SEO en SEA combineren

  • Door Tim Otten
  • 6 september 2021
  • Leestijd 5 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op!

Neem contact op

SEO en SEA combineren

SEO en SEA. Twee verschillende werkwijzen die zich richten op hetzelfde resultaat: meer bezoekers op je website. Velen maken de fout om maar één van de twee in te zetten of maar één van de twee uit te besteden. Maar SEO en SEA kunnen elkaar juist versterken! Hoe? Lees snel verder om daar achter te komen!

Zorg er dus voor dat jouw SEO teksten relevant en kwalitatief zijn, zodat Google jouw website al betrouwbaar vindt. Zo zal Google je ook minder laten betalen voor de kosten per klik. Als jouw landingspagina bijvoorbeeld goed SEO geschreven is, aan de hand van zoekwoorden, zal deze meeliften op het gebied van ‘relevante en kwalitatieve tekst’.

Kristian Maton – Sr. SEO specialist

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Als eerste, wat betekenen SEO en SEA nu precies, en wat is het verschil?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. SEO wordt gebruikt om je website te optimaliseren door gebruik te maken van verschillende zoekwoorden. Je pagina’s moeten voldoen aan de eisen van Google, maar ook aantrekkelijk zijn voor de lezer. Het uiteindelijke resultaat van geoptimaliseerde pagina’s op je eigen website is dat jouw website hoger rankt in Google. Zoekt de gebruiker bijvoorbeeld op ‘voordelen van een contentkalender’, en jij hebt daar een blog over geschreven, dan wil je natuurlijk dat jouw blog als eerst in Google te zien is.

Je kunt dus als het ware gratis gebruik maken van SEO. Door middel van zelf de zoekwoorden in jouw blogs te verwerken kom je langzamerhand steeds hoger in Google terecht. Let wel op dat SEO een lange termijn proces is. Je moet dus niet gelijk verwachten dat je na twee dagen bovenaan staat. Het kan soms wel maanden duren.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel Zoekmachine Adverteren. Ook bij SEA gaat het erom dat je hoog in Google rankt door middel van het gebruik maken van zoekwoorden. Maar wat is dan het verschil tussen de twee? SEA is een betaalde manier om helemaal bovenaan in Google te komen.

Ben jij een rijschool in Rotterdam en wil je dat je gelijk gevonden wordt als iemand ‘Rijschool Rotterdam’ intikt? Dan kun je SEA inzetten. Het is een korte termijn proces en je zal direct bovenaan staan. Vervolgens betaal je een bedrag per klik op de link van een gebruiker (kosten per klik).

Op de afbeelding is te zien welke resultaten in Google SEA zijn en welke SEO zijn. Bij elk SEA resultaat staat er nadrukkelijk bij dat het om een advertentie gaat.

Zo zijn de grootste verschillen dus dat SEO gratis is en SEA kosten per klik heeft, en dat SEO vooral op lange termijn werkt en SEA op korte termijn.

SEO en SEA combineren

Nu zijn SEO en SEA dus eigenlijk twee totaal verschillende werkwijzen om bovenaan in Google te belanden. Hoe kun je SEO en SEA nu juist met elkaar combineren zodat ze elkaar versterken? Hier zijn 5 manieren voor!

Zoekwoordonderzoek

Het begint allemaal met het zoekwoordonderzoek. Of je nu een SEO of een SEA pagina maakt, zoekwoordonderzoek doe je altijd vooraf. Zo is Google Ads heel handig voor het zoekwoordonderzoek voor SEA. Je kunt hier uithalen welke zoekwoorden zorgen voor conversies, verkeer en vertoningen en op welke woorden of termen jouw doelgroep in Google zoekt.

Hier kun je ook hele goede inzichten uithalen voor je SEO pagina’s. Door dezelfde data van het zoekwoordonderzoek toe te passen op je SEO teksten weet je dat je goed zit. De informatie is betrouwbaar en je hoeft maar één keer zoekwoordonderzoek te doen!

SEO en SEA komen elkaar ook tegen in het zoekwoordonderzoek. SEO teksten zijn vooral gericht op de zoekwoorden die het meest worden opgezocht en gerelateerde zoekwoorden eromheen. SEA is ook vooral gericht op de basis zoekwoorden (die bestaan uit twee woorden) of de long tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden waar men over het algemeen minder op zoekt. Door onderzoek naar zowel hoofd-, basis-, en long tail zoekwoorden te doen kan je dus inspelen op een breder spectrum aan zoekwoorden.

Een goede SEO strategie maakt SEA goedkoper

Google bepaalt de prijs van jouw SEA advertenties. Dit heeft te maken met hoe kwalitatief Google jouw tekst vindt. Hoe betrouwbaarder en kwalitatiever jouw tekst, hoe minder je hoeft te betalen voor een hoge Google ranking. Om erachter te komen hoe relevant jouw tekst is beoordeelt Google deze aan de hand van:

  • Zoekwoorden
  • De advertentietekst
  • De landingspagina
  • Kosten per conversie

Zorg er dus voor dat jouw SEO teksten relevant en kwalitatief zijn, zodat Google jouw website al betrouwbaar vindt. Zo zal Google je ook minder laten betalen voor de kosten per klik. Als jouw landingspagina bijvoorbeeld goed SEO geschreven is, aan de hand van zoekwoorden, zal deze meeliften op het gebied van ‘relevante en kwalitatieve tekst’.

SEO optimaliseren door inzichten uit SEA

Er zijn heel veel inzichten te halen uit SEA. Zo kun je zien welke advertenties ervoor zorgen dat de doelgroep doorklikt, welke zoekwoorden werken en welke niet, of de call-to-actions werken, etc. Deze inzichten kun je ook toepassen in je SEO tekst. Zorg ervoor dat je de termen waar men veel op doorklikt gebruikt in je SEO teksten. Worden de call-to-actions veel gebruikt? Verwerk dit dan ook in je SEO teksten. Zo blijf je je SEO optimaliseren uit nieuwe SEA inzichten.

Betere positie in Google

Zodra je je SEA inzet zal je gelijk hoog in Google staan. Wanneer je je SEO inzet kan dit nog enkele maanden duren. Zodra je beide inzet en zo goed mogelijk optimaliseert zullen zowel jouw SEO tekst als jouw SEA tekst, naar mate de tijd verstrijkt, hoog in Google ranken. De doelgroep zal op deze manier jouw website geloofwaardiger vinden, omdat jouw website twee keer weergegeven is. Op deze manier krijg je dus meer bezoekers.

Titels en meta descriptions verbeteren

Iets wat voor je bedrijf heel belangrijk is, is de doorklikratio. De bezoeker moet natuurlijk wel geprikkeld worden om door te klikken. Je prikkelt de bezoeker door goede titels en meta descriptions aan te bieden. Via SEA kun je in twee advertentiegroepen testen welke titels het beste werken. Dit kun je vervolgens weer terugkoppelen op je SEO. Zo optimaliseer je door slechts één analyse je SEA én je SEO!

Conclusie

Zo zie je dus dat SEO en SEA niet direct invloed op elkaar hebben, maar dat ze elkaar voornamelijk kunnen versterken. De truc is om te weten wanneer je iets in beide situaties kan gebruiken, of weten wanneer je een nieuwe tactiek/update op SEO aanpast deze ook op SEA aangepast kan worden (en andersom). Het is altijd handig om een specialist in te schakelen om je te helpen met je SEO en SEA. Wij willen je hier graag bij helpen!

Ook interessant voor jou