Wat is technische SEO?

  • Door Tim Otten
  • 6 september 2021
  • Leestijd 9 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op!

Neem contact op

Technische SEO draait allemaal om het verbeteren van de technische aspecten van een website, zodat de pagina’s binnen die website hoger zullen ranken in de zoekresultaten. De technische aspecten van een website hebben te maken met hoe makkelijk deze te crawlen is en hoe begrijpelijk de website in elkaar zit voor Google. Hoe leesbaarder, hoe beter, en hoe hoger je dus in de zoekresultaten komt.

Doordat je je bij technische SEO richt op het verbeteren van elementen op je eigen website zodat je hoger in de zoekresultaten terecht komt, hoort het bij on-page SEO. Off-page SEO, het tegenovergestelde, heeft te maken met het zoeken van manieren om hoger te ranken buiten jouw eigen website om, zoals het ervoor zorgen dat externe partijen naar jouw pagina’s linken.

Technische SEO is dus van belang om in te zetten, wil je hoog kunnen ranken in de zoekresultaten van Google. Daarnaast helpt het ook echt bij de gebruiksvriendelijkheid en zal je gegarandeerd meer bezoekers binnenslepen en behouden op je website. Dat zal dan echt niet alleen liggen aan het feit dat jouw site hoog in Google staat, maar ook omdat jouw site prettig werkt.

Kristian Maton – Sr. SEO specialist 

Waarom moet je je website technisch optimaliseren?

Een zoekmachine zoals Google wil de beste resultaten helemaal bovenaan plaatsen. Ze willen namelijk hun gebruikers het beste helpen door ze de beste content voor te schotelen. Daarom is het belangrijk dat jouw website geoptimaliseerd is voor technische SEO. Robots van Google crawlen dus elke webpagina op basis van een aantal factoren. Dit kunnen bijvoorbeeld factoren zijn die te maken hebben met de gebruikservaring, zoals hoe lang de laadtijd is van je webpagina. Andere factoren zorgen ervoor dat Google snapt waar de tekst over gaat.

Door jouw website dus te optimaliseren met gestructureerde gegevens en je technische SEO te verbeteren, zorg je ervoor dat Google jouw website beter kan crawlen. Doe je dit goed? Dan word je misschien beloond met een hoge ranking of goede resultaten.

Het werkt ook andersom bij technische SEO, je kan ook gestraft worden door Google als je ernstige technische SEO fouten maakt. Het is wel eens vaker gebeurd dat iemand zoekmachines volledig blokkeert van het kunnen crawlen van hun website door per ongeluk een slash of iets anders toe te voegen op een verkeerde plek in je robots.txt bestand.

Het is natuurlijk niet zo dat je je alléén op technische factoren moet focussen om Google tevreden te houden. Snelle en duidelijke gebruiksvriendelijkheid is ook erg belangrijk voor Google. Het is gelukkig wel zo dat een goede technische website vaak hand in hand gaat met een geoptimaliseerde gebruikservaring. Zo maak je Google én je bezoeker blij.

Eigenschappen van een technisch geoptimaliseerde website

Een technische SEO geoptimaliseerde website is een website die snel is voor gebruikers, maar ook voor Google om te crawlen. Als jouw website goed technisch geoptimaliseerd is dan is het duidelijk voor Google waar jouw tekst over gaat en zal er geen verwarring ontstaan met bijvoorbeeld een dubbele inhoud. Er zijn op een website die SEO technisch geoptimaliseerd is ook geen linkjes naar pagina’s die niet werken te vinden. Dat en veel meer zijn eigenschappen van een goede technische SEO geoptimaliseerde website. We leggen dit graag uitgebreider voor je uit!

Hoge paginasnelheid

Tegenwoordig is het heel belangrijk dat webpagina’s snel laden en werken. Bezoekers zijn ontzettend ongeduldig en zullen afhaken indien de pagina niet gelijk opent of laadt. Meer dan de helft van de mobiele bezoekers verlaten dan ook de pagina als deze niet binnen drie seconden laadt. Een goede technische SEO geoptimaliseerde pagina heeft een hoge paginasnelheid en een goed werkende mobiele versie van de website.

Niet alleen zijn websites met een lage paginasnelheid vervelend voor de bezoeker, ook Google weet precies wanneer een pagina er langer over doet om te laden. Op basis daarvan kan Google jouw website lager laten ranken. De zoekmachines doen er namelijk alles aan om het hun gebruikers zo prettig mogelijk te maken om iets op te zoeken.

Makkelijk te crawlen

Het is ook ontzettend belangrijk dat de pagina goed te crawlen is. Dit doet Google door middel van robots die links volgen om de content op jouw site te ontdekken. Als je een goede interne structuur hebt die goed georganiseerd is dan zal Google snappen wat de belangrijkste content op jouw website is. Je kan de robot ook aanwijzingen met de zogenaamde meta robots tag geven zoals:

  • Een bepaald deel van jouw website niet crawlen;
  • Een bepaald deel wel crawlen, maar niet in de zoekmachine resultaten laten zien;
  • De externe links vanuit jouw pagina niet volgen.

