De groep mobiele Google gebruikers groeit. Het is dus belangrijk rekening te houden met deze groep. Dat geldt niet alleen voor het inrichten van je website maar ook voor het inrichten van je advertentie campagnes. Er zijn namelijk enkele verschillen tussen mobiele advertenties en reguliere advertenties. In AdWords wordt met mobiele apparaten zowel smartphones als tablets bedoeld. Met desktops worden zowel desktops als laptops bedoelt. Je kan bij het maken van een tekstadvertentie in Google kiezen om een voor mobiel geoptimaliseerde advertentie te maken. Deze advertentie krijgt bij mobiele apparaten voorrang op de standaard tekstadvertentie. Ga je advertenties opzetten voor mobiele apparaten houdt dan rekening met de volgende onderdelen.
Onder mobiele apparaten worden zowel smartphones als tablets verstaan.
Justin van den Bergh – Sr. SEA Specialist
Gebruikersgedrag
Mobiele gebruikers vertonen ander gedrag dan gebruikers vanuit een desktop. Over het algemeen is het geduld van de mobiele gebruiker lager. Dit heeft te maken met de momenten dat een mobiele gebruiker zoekopdrachten uitzet. Dit kan namelijk overal en tijdens veel andere activiteiten, in tegenstelling tot de desktop waarbij de gebruiker echt achter het apparaat moet zitten. Waar een desktop gebruiker op zijn gemak iets kan opzoeken zal het bij de mobiele gebruiker minder tijd mogen kosten. Het is hierdoor dan ook belangrijk dat advertenties voor mobiel zo doelgericht mogelijk zijn. Houdt je tekst kort en kernachtig. Voorheen waren mobiele gebruikers vaak enkel aan het oriënteren op hun apparaat. Echter zien we steeds meer mobiele gebruikers die daadwerkelijk gaan converteren.
Schermgrootte
Omdat een mobiel apparaat over het algemeen beschikt over een kleiner scherm is het belangrijk rekening te houden met de hoeveelheid tekst. Door het kleinere scherm is het verstandig om geen lange zinnen te gebruiken. Zorg ervoor dat de regels minder dan 35 tekens bevatten, op deze manier zijn ze beter leesbaar op kleine schermen.
Positie
Op mobiele apparaten is de eerste plek nóg belangrijker dan op desktops. Dit komt omdat op mobiele apparaten de eerste advertentie ruim de helft van het scherm inneemt. Dit verhoogt het aantal klikken op de eerste advertentie enorm. Het klikken op de eerste advertentie past goed bij het directe gedrag van de mobiele gebruiker. Vaak toont de eerste advertentie ook alle advertentie extensies. Op de afbeelding hieronder is te zien hoe bepalend de eerste advertentie kan zijn:

Advertentie-extensies
Overweeg om advertentie-extensies te maken voor de advertenties. Deze extensies worden sinds kort ook weergegeven op desktops. Als de advertentie-extensie beter presteert dan de beschrijvende tekst, wordt de extensie weergegeven. De kwaliteit van de extensie heeft invloed op de ranking van de advertentie en wordt meegenomen in de berekening van de positie. De extensie is een mooie manier om extra informatie en mogelijkheden toe te voegen aan een kleinere advertentie.
Cross device conversie
Wanneer je een mobiele advertentie hebt geplaatst is het belangrijk om te weten wat de invloed van die advertentie is geweest op de conversie. Het kan voorkomen dat mensen via mobiel op je advertentie klikken maar vervolgens via de desktop converteren. Gelukkig kan je in Google AdWords cross device conversies meten. Google weet namelijk van een groot deel van haar gebruikers welke smartphone en desktop zij gebruiken en koppelt dit gedrag aan elkaar.
Click to call
Het is op mobiele apparaten mogelijk om direct telefonisch contact op te nemen met de adverteerder. Dit kan de conversie aanzienlijk verhogen. Stel je bent een pizzeria en de meeste verkopen komen telefonisch binnen, dan is het ideaal als een bezoeker direct vanuit de advertentie telefonisch contact kan opnemen zonder eerst je telefoonnummer te moeten zoeken op je website. Wanneer dit voor jou van toepassing is zorg er dan voor dat je de oproep-extensie inschakelt.
Locatie gebaseerd adverteren
Een voorbeeld van de mogelijkheden van mobiele advertenties is LBA. Locatie gebaseerde advertenties afgekort als LBA (Location based advertising) is een specifieke vorm van mobiel adverteren. Door de locatie van de mobiele gebruiker te traceren kan er een specifiek aanbod worden gedaan op het juiste moment. De perfecte uitvoering zou zijn dat een mobiele gebruiker langs de etalage van een winkel loopt en vervolgens een specifieke aanbieding krijgt. Momenteel worden er experimenten gedaan met dit concept maar is het nog niet op grote schaal inzetbaar.
Na het maken van een advertentie die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten is het belangrijk om het selectie vakje ‘Mobiel’ aan te vinken. Op deze manier kan AdWords de advertentie gaan weergeven op mobiele apparaten.
Vragen over online adverteren of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze dienstpagina of neem contact op via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nl.