Wat is Online Marketing?

  • Door Tim Otten
  • 1 december 2021
  • Leestijd 6 minuten

Hulp nodig met jouw online marketing?

Mike Lijfijt is Online Marketing Strateeg, hij helpt je graag bij het bepalen van je online strategie!

Neem contact op

Online marketing: is een verzamelterm voor verschillende technieken die worden gebruikt om producten, diensten en bedrijven via het internet onder de aandacht te brengen.

Op zoek naar een op maat gemaakte online strategie? Onze kennis brengt je verder!

Thijs Don – CEO

Wat is online marketing?

Bij online of internet marketing gaat het om alle vormen van het in de markt zetten van een product of dienst met behulp van het internet. Het omvat internetreclame, maar ook zoekmachine optimalisatie, zoekmachinemarketing, social media marketing, affiliate marketing, email marketing, content marketing, video marketing en webshops/e-commerce.

Het bovenstaande lijstje is nog maar een selectie van de mogelijkheden. De ontwikkelingen gaan snel en er worden elk jaar nieuwe manieren bedacht om internet in te zetten voor promotie, distributie en verkoop.

Online marketing doelen

Doelen van online marketing zijn verschillend, zo zijn er bedrijven die graag naamsbekendheid opbouwen, maar ook bedrijven die hun klantenloyaliteit willen versterken, bezoekers willen generen of meer verkopen willen realiseren. Doordat er een verschuiving in media consumptie plaatsvindt, wordt internet ook een steeds belangrijker medium om producten onder de aandacht te brengen.

Online marketingstrategie

Bij het bepalen van een online marketingstrategie kunnen traditionele modellen als de SWOT-analyse en een Product Life Cycle analyse overgenomen worden. Gezien de snelheid van online ontwikkelingen is de online strategie een minder lange termijn dan die van marketingstrategieën uit de offline wereld.

De volgende vragen kunnen je helpen bij het opstellen van een online marketing strategie:

  1. Wie is mijn doelgroep?
  2. Wat is mijn boodschap (aanbod product/dienst)?
  3. Wat is mijn doelstelling?
  4. Wat is mijn budget?

Op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen bepaal je welke kanalen je in gaat zetten. Zorg dat je alles goed doormeet. Zo worden de effecten van de verschillende online kanalen op elkaar zichtbaar.

Vormen van online marketing

Enkele vormen van online marketing zijn:

  • Zoekmachine marketing (SEO)
    Zoekmachine marketing, ook wel bekend als search engine marketing (SEO). Dit is een specialisme dat webpagina’s vindbaar maakt bij zoekdiensten. Met andere woorden, een webpagina komt hoog in de ranking te staan bij de zoekresultaten van een zoekmachine wanneer een gebruiker een relevante zoekterm intypt. Wanneer de webpagina goed vindbaar is, wordt de effectiviteit van de reclame uiting op internet verhoogt.
  • Zoekmachine adverteren
    Zoekmachine-adverteren (SEA) is het inkopen van advertentieruimte boven en onder de natuurlijke zoekresultaten door in een veiling te bieden op zoektermen (keywords, zoekwoorden of trefwoorden) waarbij wordt afgerekend per klik (een afgeleverde bezoeker).
  • Social media marketing
    Social media marketing is het verkrijgen van “traffic” oftewel bezoekers via social media sites. Social media is de verzamelnaam voor alle online platformen, vaak laagdrempelig toegankelijk, waarbij niet een professionele redactie maar de gebruikers content creëren. Voorbeelden hiervan zijn weblogs, fora en diensten als Twitter, Facebook en Youtube. Een van de belangrijkste kenmerken is de mogelijkheid tot interactie en onderlinge dialoog tussen de gebruikers.
  • Affiliate/lead marketing
    Affiliate marketing is een vorm van online marketing waar een website producten van een adverteerder promoot en in ruil hiervoor een commissie ontvangt bij het bereiken van vooraf afgesproken doelen zoals een klik of verkoop.
  • Viral marketing
    Viral marketing is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten. Het is gebaseerd op mond-tot-mondreclame. Met de marketinguiting, bijvoorbeeld een digitaal filmpje, wordt getracht de marketingcommunicatiedoelstellingen te bereiken zoals het vergroten van de naamsbekendheid van een merk.
  • E-mail marketing
    Email marketing is een vorm van direct marketing die email gebruikt om berichten naar de doelgroep te sturen. Dit kan een email naar een potentiële of huidige klant zijn. De term wordt normaal gebruikt om te verwijzen naar:

    • Het sturen van e-mails met als doel het verbeteren van de relatie van een onderneming met zijn huidige of oude klanten en om klantloyaliteit en herhaal aankopen te vergroten.
    • Het sturen van e-mails met als doel om nieuwe klanten te werven of om oude klanten te overtuigen iets onmiddellijk te kopen.
    • Toevoegen van reclame in e-mails die door andere bedrijven naar hun klanten worden gestuurd.

Tips voor online marketing

  1. Richt je linkbuilding niet op kwantiteit maar op kwaliteit. Zorg ervoor dat je links krijgt van autoriteiten.
  2. Analyseer je SEO- en SEA-data als geheel in plaats van beide disciplines apart.
  3. Geef je afbeeldingen een alt-tekst mee. Wanneer deze geïndexeerd worden, creëer je daarmee extra brandwaarde.

Ook interessant voor jou