In dit artikel krijg je twee conversie optimalisatie tips die betrekking hebben tot de prijs. Conversie optimalisatie is een belangrijk aspect van e commerce. Een conversie is het behalen van een doel, bijvoorbeeld wanneer een bezoeker overgaat tot aankoop. Dit doel kan van alles zijn en er kunnen meerdere conversies zijn. Voor een webwinkel is een aankoop een conversie maar ook het inschrijven voor de nieuwsbrief is een conversie. Het meten van conversies is belangrijk omdat je op deze gegevens kan sturen. Op deze manier kun je meten of een aanpassing aan je website positieve gevolgen heeft. Een website kan worden geoptimaliseerd om het aantal conversies te verhogen.
De manier waarop een prijs gepresenteerd wordt kan al veel effect hebben op het gedrag van de bezoekers.
Bas Kloet – Conversie Optimalisatie Specialist
Niet alle aanpassingen werken op elke website. Je hebt immers te maken met verschillende bezoekers. Daarnaast kunnen sommige aanpassingen zo klein lijken dat je je kan afvragen of het wel verschil maakt, toch geldt dat alle kleine beetjes helpen. Er zijn een aantal technieken met betrekking tot het presenteren van de prijs die in de meeste gevallen positief effect hebben. Hierbij twee conversie optimalisatie tips:
Conversie optimalisatie tip 1: Anker de prijs
Dit is een bekende techniek erkent door de psychologie. Zet naast de prijs een andere hogere prijs. Een mens zal de lagere prijs als meer positief ervaren. Dit kan je toepassen door een afprijzing met een van en een voor prijs. Dan krijg je de volgende prijs: van €600 voor €400. Daarnaast kan je er een ander product naast zetten met een hogere prijs waardoor het goedkopere product gunstiger lijkt. Dan zou je het volgende krijgen: De deluxe versie €899,- of de basis extra €699,-.
Conversie optimalisatie tip 2: Houdt de prijs zo klein mogelijk
Een andere truc met betrekking tot de prijs is het zo klein mogelijk houden van de prijs. Uit onderzoek is gebleken dat mensen de prijs dan als minder ervaren. Het presenteren van de prijs ziet er in dit geval zo uit: €3,-. Een verkeerde manier van het presenteren van de prijs is: 3,00 euro. Het presenteren zonder euro teken zou een nog groter effect opleveren alleen zal dit niet overal even netjes staan.
Conversie optimalisatie is belangrijk omdat er vaak geld en tijd wordt geïnvesteerd om bezoekers op een website te krijgen. Als er vervolgens van die bezoekers enkel een erg laag percentage converteert is het zonde. Hoe meer mensen overgaan tot conversie hoe beter. Bij conversie optimalisatie is het belangrijk om de conversies te meten. Dan kun je zien of veranderingen op de website leiden tot een verhoogde conversie. Een goede techniek om te testen is middels een A/B test. Hierbij worden aan verschillende klanten verschillende versies van de website getoond.
Vragen over conversie optimalisatie of benieuwd hoe wij je hierbij kunnen helpen? Wees er dan eerder bij dan je concurrent! Kijk op onze diensten pagina of neem contact op via +31 (0)30 227 05 94 of stuur een e-mail naar info@epurple.nl. Bekijk Epurple.nl voor meer uitgebreide informatie.