Dat het landschap van sociale media continu verandert, weet iedereen. Terwijl we een aantal jaren geleden nog massaal op Twitter zaten, zie je inmiddels kanalen als TikTok, Lasso en Vero opkomen. Daarom nemen we je graag mee in 5 Social Media trends voor 2020.
Het was lange tijd de vraag of Augmented Reality en Virtual Reality daadwerkelijk door zouden breken, of dat ze in het rijtje mislukte innovaties (samen met de 3D-televisie) kwamen te staan.
Justin van den Bergh – Head of PPC
Instagram stopt met ‘Likes’
Het valt nog niet met zekerheid te zeggen, maar Instagram test momenteel uitgebreid met een versie waar het niet meer mogelijk is om een bericht te ‘liken’. Dit heeft alles te maken met de kritiek die veel sociale media krijgen als het gaat om onzekerheid en de behoefte aan meetbare populariteit onder jonge gebruikers van het platform. Door het aantal waarderingen van een post niet langer inzichtelijk te maken, hoopt Instagram naar eigen zeggen gebruikers te beschermen en de drempel om content op het platform te plaatsen te verlagen.
Ephemeral content wordt de nieuwe standaard
Letterlijk vertaald staat ‘Ephemeral content’ voor ‘kortstondige inhoud’ ofwel berichten die slechts voor een beperkte tijd zichtbaar zijn. Snapchat begon deze trend ooit, waarna Facebook het niet veel later implementeerde op Instagram en later ook op Facebook en WhatsApp. Ook TikTok is handig op deze trend ingesprongen. Een logische stap, als je bedenkt dat jongeren een steeds kortere aandachtsspanne hebben. Ephemeral content is kort, krachtig en zelfs verslavend waardoor veel gebruikers uren door korte filmpjes kunnen scrollen of swipen. Bovendien speelt hier ook een stukje FOMO (fear of missing out) mee, in de zin dat de content nú te zien is, en morgen niet meer. Stel je voor dat je net dat ene leuke filmpje niet gezien hebt…
Direct betalen via Social Media
In Nederland zijn we enorm verwend met iDEAL en Tikkie, maar in veel landen is het niet zo vanzelfsprekend. Daarom duiken veel grote (tech)bedrijven in het gat van de betaalmethode. Facebook lanceerde in november 2019 Facebook Pay, waarmee je bijvoorbeeld betaalverzoeken kunt doen via Facebook, Instagram, WhatsApp of Messenger. Voor nu is het enkel nog uitgerold in de Verenigde Staten, maar mogelijk breiden ze later uit naar Europa. Apple Pay is daarentegen al behoorlijk ingeburgerd in Nederland, waar men massaal met de iPhone of Apple Watch betaalt aan de kassa.
LinkedIn integreert Stories
Het laatste platform dat de overstap gaat maken naar Stories (korte fragmenten die voor een beperkte tijd zichtbaar zijn), is LinkedIn. Het zakelijke platform ziet kansen om de interactie onder gebruikers te verhogen. LinkedIn is op dit moment vrij statisch, als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Intagram of TikTok. In eerste instantie zal de functie enkel in de Verenigde Staten worden geïntegreerd, maar de kans is aanwezig dat Nederland op termijn volgt.
De adoptie van AR en VR
Het was lange tijd de vraag of Augmented Reality en Virtual Reality daadwerkelijk door zouden breken, of dat ze in het rijtje mislukte innovaties (samen met de 3D-televisie) kwamen te staan. Een van de meest succesvolle integraties van AR op dit moment is het virtueel passen van (zonne)brillen via webwinkels als Ace & Tate en Charlie Temple. De verwachting is dat de adoptie via sociale media in 2020 verder zal toenemen, hoogstwaarschijnlijk in combinatie met de lenzen van Instagram en Snapchat.
Ben je benieuwd welke voordelen je kunt behalen met Social Media Marketing? Lees dan ook eens ons artikel: De 5 belangrijkste voordelen van Social Media Marketing