Wat is digitale volwassenheid?

Hulp nodig met jouw online marketing?

Mike Lijfijt is Online Marketing Strateeg, hij helpt je graag bij het bepalen van je online strategie!

Neem contact op

De digitalisering van onze economie en maatschappij valt anno 2021 niet te ontkennen. Organisaties moeten zich dan ook continu aanpassen aan de laatste digitale ontwikkelingen binnen hun sector. Hoe een organisatie met dergelijke uitdagingen omgaat, wordt de digitale volwassenheid genoemd. Wil je meer te weten komen over digitale volwassenheid en hoe jouw onderneming dit kan realiseren? Lees dan gauw verder!

Digitale volwassenheid gaat echter niet over één nacht ijs; het vergt tijd, aandacht en een bepaalde mate van toewijding.

Mike Lijfijt  – Online Marketeer

Waarom digitale volwassenheid nastreven?

Van organisaties wordt verwacht dat ze meegroeien met hun digitale omgeving. Zulke ontwikkelingen vinden plaats op organisatorisch, informatietechnisch en technologisch gebied. Daarbij geldt: hoe beter jij je aanpast, hoe volwassener (en succesvoller) jouw bedrijf op digitaal gebied zal functioneren. Digitale volwassenheid gaat echter niet over één nacht ijs; het vergt tijd, aandacht en een bepaalde mate van toewijding. Bovendien is de reis naar digitale volwassenheid nooit ‘’af’’. Immers, digitale ontwikkelingen stoppen evenmin. Een organisatie moet daarom altijd actief zoeken naar nieuwe mogelijkheden om digitale volwassenheid te realiseren.

Digitale volwassenheid concreet maken

Maar hoe ziet digitale volwassenheid in de praktijk er nu eigenlijk uit? Doorgaans kunnen er vijf niveaus van digitale volwassenheid onderscheiden worden:

  1. Onbeheerd: de organisatie is passief in het inzetten van tools voor het versterken van de digitale positie. Er wordt nagenoeg geen tijd besteed aan informatiemanagement.
  2. Startend: op dit niveau is een organisatie zich enigszins bewust van de waarde van informatiemanagement, maar valt er nog genoeg vooruitgang te boeken. Tools worden rechttoe rechtaan ingezet, maar hebben nog geen overkoepelende, structurele functie.
  3. Vormend: ook wel de leerfase genoemd. Hier zet de organisatie de eerste stapjes richting de digitale strategie die zij voor ogen hebben. Een cruciale fase, want hierin wordt bepaald hoe het bedrijf zich binnen zijn digitale omgeving wilt gaan begeven.
  4. Reactief: in deze fase weet de organisatie tijdig en doelmatig in te spelen op de input van haar doelgroep. Er wordt frequent gereflecteerd op het digitale beleid, als gevolg van een continu veranderende omgeving.
  5. Prognosticerend: dit is digitale volwassenheid in optima forma. Op dit niveau is het digitale systeem van de organisatie zélf in staat om keuzes te maken ten behoeve van de doelgroep. Het adapterend vermogen van een dergelijk systeem maakt niet alleen veel tijd vrij voor andere taken, maar stimuleert dus ook een doorlopende ontwikkeling op het gebied van digitale volwassenheid!

De vijf dimensies van digitale volwassenheid

Naast de niveaus van digitale volwassenheid zijn er drie dimensies waarbinnen digitale volwassenheid geduid kan worden. Deze zijn:

  1. Organisatie: deze dimensie staat in lijn met hoe de dagelijkse bedrijfsstructuur is opgebouwd. Wat is je strategie, en hoe ga je deze procesmatig uitwerken in de organisatie? Het toewijzen van verantwoordelijkheden, en daarmee de hiërarchische samenstelling, binnen de digitale strategie zijn hier van belang.
  2. Informatie: binnen deze dimensie wordt jouw digitale volwassenheid afgeleid van de wijze waarop jouw organisatie informatie selecteert en hiermee omgaat. Niet alle informatie is bijvoorbeeld even bruikbaar. Er bestaat daarnaast ontegenzeggelijk een kwaliteitsverschil tussen data. Ook wordt er binnen deze dimensie gekeken naar de kanalen waarover jouw organisatie informatie (herhaaldelijk) aanbiedt.
  3. Systemen: de volwassenheid van een organisatie is ook afhankelijk van de manier waarop systemen worden ingezet, en hoe effectief deze systemen blijken te zijn. Daarnaast wordt hierin meegenomen hoe de organisatiesystemen bijdragen aan de vindbaar- en toegankelijkheid van informatie. Het is belangrijk om daarbij de kennisbehoeften van de doelgroep in het achterhoofd te houden.

Wanneer wordt jouw organisatie digitaal volwassen?

Hedendaags kan je als succesvolle organisatie nauwelijks functioneren zonder een helder, digitaal beleid. Niet alleen komt dit de bedrijfsvoering ten goede; als organisatie heb je ook een bepaalde verantwoordelijkheid naar jouw omgeving. Digitale volwassenheid dien je dus zeker serieus te nemen! Dus, wanneer start jouw organisatie met opgroeien? Of is het de digitale puberteit al voorbij?