SEO voor restaurant websites

  • Door Nils van Rooijen
  • 3 september 2021
  • Leestijd 8 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op!

Neem contact op

De website van je restaurant beter vindbaar maken in Google is niet anders dan zoekmachine optimalisatie (SEO) voor andere websites, toch? Uiteraard gelden de algemene richtlijnen voor het beter vindbaar maken van websites ook voor jouw restaurant website. Toch zijn er een aantal specifieke onderdelen waarmee je de vindbaarheid van jouw restaurant website in Google naar een hoger niveau kunt tillen. Lees in dit artikel hoe je dat doet!

Nadat je de algemene richtlijnen voor het beter vindbaar maken van je website hebt opgevolgd, zijn er een aantal zaken waar je je restaurant website mee kunt optimaliseren.

Bas Kloet – Sr. SEO Specialist

Wat is restaurant SEO?

Zoekmachine optimalisatie, of SEO (Search Engine Optimization) in het kort, is het proces om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines. Dit doe je onder andere door de pagina’s op je website af te stemmen op het zoekgedrag van de gebruiker en bij SEO voor restaurants is dit niet anders. Toch hebben restaurants een aantal specifieke kenmerken waar je bij het beter vindbaar maken van je restaurant rekening mee moet houden. Gebruikers kijken bij het maken van hun beslissing o.a. naar de volgende onderdelen:

  • Locatie van het restaurant t.o.v. hun eigen locatie;
  • Soort eten (tapas, burgers, Italiaans etc.);
  • De sfeer van het restaurant;
  • Hoe ziet het eten eruit;
  • Wat zijn de ervaringen van andere gasten.

Het is dus belangrijk dat je zowel zoekmachines als gebruikers hierover goed informeert.

Bepaal je zoekwoordstrategie

Voordat je met je website aan de slag gaat is het belangrijk dat je je strategie bepaalt. “Wie is mijn doelgroep en op welk gebied ga ik mij richten” zijn belangrijke vragen om mee te starten. Als je een pizzeria in Rotterdam hebt zijn bezoekers die op zoek zijn naar een burgerrestaurant in Amsterdam waarschijnlijk niet interessant. Zodra je dit helder voor ogen hebt is het tijd om de zoekwoordplanner van Google, of een van de (gratis) alternatieven, in te duiken en de zoekwoorden te bepalen waar je je op gaat richten.

Branded zoektermen

Vaste gasten zijn bekend met jouw merknaam, het is dus belangrijk dat je hier goed vindbaar op bent. Onderzoek op welke andere termen er wordt gezocht i.c.m. jouw merknaam, denk hierbij aan woorden als openingstijden, beoordelingen, prijzen etc.. Gebruik hiervoor de zoekwoordplanner van Google maar kijk ook naar de suggesties die Google geeft als je zoekt op jouw restaurant. Om je gebruikers goed te helpen is het belangrijk dat je deze onderwerpen goed terug laat komen op je website.

Brede non-branded zoektermen

Dit zijn de brede zoektermen waar veel op gezocht wordt. Heb je een restaurant in Utrecht, denk dan aan termen als “restaurant Utrecht” en “diner Utrecht”. Als je goed vindbaar bent op zulke zoektermen kun je veel potentiële gasten bereiken die nog niet bekend zijn met jouw restaurant. Je gaat op deze zoektermen concurreren met alle restaurants in jouw omgeving, dus verwacht niet dat je na het optimaliseren van je website direct bovenaan staat.

Niche zoektermen

Niche zoektermen richten zich op het soort restaurant dat je hebt. Is het een pizzeria, Mexicaans restaurant, burgertent of steakhouse? Denk ook aan het type gast dat je wilt aantrekken; is het een trendy restaurant, all you can eat of toch en romantisch restaurant. Grote kans dat er i.c.m. jouw plaatsnaam of omgeving op deze termen gezocht wordt. Bezoekers die jouw website vinden nadat ze op zulke zoektermen zochten zijn ook aannemelijker om uiteindelijk bij je te komen eten dan wanneer zij bijvoorbeeld op “restaurant Utrecht” zochten.

Verwerk deze zoektermen in je website en overweeg om je website regelmatig te updaten met nieuwtjes, weetjes en informatieve content. Speel bijvoorbeeld in op de actualiteit, het seizoen en gebeurtenissen in de buurt.

Optimaliseer je website

Nadat je de algemene richtlijnen voor het beter vindbaar maken van je website hebt opgevolgd, zijn er een aantal zaken waar je je restaurant website mee kunt optimaliseren.

Plaats het menu van je restaurant op je website

Potentiële gasten willen vaak het menu bekijken. Plaats deze dus op je website en zorg dat deze makkelijk te vinden is door deze in het menu op te nemen en hier op je homepage naar te verwijzen. Zorg er daarnaast voor dat je je volledige menu, in tekst, op één pagina toont. Bied je je menu alleen in PDF aan, dan kunnen zoekmachines deze minder makkelijk uitlezen. Daarnaast zijn PDF bestanden niet altijd prettig leesbaar op smartphones.

Plaats foto’s van je restaurant op je website

Het uiterlijk en de sfeer van een restaurant zijn een belangrijk onderdeel in het keuzeproces van de gebruiker. Plaats daarom mooie foto’s op je website die de sfeer van je restaurant goed overbrengen. Denk hierbij aan foto’s van het pand, interieur, personeel, gasten en het eten. Let er goed op dat je foto’s een relevante bestandsnaam en alt tekst geeft. Zo kunnen je afbeeldingen ook in Google Afbeeldingen gevonden worden.

