SEO-migratie checklist

  • Door Boudewijn Hoogendorp
  • 14 april 2022
  • Leestijd 3 minuten
boudewijn hoogendorp

SEO-migratie checklist

Boudewijn werkt veelvuldig met SEO migraties en heeft vanuit zijn ervaring een SEO migratie checklist opgesteld.

Neem contact op

Om je alvast een idee van de bijkomende werkzaamheden en taken te geven, hebben we een SEO-migratie checklist voor je opgesteld. Een nieuwe website of platform bouwen is namelijk een intensief traject. Deze checklist helpt je gelukkig met een aantal belangrijke zaken!

Wat is SEO-migratie?
Voordat we de checklist met je delen, geven we je eerst nog wat achtergrondinformatie. Want wat is SEO-migratie ook alweer en welk doel dient het?

Kortweg, SEO-migratie is “het proces waarin een website van het ene domein naar het andere domein verhuist”. Vaak gaat dit proces gepaard met een geheel nieuwe website, de samenvoeging van twee websites of de creatie van een nieuw platform.

Hoe beïnvloedt een SEO-migratie de posities?
SEO-migraties zorgen mogelijk voor een daling in de zoekmachineposities, omdat deze vaak samengaan met nieuwe URL’s. Dit maakt het moeilijk voor Googlebots, Bingbots en andere crawlers om jouw nieuwe pagina’s op hun oude locatie te vinden. Er zijn echter enkele handigheidjes die je tijdens een SEO-migratie kunt toepassen om de zoekmachineposities hoog te houden. We hebben een aantal zaken meegenomen in de checklist hieronder.

De SEO- migratie checklist
Wanneer je met een SEO-migratie start, raden we je aan om dit traject te plannen in verschillende fases. Deze vind je hieronder. Daarnaast hebben we per fase alvast een aantal punten voor je opgeschreven die je wat ons betreft zeker niet mag vergeten. Uiteraard kan je zelf nog extra checks toevoegen!  

Fase 1: De planning

  • Zorg voor een geschikte datum en tijd voor de lancering van de nieuwe website. Bij voorkeur tijdens een periode waarin het verkeer van de website niet op een hoogtepunt is.
  • Maak een back-up van je gehele huidige website.
  • Zorg voor een zo compleet mogelijke testomgeving.
  • Maak een overzicht van alle SEO-data van dat moment; posities, zoektermen, organische klikken, linkprofiel etc.
  • Zorg voor een compleet overzicht van alle URL’s van de huidige website.
  • Maak alvast een plan voor de nieuwe URL-structuur. Zo zie je ook welke content bijvoorbeeld nog mist.

Fase 2: Testen, testen, testen

  • Maak een redirect-lijst zodat je een duidelijk overzicht hebt van de URL’s die veranderen.
  • Maak een overzicht van de interne linkjes op jouw website.
  • Creëer een goede 404-pagina voor het geval dat er toch iets niet helemaal goed gaat.
  • Geef de nieuwe URL’s een plek in de sitemap.

Fase 3: Livegang

  • Bekijk in de planning wat de datum voor livegang was en check of deze nog steeds geschikt is.
  • Check je Robots.txt file voorafgaand aan livegang.
  • Zorg voor een goede inrichting van Analytics.
  • Zorg dat je zowel de oude als nieuwe sitemap aanzet in Search Console.
  • Check de oude en nieuwe site. Werken de redirects goed? Check dan de SEO-elementen op de nieuwe website.

Nadat de website live gaat, is het van belang om deze te blijven testen. Vaak komen er nog wat kleine dingetjes naar boven. Deze foutjes kan je dan snel bijsturen.

Aan de slag met de SEO-migratie checklist
Bij Epurple begeleiden we veel SEO-migraties en helpen we ondernemers bij de lancering van hun nieuwe website. Lijkt het je prettig om bovenstaande checklist samen af te werken? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!

Ook interessant voor jou