SERP

  • Door Tim Otten
  • 3 september 2021
  • Leestijd 2 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, Hij staat graag voor u klaar!

Neem contact op

SERP staat voor de afkorting “search engine results page”, met andere woorden de resultaten pagina van een zoekmachine. In dit artikel leg ik je graag alles uit over dit begrip!

De SERP toont alle verschillende soorten zoekresultaten. Van organisch tot shopping

Bas Kloet – Sr. SEO Specialist

Wat is een SERP?

Een zoekmachine resultaten pagina (een SERP) is de lijst van vermeldingen die wordt weergegeven door een zoekmachine in antwoord op een opgegeven zoekopdracht. Elke zoekopdracht bevat een gelinkte website, een gelinkte URL van een pagina, een korte beschrijving van de inhoud van een pagina en links naar titels die interessant zijn op een pagina.

De belangrijkste zoekmachines geven vaak drie soorten zoekresultaten weer:

  • Pagina’s die de “zoekmachine spider” heeft gevonden
  • Pagina’s die handmatig zijn toegevoegd aan de zoekmachine directory
  • Pagina’s die worden weergegeven als gevolg van betaalde opname

De hoogste hits zijn gekoppeld aan de meest nuttige informatie. Links zijn minder relevant naarmate ze verder onderaan staan in de lijst resultaten. Afhankelijk van het aantal webpagina’s dat een bepaald woord of een bepaalde woordgroep bevat, kan een SERP over het algemeen nul tot een miljoen resultaten tonen.

In de meeste gevallen kijken zoekmachine gebruikers alleen naar de eerste drie pagina’s met resultaten. Website eigenaren kunnen gebruik maken van zoekmachine optimalisatie (SEO) om hun sites en pagina’s in de top van een SERP weer te geven.

De onderdelen van SERP

Organische zoekresultaten:

Organische zoekresultaten zijn de niet betaalde resultaten die te zien zijn op de SERP. Op een pagina zijn vaak negen of tien organische zoekresultaten te zien. De pagina begint met de betaalde zoekresultaten, vaak zijn dat er drie tot vier. Deze betaalde zoekresultaten zijn te herkennen aan het woordje “adv.” In een blokje onder de titel.

AdWords (bovenaan en onderaan de pagina, aangegeven metAdv.):

Google Adwords is een advertentieprogramma van Google. Bedrijven kunnen daarmee adverteren in de zoekresultaten van Google. Ze kunnen dan kiezen bij welke zoekopdrachten de advertentie vertoont wordt en daar wordt dan voor betaald. AdWords heeft een systeem dat Pay Per Click (PPC) heet. Hierbij hoeft de adverteerder pas te betalen als er daadwerkelijk op geklikt wordt. De kosten per klik kan de klant zelf ingesteld worden. Via een veilingsysteem wordt bepaald op welke positie en hoe vaak de advertentie vertoond wordt.  Advertenties worden geplaats op basis van opgegeven zoekwoorden.

Screenshot van google Adwords

Google Shopping:

Google Shopping is een onderdeel van Google, dat als doel heeft om potentiële kopers en webwinkels met elkaar in contact te brengen. Voor de klanten wordt het hierdoor mogelijk om op een snelle en makkelijke manier producten of diensten met elkaar te vergelijken en daarbij de juiste web shop te vinden waar het product te koop is. Google Shopping lijkt veel op een vergelijkingssite, door de producten en diensten te vergelijken en daarbij een link te tonen naar de webshop waar het product te koop is. Google wil het online op deze manier makkelijker maken voor haar gebruikers.

Screenshot van google shopping, er worden verschillende fietsen vergeleken.

Local pack (google maps kaart met 3 lokale bedrijven, staat onder de adwords advertenties):

De zoekresultaten die, de bedrijfsnaam, het adres, telefoonnummer en een map met de plaats erop, weergeven worden Local Pack genoemd.

Screenshot van google Local Pack, hierop worden bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en de map weergegeven.

Ook interessant voor jou