Online marketing tools zijn software tools die bij online marketing werkzaamheden worden gebruikt om beter en/of efficiënter te kunnen werken. Meeste bedrijven die hun goederen of diensten verkopen aan het publiek zullen uitgebreid gebruik maken van diverse marketing instrumenten, zoals marktonderzoek en reclame om hun succes verder helpen.
Dankzij de Tools kunnen wij efficiënter en gerichter te werk gaan voor onze klanten
Jop Verhagen – CTO
Online marketing tools
Voor elke categorie zijn er verschillende tools. De meeste gebruikte staan hieronder opgesomd:
Zoekwoorden onderzoek tools:
Een goed zoekwoorden onderzoek is de basis voor zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. De eerste tool die je kan gebruiken is Google zoekwoordplanner, hiermee kun je inzicht krijgen in het maandelijkse zoekvolume op zoekwoorden. Een tweede tool is de Ubersuggest. Dit een hulpmiddel die de zoekwoordplanner ideeën geeft voor zoekwoorden. Daarnaast combineert het ingevoerde zoekwoorden met een groot aantal andere zoekwoorden op volgorde van het alfabet. Je kunt deze lijsten naar de zoekwoordplanner kopiëren om het zoekvolume te bekijken. De derde tool waar je gebruik van kunt maken om te onderzoeken op welke zoekwoorden de concurrent zich focust is SemRush. Deze tool geeft een inzicht in de zoekwoorden waar concurrenten op adverteren en met welke zoekwoorden ze een goede organische positie hebben. Als laatste in deze categorie is er nog de tool Google trends. Dit is een tool die trends kan herkennen in de zoekvolumes en daarbij onderscheid maakt tussen steden, landen en talen.
Online marketing tools voor Linkanalyse:

Ondanks dat het belang van extern linkende domeinen naar een website aan het verminderen is, speelt het nog steeds een belangrijke rol in de ranking factoren. De drie tools die handig zijn om een linkprofiel van een website te achterhalen, zijn Open site explorer (links analyseren), Majestic SEO (grote database) en Ahrefs (mooie rapportages). Deze tools geven een goed inzicht in het aantal links, de kwaliteit van de links, de domeinen die naar je website linken en anchorteksten. Daarnaast kun je de tools ook gebruiken om je linkprofiel met die van de concurrent te vergelijken. Een andere tool die handig is om aangevraagde en geplaatste links te managen is de Linkbuilding tool.
Online marketing tools voor Rank checker:
Bij zoekmachine optimalisatie houd je natuurlijk altijd de posities van je webpagina’s op bepaalde zoekwoorden in de gaten. Een handige tool hiervoor is, SEO SERP workbench. Deze tool checkt zoekwoorden voor de URL die je hebt ingevoerd. Een tools die uitgebreider is, is Cuterank. Deze tool is gratis voor één website en geeft je de mogelijkheid om op een gegeven tijdstip de zoekwoordposities automatisch te updaten. Een andere tool die uitgebreider is, is de Moz rank checker. Deze tool doet alles wat de andere tools ook doen, maar hij geeft ook historisch data voor zoekwoorden weer.
Online marketing tools voor de Snelheid van je website:

De snelheid va je website is van directe invloed op belangrijke statistieken zoals het aantal paginaweergaven, de gemiddelde bezoekduur en het conversiepercentage van je website. Naast deze statistieken is de snelheid van je website een ranking factor voor de zoekmachine. Een tool om te meten of je website snel is en wat er eventueel nog verbeterd kan worden is Pagespeed insights. Deze tool geeft je een score voor de snelheid van je website op mobiele apparaten en desktop computers, daarnaast geeft de tool informatie over welke aspecten verbeterd of veranderd moeten worden om de snelheid van je website te verbeteren.
Online marketing tools voor Technische SEO:
Als je je website wilt optimaliseren moet je ook rekening houden met de technische aspecten. Firebug is een handige tool waarmee je van webpagina’s de HTML, CSS en Javascript code kunt checken. Daarnaast kun je met deze tool allerlei aanpassingen maken aan de opmaak van de pagina. Een andere tool is Screaming Frog SEO Spider. Deze tool geeft je informatie over titels, meta descriptions en canonical URL’s. Google webmaster tools geeft voornamelijke informatie over de techniek van je website, zoals HTML verbeteringen, de indexeringsstatus en interne links. Als laaste is Xenu Link SLeuth een makkelijke tool om “dode” links op te zoeken.
Online marketing tools voor Conversie-optimalisatie:
Voor het verbeteren van de conversie op je website bestaan talloze tools. De ene nog duurder dan de andere. En toch is de allerbeste tool gratis! Google biedt namelijk zelf gratis toegang tot Google Optimize, waarmee je eenvoudig kan A/B testen op je website. De tool is zeer gebruiksvriendelijk, en een A/B test kan binnen enkele minuten opgezet worden. Voor de experts zijn er ook meer geavanceerde mogelijkheden, zoals multivariabele tests. Je kunt je eenvoudig aanmelden via de website van Google Optimize.
Online marketing tools voor Google Analytics:

De meest gebruikte tool voor het analyseren van je websitebezoekers is Google Analytics. Door een meetcode van Analytics op je website te plaatsen, krijg je direct inzicht in gedrag en acquisitie van je bezoekers, maar ook in de behaalde doelen die via je website behaald worden.
Vragen over dit onderwerp of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze Online Marketing pagina of neem contact op via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nl.