Wat is voice search?

  • Door Tim Otten
  • 6 september 2021
  • Leestijd 4 minuten

Hulp nodig met de SEO van jouw website?

Kristian Maton is Sr. SEO specialist bij Epurple, neem gerust contact met hem op!

Neem contact op

Voice search betekent spraakgestuurd zoeken met behulp van je stem in plaats van een toetsenbord. Hierbij wordt vaak gebruikt gemaakt van smart speakers en voice assistants (digitale assistenten) zoals Google Assistant, Siri en Amazon Alexa. De laatste jaren heeft voice search een enorme opmars gemaakt en er wordt voorspeld dat volgend jaar de helft van alle zoekopdrachten via voice search zal gaan. Voice search verandert hoe men zoekt, wanneer men zoekt en waar ze naar zoeken. Wat voice search is, wat er verandert en hoe je hier op inspeelt leg ik je in dit artikel uit.

Het is soms erg handig als je Google kunt vragen om de bereidingswijze nog eens op te noemen terwijl je handen onder de tomatenpuree zitten.

Bas Kloet – Sr. SEO Specialist

Waarom wordt voice search steeds vaker gebruikt?

Voice search werkt door op een knop te drukken of een commando te roepen om de voice assistant te activeren, waarna je je spraakgestuurde zoekopdracht kunt invoeren. Dit heeft in veel gevallen minder handelingen nodig dan het openen van een bepaalde app, selecteren van de zoekbalk, uittypen van je zoekopdracht en het kiezen van het juiste zoekresultaat. Veel mensen kunnen ook nog eens sneller praten dan typen.

Een andere reden waarom voice search steeds vaker wordt gebruikt is het gemak. Niet alle (zoek)opdrachten hebben een uitgebreid antwoord nodig. Denk aan het vragen van de tijd, de geboortedatum van Mark Rutte of het instellen van een wekker. Het is vaak stukken sneller om dit via voice assistant te doen.

Daarnaast wordt voice search vaak gebruikt wanneer je niet kunt typen, bijvoorbeeld tijdens het autorijden of koken. Want het is soms erg handig als je Google kunt vragen om de bereidingswijze nog eens op te noemen terwijl je handen onder de tomatenpuree zitten.

Waar wordt voice search voor gebruikt?

Tegenwoordig kun je steeds meer apparaten en apps bedienen met je stem. Uit een onderzoek van Perficient Digital geeft bijna de helft van de respondenten aan voice search o.a. te gebruiken voor het starten van telefoongesprekken. Andere veelvoorkomende toepassingen van voice zijn o.a.:

  • Bericht sturen (SMS, Whatsapp enz.)
  • Routebeschrijving
  • Muziek afspelen
  • Herinnering instellen
  • Online zoekopdrachten
  • Openen van een bepaalde app

Natuurlijke zoekopdrachten

Voice search zorgt ervoor dat men anders gaat zoeken. Zoekopdrachten worden langer en er wordt meer natuurlijke taal gebruikt. Voorheen zagen zoekopdrachten er vooral zo uit: “president Amerika”.

zoekopdracht president van amerika

Sinds de opmars van voice search zien zoekopdrachten er vaker zo uit: “wie is de president van Amerika?”.

wie is de president van amerika? voice search.

De manier van zoeken verandert, dus de manier waarop je je website beter vindbaar maakt in zoekmachines verandert mee.

Voice search verandert Google’s zoekresultaten

Na het invoeren van een zoekopdracht toonde Google je een pagina met 10 organische resultaten en eventueel een aantal advertenties, afbeeldingen of bedrijven op Google Maps. Met de komst van voice search wordt Google steeds minder een zoekmachine, en meer een antwoordmachine. Dat wil zeggen dat Google, zeker in het geval van spraakgestuurde zoekopdrachten, steeds vaker direct antwoord geeft op je vraag, in plaats van dat het een aantal websites toont die je kunt bezoeken. Als je zoekt naar de datum wanneer de zomertijd weer in gaat is het namelijk veel handiger en sneller als Google je direct het antwoord vertelt.

wanneer gaat de zomertijd in zoekopdracht.

Dit betekent dat de content op jouw website zo direct mogelijk antwoord moet geven op de zoekopdracht van de gebruiker.

Content optimaliseren voor voice search

De komst van voice search betekent gelukkig niet dat je je hele website opnieuw moet opbouwen, maar er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden, bijvoorbeeld de zoekmachine optimalisatie van jouw website. Omdat Google vaak het antwoord gebruikt van één van de pagina’s uit de zoekresultaten en dit boven alle zoekresultaten toont, is het dus belangrijk dat je op je pagina in eerste instantie kort antwoord geeft op de vraag.

wie is de langste mens zoekopdracht.

In andere alinea’s op de pagina kun je uiteraard dieper op de vraag ingaan en kun je aanvullende vragen beantwoorden of meer achtergrondinformatie geven. Dit verbetert ook de ervaring van gebruikers die toch doorklikken naar je website, omdat ze blijkbaar behoefte hebben aan meer informatie.

Daarnaast is het slim om de vraag nog eens te herhalen in de titel van de pagina, URL en headings/tussenkoppen. Dit bevestigt nogmaals aan de bezoeker dat jullie het over dezelfde vraag hebben en het geeft een duidelijk signaal aan Google.

Andere aandachtspunten zijn:

  • Schrijf content die vragen beantwoorden, denk aan zoektermen met wat, waarom, hoeveel, aantal, wanneer etc. bevatten
  • Gebruik natuurlijke taal, ook in tussenkoppen
  • Verwerk long tail zoektermen (specifiekere zoekopdrachten die uit een aantal woorden bestaan) in de content
  • Gebruik de correcte HTML tag voor tussenkoppen
  • Gebruik <p> tags voor paragrafen, dit herkent Google het beste

Zoekwoordonderzoek voor voice search

Hoe kom je er achter welke vragen men stelt bij het gebruik van voice search? Zoals eerder aangegeven zijn spraakgestuurde zoekopdrachten vaak langer en natuurlijker. Je kunt er nog steeds achter komen welke termen populair zijn in de zoekmachine met tools als de Keyword Planner van Google en andere (gratis) alternatieven. Je zult dit alleen wel moeten aanvullen met langere zoekopdrachten waarbij natuurlijke taal wordt gebruikt. Google geeft zelf al goede suggesties en gerelateerde zoekopdrachten wanneer je op een zoekterm zoekt, en naar beneden scrollt op de zoekresultatenpagina.

gerelateerde zoekopdrachten onderaan Google SERP.

Een andere goede gratis tool is Answerthepublic.com. Deze tool geeft veel suggesties voor specifieke zoekopdrachten overzichtelijk weer.

zocht van de resultaten die je te zien krijgt in de gratis seo tool answerthepublic

Beantwoord veelgestelde vragen voor voice search

Veel spraakgestuurde zoekopdrachten in voice search zijn vragen. Een goede manier om beter gevonden te worden op spraakgestuurde zoekopdrachten is dus het beantwoorden van veelgestelde vragen. Ga dus na wat veel voorkomende vragen zijn in jouw branche en over jouw product of dienst. Gebruik eerder genoemde methoden om te bepalen op welke vragen je antwoord kunt geven op je website. Op deze manier verhoog je de kans om bezoekers te bereiken die voice search gebruiken om antwoord op hun vraag te krijgen.

Ook interessant voor jou