Deze aanwijzingen geef je je robot in een robots.txt bestand. Het is van groot belang dat alles wat je in dit bestand invoert precies klopt. Eén klein foutje kan de hele boel omgooien, waardoor je ervoor kan zorgen dat de robots jouw website niet meer crawlen. Dit is voornamelijk zo wanneer er een foutje wordt gemaakt in het gedeelte waaruit Google kan achterhalen of jouw site werkt of niet.

Bevat geen links die niet werken

Iets anders dat met technische SEO te maken heeft is het linken van andere pagina’s (zowel intern als extern). Iets wat Google niet accepteert is het plaatsen van links op je pagina met een doodlopend einde. Het is dus niet alleen irritant voor de bezoekers, maar ook voor de zoekmachines. Google loopt bij het crawlen van een website elke link na, dus als er een link niet werkt zal Google het weten. Als gevolg zal je nooit heel hoog in de zoekresultaten terecht komen.

Er zijn mensen die continu webpagina’s veranderen of verwijderen. Om nu constant bij te houden of alle links op je website nog werken is ook een nooit eindigend klusje. Het is wel handig om ervoor te zorgen dat je een back-up link hebt voor al je uitgaande linkjes. Als de link waar je in de eerste instantie naartoe verwijst niet meer geldig is, zal er een nieuwe link voor in de plaats komen. Wel belangrijk dat de linkjes over hetzelfde gaan natuurlijk.

Geen dubbele content

Als je exact dezelfde content hebt op meerdere pagina’s van je website of zelfs op andere website, raakt Google verward. Welke van deze pagina’s moet dan nu hoger ranken? Om dit op te lossen zal Google alle pagina’s met dubbele content automatisch lager laten ranken.

Een pagina die SEO technisch juist heel goed rankt heeft dus nooit dezelfde content op een andere URL staan. Soms kan je hier helaas niks aan doen en heeft jouw website automatisch een site met twee verschillende URL’s. Dit maakt voor de bezoekers niet uit, maar voor Google wel. Gelukkig is er een tool die Yoast aanbiedt, die ervoor zorgt dat je er snel achter komt welke URL bij de originele website hoort.

Het zou kunnen dat je een Google Penalty krijgt als je zonder dat je technische SEO strategieën hebt ingezet ineens onbedoelde duplicate content hebt. Stel dan zo snel mogelijk de SEO technische strategie in en zoek uit welke URL het origineel is. Heb je dit hersteld? Dan zal Google jouw Penalty opheffen.

De website is beveiligd

Een website die technisch geoptimaliseerd is voor SEO is ook goed beveiligd. Het is van belang dat je website zo geoptimaliseerd is dat hij voor gebruikers veilig te gebruiken is. Als eerste is het dus belangrijk dat die veiligheidscode al geïmplementeerd zit in je HTTPS. Dit zorgt ervoor dat niemand de data kan opvangen tussen de website en de browser die jouw website bezoekt. Als mensen dus jouw website bezoeken, zijn hun persoonlijke gegevens en browser- en locatiegegevens beveiligd.

Google geeft ook aan dat websites met een HTTPS hoger zullen ranken dan websites die niet beveiligd zijn. Je kan zien of een website beveiligd is door het slotje naast je website.

Je afbeeldingen zijn leesbaar

Google begrijpt precies wat een stuk tekst inhoudt, maar heeft moeite met het plaatsen van de betekenis van afbeeldingen. Daarom is het altijd belangrijk om een ALT tekst bij elke foto toe te voegen. ALT teksten (staat voor alternatieve teksten) zijn een soort omschrijving van de afbeelding. Hierin laat je door middel van één of meerdere woorden (kleine-letters-met-streepjes-tussen-de-woorden) aan Google weten wat er in je afbeelding staat. Zo kan Google ook je afbeelding goed crawlen. Bij afbeeldingen die Google niet goed kan lezen zal Google jouw pagina minder goed begrijpen en dus minder hoog in de zoekresultaten plaatsen.

Met afbeeldingen die en goede ALT tekst hebben kan je ook ranken in Google afbeeldingen. De afbeeldingen die daar tussen staan hebben automatisch een linkje naar je website. Op deze manier kan je dus ook meer traffic verkrijgen. Google laat deze afbeeldingen dus zien doordat het zoekwoord in de ALT tekst van deze afbeeldingen staat.

Eigenschappen voor een extra goede technische SEO geoptimaliseerde website

De bovenstaande eigenschappen zorgen al voor een goed geoptimaliseerde technische SEO score, maar met deze eigenschappen zal jouw website nóg beter scoren op het gebied van technische SEO.

