf in het gebied?

Relevantie: In hoeverre komt het zoekresultaat overeen met de zoekopdracht van de zoeker?

Nu je een beter beeld hebt van de Google Maps rankingfactoren is het tijd om te kijken hoe je een boost geeft aan je Google Maps rankings!

Google Maps ranking tips

Om te beginnen met ranken in Google Maps is het slim om nog even te checken of je alle gevraagde informatie hebt ingevuld in je Google My Business profiel.

Als je zeker weet dat je dit gedaan hebt, is het tijd om aan de slag te gaan met onze tips! We focussen ons hierbij op de twee onderwerpen waarmee je in korte tijd de meeste impact op je Google Maps rankings kunt realiseren.

Verzamel meer online reviews

Reviews zijn nog steeds enorm belangrijk voor de ranking in Google Maps. Het voordeel wat je kan behalen door het verzamelen van reviews gaat echter verder dan alleen het stukje SEO.

Zo bieden reviews ook een veel betere klantervaring en helpen ze je bij het opbouwen van social proof producten en diensten en het managen van de verwachtingen van de klant. Kortom, reviews kunnen ervoor zorgen dat je product of dienst al verkocht is voor je zelf ook maar contact hebt gehad met de klant.

Google begrijpt steeds beter dat klanten de wens hebben om beoordelingen te lezen voordat zij een winkel bezoeken of een merk vertrouwen. Daarom worden de reviews steeds zwaarder meegewogen in het lokale algoritme. Hierbij gaat het om reviews van zowel Google als van andere partijen.

Houd er in ieder geval rekening mee dat de “beoordelingsfactor” niet simpelweg een meting is van wie de meeste reviews heeft. Dat is zeker een stukje van de puzzel, maar Google houdt ook rekening met vele andere aspecten zoals:

  • Of een review uit een beoordeling én tekst bestaat of niet;
  • De woorden die gekozen zijn om de review te schrijven;
  • De algemene sterrenscore die aan het bedrijf wordt gegeven;
  • De consistentie van de reviews;
  • Het algehele beoordelingssentiment.

Als bedrijfseigenaar moet je jezelf en je medewerkers regelmatig blijven trainen om klanten om een review te vragen. Het is belangrijk om hier systemen en processen voor op te zetten om er voor te zorgen dat er regelmatig nieuwe reviews verzameld worden.

Tip: Vraag niet te vroeg in de customer journey om een review. Veel bedrijven maken namelijk de fout om al voordat de klant de kans heeft gehad om de producten en/of diensten volledig te ervaren om een review te vragen. Op dit moment heeft de klant er waarschijnlijk nog niet van kunnen profiteren. Vraag daarom pas nadat de klant de kans gehad heeft om zijn of haar probleem met jouw product of dienst op te lossen, om een review.

Realiseer lokale backlinks

Het aantal (lokale) backlinks dat je website ontvangt is nog steeds een van de grootste rankingfactoren in het algoritme van Google. Dit geldt voor zowel de organische resultaten als de Google Maps resultaten.

Lokale backlinks zijn vooral belangrijk omdat ze een veel grotere kans hebben om ook daadwerkelijk nieuwe klanten naar jouw website te leiden.

Wanneer je wilt beginnen met het realiseren van lokale backlinks kun je het beste als eerste je (lokale) relaties gebruiken. Denk hierbij aan andere bedrijven waarmee je samenwerkt of organisaties die je ondersteunt. Hier maak je over het algemeen namelijk de meeste kans op een backlink. In ruil voor de link naar je website kun je zelf ook een link terugplaatsen op jouw website, een stuk content schrijven waar jullie allebei iets aan hebben of een review achterlaten.

Heb je alle lokale partners en bedrijven waar je mee samenwerkt inmiddels gehad? Dan is het tijd om aan citations building of linkbuilding te beginnen. Wil je hier meer over weten? Klik dan op een van de twee begrippen en we leggen het graag aan je uit:

Linkbuilding – Citation building.

Ook interessant voor jou