Voordelen van online marketing

  • Door Nils van Rooijen
  • 2 september 2021
  • Leestijd 3 minuten
Online VS. Offline Marketing

Hulp nodig met jouw online marketing?

Menno Leliveld is Online Marketing Strateeg bij Epurple en helpt graag bij het bepalen van de juiste strategie. Neem contact met hem op!

Neem contact op

Online marketing: ook wel internetmarketing, digital marketing of web marketing genoemd, is een verzamelterm voor verschillende technieken die worden gebruikt om producten, diensten en bedrijven via het internet onder de aandacht te brengen.

Een verbeterde efficiency op arbeidskosten is één van de vele voordelen van het uitbesteden van online marketing.

Jop Verhagen – CTO

Online marketing uitbesteden? Dit zijn de voordelen van online marketing:

Verbeterde efficiency op arbeidskosten
Wanneer je een sterk online platform wilt creëren en volledig mee wilt doen aan online marketing moet je beschikken over verschillende competenties zoals:  Adwords, Affiliate Marketing, Analytics, Email Marketing, Display Advertising, Social Media, SEO en Testing & Usability. Om deze competenties in te kunnen zetten heb je een volledig intern team nodig. Dit is voor veel organisaties te kostbaar.  Wanneer je een bureau inhuurt kunnen alle competenties per uur worden ingekocht. Op deze manier kan er een team worden samengesteld, dat alle competenties beheerst om concurrerend te zijn.

Focus op kernactiviteiten
Het online kanaal is voor veel bedrijven een extra verkoopkanaal. Wanneer een bedrijf nog niet veel ervaring heeft met de online verkoopfunctie wordt dit onderverdeeld als nevenactiviteit en niet als kernactiviteit. Als ze dit uitbesteden besparen ze tijd op het opdoen van kennis en beheersing van de processen. De gewonnen tijd kunnen ze dan inzetten in andere activiteiten.

Snelle uptime
Als een bedrijf snel aan de slag wil, dan is het handigste om een extern team in de arm te nemen. Wanneer ze alles zelf doen kost het teveel tijd om een team te selecteren, aan te nemen en te integreren.  Als ze een extern team inhuren hoeven ze hier niet over na te denken, dus winnen ze tijd.

Nieuwste kennis en relevante ervaring
Organisaties die gespecialiseerd zijn in online marketing moeten up-to-date blijven om relevant te blijven in hun vakgebied. De specialisten blijven zich dus continu ontwikkelen en de beschikken over de meest actuele kennis en meeste ervaring. Interne team kunnen dit vaak niet bieden.

Een frisse blik
Wanneer een bedrijf een extern team inhuurt voor de online marketing kijkt het ingehuurde team ook met een andere blik naar de gang van zaken binnen het bedrijf. Hierdoor kan het nieuwe inzichten verschaffen over de huidige gang van zaken, nieuwe strategische richtingen en het betreden van nieuwe markten.

Voordelen van online marketing

Online marketing op zich heeft natuurlijk ook voordelen. Hieronder staan de voordelen van online marketing voor je op een rijtje:

  1. Lage drempel om mee te doen
    Elk bedrijf heeft een gelijke kans op succes. Een klein bedrijf kan een groot bedrijf verslaan, en klein zijn kan zelfs in je voordeel werken.
  2. Gefocust, gericht op individu of niche
    Het is makkelijker om meer kleine doelgroepen en individuen te benaderen die ieder voor zich potentie hebben.
  3. Relatief goedkoop
    Je kunt online succesvol zijn met een zeer beperkt budget.
  4. Analytische vaardigheden
    Marketeers hebben een sterk analytisch vermogen nodig. Naast communicatie skills is vooral een technische/economische opleiding van belang.
  5. Klant gerichte marketing
    De klant staat centraal. Het bedrijf probeert zich zo goed mogelijk aan te sluiten op de behoeften van de klant.
  6. Tweerichtingsverkeer
    De marketing zorgt voor communicatie tussen bedrijf en geïnteresseerden. Bedrijven kunnen de reacties van mensen gebruiken om zichzelf te verbeteren en zijn zo dynamischer en meer gericht op aanpassing.
  7. Meerdere relaties
    Doordat op internet iedereen met iedereen in contact kan komen (bedrijf, klant, potentiële klant, expert etc.), zijn er veel meer relaties mogelijk.
  8. Identiteit
    Doordat iedereen op internet toegang heeft tot iedereen en dus makkelijk aan informatie kan komen, wordt door de klanten zelf grotendeels bepaald hoe een bedrijf bekend staat.
  9. Gaat verder na eerste contact
    Na het eerste contact blijft de communicatie open waarbij de persoon geholpen wordt. Zodat mensen het bedrijf leren kennen. En uiteindelijk waarderen en vertrouwen.
  10. Wereldwijd bereik
    De hele wereld is te bereiken.

Ook interessant voor jou