XML sitemap

Een XML sitemap is een lijst met alle pagina’s van jouw website. Het is een soort overzichtelijke plattegrond voor zoekmachines, zodat zij alles gemakkelijk kunnen crawlen, zonder belangrijke dingen te missen. Een XML sitemap is niet perse nodig voor een goede technische SEO score. Als je structuur lekker loopt, zullen de robots jouw site alsnog kunnen lezen. Toch doet het geen kwaad als je je technische SEO score een beetje wilt verbeteren. Het is een soort bundel met alle URL’s.

Tip: zorg voor nette en overzichtelijke URL’s. Geen URL’s die eindeloos doorgaan terwijl het ook gewoon epurple.nl/kennisbank/ kan zijn.

Een XML sitemap ziet er zo uit:

Structured data

Structured data zorgen ervoor dat je het nog makkelijker maakt voor Google om jouw website te lezen. Behalve je website en je webpagina zal Google met structured ook jouw bedrijf beter beginnen te leren begrijpen. Dit doe je door in de structured data te vertellen wat je allemaal verkoopt en de details van het product of de dienst. Google zal de inhoud hierdoor beter snappen. Met een vast formaat dat je moet hanteren zodat Google dit snapt, maak je dus duidelijk wat voor soort organisatie je bent. Hierdoor kan Google jouw content beter plaatsen. Structured data kunnen er ook voor zorgen dat jouw content nog erger opvalt in de zoekresultaten op Google.

Hreflang voor verschillende talen

Google begrijpt elke taal, waardoor Google het ook meteen doorheeft als er een tekst puur alleen vertaald is. Maar, als jij een camping in Frankrijk hebt en je wilt de exact zelfde pagina met dezelfde informatie in zowel het Engels, Duits als Frans hebben, is het handig om de hreflang tag te gebruiken. Die is er speciaal voor dit soort gevallen, waarmee je dus Google duidelijk maakt dat het niet om duplicate content gaat, maar om content op basis van geografie en taal. Ook heel handig om dit te doen als je een pagina voor Engeland en voor de Verenigde Staten hebt: de zelfde taal, maar toch een andere pagina doordat je per pagina een andere doelgroep probeert te bereiken.

Meta-tags

Iets wat ook heel belangrijk is om toe te voegen aan elke pagina van je website is een meta-descriptions en een aantal meta-tags. Een meta-description is het gedeelte van de tekst die de bezoeker ziet voordat hij of zij op jouw link in Google klikt.

Deze meta-descriptions zijn fijn voor de bezoeker van je website, omdat je zelf kan bepalen wat diegene als tekst te zien krijgt. Doe je dit niet, dan zal Google zelf bepalen wat daar komt te staan door een random zin uit je tekst te halen. Vaak is dit niet een zin die het belangrijkst is of is het een te lange zin die afgekapt wordt door puntjes. Ook vervelend voor de bezoeker. Door dus je eigen meta-descriptions toe te voegen voorkom je dat Google zelf iets kiest en geef je de gebruiker de optimale gebruikservaring. Een meta-description wordt door Google gemeten door het aantal pixels, maar kan doorgaans maximaal uit 150-160 tekens bestaan (spaties meegerekend).

Door deze meta-descriptions in te schakelen zet je jezelf niet direct in een hogere positie, maar zorg je er wel voor dat er eerder op jouw link geklikt wordt, mits je een goede call-to-action hebt natuurlijk.

Meta-tags zijn, aan de andere kant, niet zichtbaar voor de bezoeker van je website. De meta-tags zijn toegevoegd in de codering van je website, die Google vertellen waar de website over gaat. Meta-tags bevinden zich in de HTML en zijn eigenlijk data over de data in je tekst. Met meta-tags kan je dus zoekwoorden aangeven die relevant zijn voor jouw pagina, een titel aangeven die Google dus ook zal zien als dé titel van jouw pagina en tenslotte kan je hiermee ook de robots vertellen wat er met de pagina moet gebeuren (wat geïndexeerd moet worden en wat niet, etc.) De meta-tags hebben dus wel degelijk invloed op je SEO score.

Conclusie

Om alles nog even op een rijtje te zetten, technische SEO zet je in voor:

  • Hogere paginasnelheid;
  • Hogere (mobiele) gebruiksvriendelijkheid;
  • Een makkelijk crawlbare website;
  • Het vermijden van doodlopende linkjes;
  • Het vermijden van dubbele content;
  • Het garanderen van een veilige website;
  • Het leesbaar maken van afbeeldingen;
  • Al je URL’s bundelen met XML sitemap;
  • Structured data inzetten voor nóg betere resultaten in Google;
  • Het juist weten te lokaliseren van jouw pagina (land, taal);
  • Het toevoegen van meta-descriptions en meta-tags.

Technische SEO is dus van belang om in te zetten, wil je hoog kunnen ranken in de zoekresultaten van Google. Daarnaast helpt het ook echt bij de gebruiksvriendelijkheid en zal je gegarandeerd meer bezoekers binnenslepen en behouden op je website. Dat zal dan echt niet alleen liggen aan het feit dat jouw site hoog in Google staat, maar ook doordat jouw site prettig werkt!

Ook interessant voor jou