Usability, User Experience en Conversie

  • Door Nils van Rooijen
  • 10 september 2021
  • Leestijd 4 minuten

Vragen over CRO?

Quincy is CRO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op!

Neem contact op

Usability, User Experience en Conversie zijn termen die vaak langskomen als het gaat om online marketing. Naast het aantrekken van verkeer naar je website is het in goede banen leiden van dit verkeer op je website net zo belangrijk. Een vuistregel binnen marketing is dat het duurder is om een klant te winnen dan hem te behouden. Het is zonde om verkeer aan te trekken en hier vervolgens op een ineffectieve manier mee om te gaan. Hierbij zijn termen zoals Usability, User Experience en Conversie erg belangrijk. Echter worden deze termen nog weleens door elkaar gehaald. In dit artikel lees je precies wat deze termen inhouden en hoe je ze moet inzetten.

Verkeer aantrekken, maar er vervolgens niets mee doen is natuurlijk zonde van je tijd!

Quincy – CRO Specialist

Usability

Website usability is de gebruiksvriendelijkheid van een website. De gebruiksvriendelijkheid van een website kan geoptimaliseerd worden om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden. Een goede website usability heeft zowel voordelen op korte als op lange termijn. Op korte termijn kan de conversie ratio verhoogd worden doordat bezoekers beter kunnen navigeren over de website. Daarnaast kan op lange termijn de klantloyaliteit verhoogt worden en daarmee de kans op heraankopen. Het meten van gebruiksvriendelijkheid is lastig. Dit gebeurt op basis van gebruikerservaringen van bezoekers.

De usability van een website heeft grote invloed op het aantal afhakende bezoekers. Als bezoekers moeite hebben met het vinden van de juiste content/ producten is de kans erg groot dat zij afhaken. Door het optimaliseren van de usability kan de conversie van een website worden verhoogt. Daarnaast kan dit zorgen voor loyalere klanten op lange termijn. Door de customer journey van een klant op de website zo soepel mogelijk te laten verlopen wordt de kans op aankopen en heraankopen aanzienlijk verhoogd.

Card Sorting

Card Sorting is het logisch indelen van de informatie en producten op een website. Het gaat er hierbij om dat bezoekers makkelijk kunnen navigeren door de website. Door een logische structuur in je website creëer je een website die makkelijk te gebruiken is voor de bezoeker.

User experience

Van de termen Usability, User Experience en Conversie worden Usability en user experience nog weleens door elkaar gehaald. Toch zit er een klein verschil tussen beide. Bij Usability gaat het erom de bezoeker zo efficiënt mogelijk zijn doel laten bereiken. Bij User experience wordt er gekeken naar de beleving tijdens zijn bezoek. Bij de beleving van de bezoeker staat emotie centraal. Er zijn ook raakvlakken tussen beide, wanneer een bezoeker zijn doel niet efficiënt kan behalen is de kans op frustratie groter. Dit heeft dan ook invloed op de User Experience.

Conversie

Iedere website heeft van oorsprong een doel. Vaak is het behalen van dit doel te rekenen als een conversie. Een conversie van een webshop is bijvoorbeeld een aankoop. Het doen van een aankoop is een macro conversie. Een conversie is een macro conversie wanneer er direct geld aan wordt verdiend. Er bestaan ook micro conversies, hier valt bijvoorbeeld het plaatsen van een artikel in de winkelmand onder. Conversies zijn voor de meeste website verschillend en is organisatiegebonden. Zo heeft Facebook niets te verkopen op haar website voor de consument. Voor hen is het aanmaken van een profiel een conversie. Vaak hebben websites veel verschillende conversies. Deze dienen gemeten te worden, dit kan bijvoorbeeld met Google Analystics.

Conversieratio optimalisatie

Voor veel websites is het belangrijk om te sturen op de conversies. Hier wordt immers geld mee verdiend. Echter is het aanbieden van een conversie vaak niet voldoende. Het aantal bezoekers dat overgaat tot een conversie ten opzichte van het totaal aantal bezoekers is de conversieratio. Deze wil je verhogen/ optimaliseren. Hiervoor kan je een tal van factoren aanpassen. De aanpassingen zijn voor elke website uniek. Voor grote webshops zoals bol.com kan een klein verschil in de website een groot verschil in de omzet maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kleur van de prijs. Je kan denken dat dit per bezoeker weinig invloed heeft. Toch kan dit op 1000 bezoekers een significant verschil opleveren. Dit geld voor heel veel dingen. Speel daarom met de indeling van je website, knoppen en banners. Meet je conversies en test welke aanpassingen de ratio verhogen.

A/B test

Een goede manier om de Usability, User Experience en Conversie ratio optimalisatie van je website te testen is door een A/B test. Een A/B test is een test waarbij twee groepen een verschillende versie van een website te zien krijgen. Van beide groepen worden de resultaten bijgehouden. Na een vergelijking van de resultaten is duidelijk welke versie de betere is. Aan de hand van deze uitslag kan je bepalen welke aanpassingen je door wilt voeren.

Usability, User Experience en Conversie?

Zowel Usability, User Experience en Conversie ratio is belangrijk voor een website en zou moeten worden geoptimaliseerd. Het is namelijk belangrijk om na het werven van verkeer, hier zoveel mogelijk, op een zo goed mogelijke manier, uit te halen. Tijdens het inzetten van één van deze onderdelen mogen de andere eigenlijk niet uit het oog verloren worden. Wanneer een website heel makkelijk in gebruik is maar er amper wordt gestuurd op conversie, of andersom, kan dit nooit een optimale situatie voor het bedrijf opleveren.

Ook interessant voor jou