Wat is UX Copywriting?

  • Door Nils van Rooijen
  • 3 september 2021
  • Leestijd 4 minuten

Hulp nodig met UX Writing?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op!

Neem contact op

UX Copywriting is een relatief nieuwe term binnen de online wereld. Toch bestaat dit concept al sinds de allereerste menu- en navigatieknoppen ontworpen werden. Inmiddels is UX Copywriting uitgegroeid tot een dynamisch en creatief hulpmiddel voor copywriters. Het zou dan ook binnen iedere content strategie een rol moeten spelen. Maar hoe implementeer je UX Copywriting? Lees snel verder en krijg antwoord op je vraag!

De kunst van UX Copywriting is het efficiënter inrichten van de digitale merkervaring. Dit doe je door gebruikers handvatten te bieden waarmee zij eenvoudiger kunnen navigeren naar hun (of jouw) gewenste uitkomst. UX Copywriting werkt dus hetzelfde als UX design, maar dan met woorden.

Kristian Maton – Content Marketeer

Meer over UX Copywriting

UX copywriting of UX writing is dé manier van schrijven waarbij je gebruikers bewust en op een intuïtieve manier in de juiste richting weet te duwen; De richting van jouw belangrijkste conversiedoelen. Hoewel de term UX copywriting de laatste tijd wellicht gehypet lijkt te worden, moet je als bedrijf zijnde niet te lang wachten met het implementeren van deze schrijfwijze.

In de afgelopen tien jaar is het aantal zoekopdrachten dat ‘UX Copywriting’ bevat, namelijk enorm gestegen. Wat begon als een niche werkwijze, is inmiddels uitgegroeid tot een gerespecteerde expertise binnen de wereld van Copywriting en UX design.

google trends van het zoekwoord ux copywriting wereldwijd

Steeds meer grote, met name internationale, bedrijven hebben verschillende ‘user experience’ vacatures openstaan. Het mag dus duidelijk zijn dat het belang van copywriting waarbij de focus op de gebruiker ligt zijn stempel steeds sterker aan het drukken is op de online marketing wereld.

Waar “normale” copywriting zich voornamelijk bezig houdt met storytelling, het opbouwen van een merk-identiteit of het verkopen van producten, richt UX Copywriting zich uitsluitend op de gebruiker. De gebruiker uiteindelijk op de juiste plaats zien te krijgen is het enige dat telt. Niets meer en niets minder. Of een bezoeker ook daadwerkelijk op de gewenste plek uitkomt is dan ook de enige graadmeter voor succes die er toe doet bij UX Copywriting.

Wat doet een UX Copywriter?

Een UX Copywriter focust zich met name op de stukjes content die op het eerste oog niet direct opvallen. Dit noemen we ook wel ‘microcopy’. Microcopy wordt geschreven voor buttons, menu headers, 404-meldingen, pop-ups, instructies en pagina titels.

Kortom, een UX copywriter is voornamelijk bezig met kleine stukjes content die een website of webpagina nét die extra touch geven. Gaat dit goed? Dan is de gebruikerservaring waarschijnlijk vlekkeloos en voldoet die aan de behoefte van de gebruiker, dit is goed voor de zoekmachine optimalisatie. Gaat dit niet goed? Dan is de gebruikerservaring negatief en is de gebruiker waarschijnlijk gefrustreerd omdat hij niet kan vinden waar hij naar op zoek is.

Vergis je niet, het feit dat UX Copywriters alleen korte stukjes content schrijven maakt het niet per se makkelijker. Er komt minstens zoveel werk bij kijken als bij het schrijven van ‘normale copy’. Ga maar na, voor een zin die bezoekers succesvol in de juiste richting moet sturen mag je vaak maar 2 – 3 woorden gebruiken als UX Copywriter. Die 2 – 3 woorden moeten dan ook nog eens aansluiten bij de tone of voice van het bedrijf.

Benieuwd wat er voor nodig is om een goede UX Copywriter te worden? Ondanks dat er nog geen officiële cursussen of trainingen zijn voor UX Copywriters, is wel bekend met welke skills en vaardigheden jij je kan onderscheiden van de “normale” copywriters en UX designers.

  • Focus op het oplossen van problemen;
  • Gevoel voor “kleine” woorden en zinnen;
  • Gevoel voor de ruimte die je krijgt van een ontwikkelaar;
  • Technische kennis over websites of apps is mooi meegenomen.

Ga je aan de slag met het (verder) ontwikkelen van de bovenstaande skills en vaardigheden? Dan ben je goed op weg om een échte UX Copywriter te worden!

De toekomst van UX Writing

De verdere opkomst van UX Copywriting zal tijd nodig hebben. Voor nu is het bijvoorbeeld nog onduidelijk op welke afdeling een UX Copywriter hoort te zitten. Sluit diegene aan bij het marketing team? Of is de copywriter toch beter op zijn plaats bij het development team?

Persoonlijk verwachten wij dat UX Copywriters de nu nog ontbrekende brug zullen gaan vormen tussen afbeeldingen en woorden. Op die manier kunnen websites, software, apps en andere platformen stuk voor stuk gebruiksvriendelijker gemaakt worden.

Ook interessant voor jou