SEMrush inzetten om Google Ads focus te optimaliseren

  • Door Tim Otten
  • 3 september 2021
  • Leestijd 3 minuten

Hulp nodig bij jouw online advertenties?

Quincy Janssen is Sr. SEA specialist bij Epurple, hij beantwoordt graag jouw vragen!

Neem contact op

SEMrush is een veel gebruikte tool binnen SEO. Met deze tool kan men gemakkelijk statistieken over rankings en website-SEO data inzien. Op basis van deze inzichten kan men beter sturen op de SEO werkzaamheden. Echter, is SEMrush ook een krachtige tool om in te zetten binnen zoekmachine adverteren. Met SEMrush kan je goed analyseren op welke zoekwoorden jouw concurrenten adverteren. Daarnaast is het handig om SEMrush naast je zoekwoordonderzoek met Google’s Keyword Planner in te zetten om tot nieuw suggesties te komen voor wat betreft nieuwe zoekwoorden voor je Google Ads campagnes!

Er zijn meerdere tools waarmee je kan achterhalen op welke zoekwoorden je concurrenten adverteren. Helaas werken veel tools niet als je Nederlandse adverteerders wilt analyseren. Met SEMrush kan je wél een goed beeld krijgen op welke zoekwoorden de concurrenten adverteren.

Quincy Janssen – Sr. SEA Specialist

De zoekwoorden van je concurrenten analyseren met SEMrush

Er zijn meerdere tools waarmee je kan achterhalen op welke zoekwoorden je concurrenten adverteren. Helaas werken veel tools niet als je Nederlandse adverteerders wilt analyseren. Met SEMrush kan je wel een goed beeld krijgen op welke zoekwoorden de concurrenten adverteren. Stel wij hebben een kapperszaak in Amsterdam en willen een concurrent analyseren en we zien dat een bepaalde partij goed zichtbaar is binnen de betaalde resultaten. Vervolgens kopiëren wij de URL van het domein van de concurrent. Met de volgende stappen analyseer je de zoekwoorden van de concurrent.

Stap 1: Kies voor de online advertising toolkit

Ga naar Semrush.com. Log in of gebruik de gratis versie (een aantal functies zijn helaas niet beschikbaar). Klik vervolgens linksboven op ‘advertising toolkit’. Daarna klik je in het linker menu op ´Advertising Research´.

Stap 2: het domein van je concurrent analyseren

Kies ´The Netherlands´ als locatie. Voeg het domein van je concurrent toe en klik op ‘analyze domain’. Vervolgens maakt SEMrush een uitdraai van de zoekwoorden waarop jouw concurrent adverteert in Google. De zoekwoorden worden zoals hieronder aangegeven.

Stap 3: maak een uitdraai in Excel om relevante zoekwoorden te selecteren

Maak vervolgens een Excel export om een uitdraai te downloaden. Zo kan je gemakkelijk alle zoekwoorden die ook voor jou campagnes van toepassing zijn, in het geel arceren en meenemen in jouw eigen zoekwoordonderzoek!

Op deze manier kan je gemakkelijk de zoekwoorden achterhalen waarop jouw concurrenten adverteren!

Zoekwoordonderzoek uitvoeren met SEMrush

Met SEMrush kan je ook gemakkelijk zoekwoordonderzoek uitvoeren. Dit kan voor zowel je SEO-focus als Google Ads focus een handig middel zijn om relevante en kwalitatieve zoekwoorden te ontdekken.

Stap 1: Keyword Magic Tool

Met de Keyword Magic Tool binnen de Advertising Toolkit kan je gemakkelijk de maandelijkse zoekvolumes achterhalen. Kies vervolgens een zoekwoord waarvan je het zoekvolume en de gemiddelde kosten—per-klik wilt achterhalen. In dit voorbeeld hebben wij gezocht naar de zoekvolumes van het zoekwoord ‘kapper amsterdam’. Maak hier eventueel een uitdraai van in Excel en arceer alle relevante zoekwoorden die interessant zijn voor jouw campagnes in het geel en neem deze mee in jouw zoekwoordonderzoek!

Stap 2: extra suggesties halen uit de Keyword Magic Tool

Mocht je op zoek zijn naar nóg meer zoekwoordsuggesties om jouw zoekwoordonderzoek verder uit te breiden? Dat is mogelijk als je kiest voor de optie ‘Broad Match’. SEMrush weergeeft dan een lijst met zoekwoorden die wat verder van je opgegeven zoekwoord liggen, maar wel mogelijk relevant kunnen zijn om in te zetten binnen jouw campagnes!

Ook interessant voor jou