Snelle mobielvriendelijke website

Een groot deel van de gebruikers zal hun smartphone gebruiken om een restaurant te zoeken. Het is dus essentieel dat je website goed functioneert op mobile telefoons. Test dit eerst zelf door alle pagina’s en onderdelen aandachtig te bekijken. Je kunt daarna Google’s mobielvriendelijke test gebruiken om te kijken of er toch iets niet goed werkt.

Het is daarnaast belangrijk dat je website snel laadt. Die ene seconde extra laadtijd kan er namelijk voor zorgen dat ongeduldige gebruikers, maar ook gebruikers met een verouderd toestel of trage internetverbinding, je website weer verlaten.

Maak reserveren eenvoudig

Het belangrijkste is dat het voor gebruikers eenvoudig is om te reserveren en dat het duidelijk is hoe ze dat moeten doen. Laat dus prominent zien hoe gasten kunnen reserveren, bijvoorbeeld met een grote knop in het menu.

Gebruikers verwachten steeds vaker dat het mogelijk is om online een reservering te plaatsen. Speel dus in op deze behoefte en overweeg om een online reserveringssysteem te gebruiken. Het is natuurlijk belangrijk dat het prettig werkt, goed communiceert met je interne systemen en dat het voor gebruikers duidelijk is wat ze moeten doen.

Lokale SEO

Met lokale SEO verbeter je de vindbaarheid van jouw website op lokale zoektermen, dit zijn zoektermen die specifiek gericht zijn op een locatie. Hoewel de plaatsnaam, wijk of regio niet in elke zoekopdracht voorkomt, toont Google als het om restaurant gaat toch vaak restaurants in de buurt van jouw locatie. Het moet voor Google dus heel duidelijk zijn waar je je bevindt. De volgende onderdelen helpen hierbij:

Vermeld de adresgegevens van jouw restaurant

Google heeft niet alleen adresgegevens nodig, maar de bezoekers op je website natuurlijk ook. Vermeld je adresgegevens daarom duidelijk op je homepage, contactpagina en in de footer van je website. Vergeet ook je openingstijden niet te vermelden en up-to-date te houden!

Lokale zoektermen verwerken op je website

Bevindt je restaurant zich in Zwolle? Laat dit dan prominent naar voren komen in titels, headings en tekst. Zo kan er voor Google en je bezoekers geen misverstand over bestaan waar je je bevindt.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is Google’s platform om een bedrijfsvermelding voor jouw restaurant te maken. Als er nog geen pagina van jouw restaurant is, maak deze dan aan door in te loggen op Google Mijn Bedrijf. Vul de gegevens zoveel mogelijk aan en let erop dat alles klopt, van openingstijden tot de naam van je restaurant. Als dit niet consistent is met de informatie op je website zal dit gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je restaurant! Plaats daarnaast mooie foto’s van de buitenkant van je restaurant, het interieur, personeel, gezellige gasten en natuurlijk het eten.

Vermeldingen nalopen

Zoek in Google op de naam van je restaurant en kijk wat je tegenkomt. Wordt je restaurant al genoemd? Als dit het geval is, check dan goed of alle informatie klopt en consistent is met wat er op je website staat. Google controleert of de informatie (vooral adres- en contactgegevens) die ze op je website vinden correct is, door te kijken of het consistent is met wat er op andere websites staat. Google wil te allen tijde voorkomen dat ze gebruikers naar een restaurant sturen dat gesloten is. Restaurants waarvan alle informatie klopt en consistent is met andere websites maken daarom meer kans op hoge rankings in Google.

Restaurant aanmelden op registers

Als aanvulling op bovenstaande is het slim om je restaurant aan te melden op restaurantoverzichten en online registers. Je gebruikers zitten niet alleen op Google, maar ook op Facebook, The Fork (voorheen IENS) en vergelijkbare sites. Hier aanwezig zijn helpt met het bereiken van nieuwe gebruikers, maar helpt ook met de vindbaarheid in Google.

Wees actief in je omgeving

Actief zijn in je omgeving draagt niet alleen bij aan je naamsbekendheid, het vergroot ook het vertrouwen dat Google in je website heeft. Doe bijvoorbeeld mee aan lokale evenementen, bied je personeel/diensten aan bij acties voor het goede doel en ga samenwerken met andere bedrijven in je omgeving.

Schema.org voor restaurants

Schema.org is een bibliotheek met “structured data” markeringen. Hiermee kun je zoekmachines van context voorzien voor de gegevens op jouw website. Door restaurant structured data toe te passen op je website is het voor Google o.a. duidelijker waar je restaurant zich bevindt, wat de openingstijden zijn, wat voor soort eten er geserveerd wordt en hoe je gasten dit ervaren. Dit is een technische implementatie en kun je dus het beste aan je ontwikkelaar vragen.

Vraag gasten een beoordeling achter te laten

Veel mensen zullen beoordelingen lezen bij het kiezen van een restaurant. Social proof is een concept waarbij men naar de acties en ervaringen van anderen kijkt bij het maken van keuzes. Het is dus belangrijk dat je gasten goed over je te spreken zijn en dat anderen dit kunnen zien. Vraag je gasten daarom om een beoordeling achter te laten op internet. Het is handig als je dit op verschillende plekken laat doen, zoals Google Mijn Bedrijf, Facebook en Thuisbezorgd. Hiermee vergroot je je bereik en kan Google de gemiddelde beoordeling van de verschillende platformen bij je Google Mijn Bedrijf vermelding tonen als gebruikers op je restaurant zoeken. Reageer op zowel positieve als negatieve beoordelingen om te laten zien dat je je gasten serieus neemt en hun mening waardeert.

Daarnaast is het natuurlijk handig als je de beoordelingen ook op je website laat zien.

Ook interessant voor jou