Wat is Zoekmachine Optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is het optimaliseren van je website op basis van de richtlijnen van Google.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is het optimaliseren van je website op basis van de richtlijnen van Google. Bij SEO zijn zowel de inhoud van de website (SEO Copywriting), de technische basis (Website performance) van de website en de interne/externe linkstructuur belangrijke aspecten. Door deze aspecten te optimaliseren komt je website uiteindelijk hoger in de zoekresultaten en komen er meer bezoekers op jouw website. Dit vergroot de kans op een conversie (aankoop, inschrijving, offerteaanvraag etc).

Om dit te bereiken moet de zoekrobot van een zoekmachine tot in detail kunnen vaststellen waar je website precies over gaat. Van alle zoekmachines is Google de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Om te zorgen dat je voldoet aan alle richtlijnen van Google zijn er dus wel meer dan 200 factoren die meespelen in de ranking van zoekresultaten in zoekmachines. Daarbij wordt het steeds belangrijker om je specifiek te richten op het bieden van een uitstekende gebruikerservaring.

Onze Zoekmachine Optimalisatie werkwijze

Voor we aan de slag gaan met het optimaliseren van je website starten we altijd met een vrijblijvende kennismaking. Hier brengen we jouw wensen zo duidelijk mogelijk in kaart. Op basis hiervan formuleren wij een gezamenlijke doelstelling (KPI) waarop we de zoekmachine optimalisatie campagnes gaan inrichten. Om je een beter beeld te geven van de werkwijze die wij hanteren hebben we ons zoekmachine optimalisatie stappenplan voor je uitgewerkt:

Nils van Rooijen

Onderzoek naar jouw doelgroep en de fasen in de klantreis

We starten het stappenplan met een onderzoek. Zo kijken we hoe jouw voornaamste doelgroepen er uit zien, wat ze kenmerkt en hoe we deze het beste kunnen bereiken. Daarnaast bekijken we de verschillende fasen van de klantreis die jouw doelgroep doorloopt. Zo weten we precies op welke momenten we kunnen inspelen.

Kristian Maton

Zoekwoordonderzoek

Vervolgens onderzoeken we op welke zoektermen je doelgroep, in de verschillende fasen van het aankoopproces, zoeken in de verschillende zoekmachines. Het zoekwoordonderzoek dient ook als 0-meting van jouw organische vindbaarheid. We brengen de termen waar je al wel op gevonden wordt namelijk ook in kaart. Zo weet je precies hoe je website er op dit moment voor staat.

Quincy Janssen

SEO Audit

De SEO audit die we uitvoeren moet je eigenlijk zien als de APK keuring van je website. We analyseren je website op meer dan 60 onderdelen die belangrijk zijn voor de vindbaarheid in Google. Op basis van deze keuring stellen we een helder advies voor je op. Zo heb jij kant-en-klare adviespunten waar je direct mee aan de slag kunt.

Kristian Maton

Strategie en doelstellingen

Als alle onderzoeken en analyses eenmaal zijn afgerond kunnen we verder. Vanuit onze rol als seo expert stellen wij een heldere en persoonlijke strategie voor je op. Zo weten we allebei waar we naartoe gaan werken. In overleg stemmen we doelstellingen af waar we gedurende de samenwerking op kunnen sturen.

Mike en Ninah

Landingspagina's optimaliseren

Op de korte termijn richt de strategie zich vaak op het optimaliseren van de landingspagina’s van je website. Hierbij richten wij ons op het verbeteren van de vindbaarheid, conversies en doorklikratio’s vanuit de zoekmachine.

Quincy Janssen

Content genereren

Zodra de huidige pagina’s van je website geoptimaliseerd zijn kunnen we aan de slag met het uitbreiden van de website door middel van het genereren van nieuwe content. Dit doen we geheel op basis van het zoekwoordonderzoek en de strategie die we voor je opgesteld hebben. Wij kunnen het schrijven van teksten voor je oppakken, maar we kunnen je hier ook in begeleiden als het liever zelf doet.

Mike en Ninah

Autoriteit verhogen

Op de lange termijn focussen wij ons op het uitbreiden van de autoriteit van je website. Dit doen we door middel van linkbuilding. Door zoveel mogelijke relevante en kwalitatieve backlinks te genereren krijgt jouw website in de ogen van Google steeds meer autoriteit. Dit heeft een zeer positief effect op de prestaties van je website.

Evalueren en bijsturen

Wij doen er alles aan om jou zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarom rapporteren we maandelijks onze werkzaamheden en de behaalde resultaten. We richten standaard een persoonlijk dashboard voor je in dat je realtime kunt inzien. In overleg is het uiteraard mogelijk om tussentijds bij te sturen als het resultaat niet naar wens is.

De voordelen van zoekmachine optimalisatie

Het optimaliseren van je website op verschillende vlakken en daarmee voldoen aan de richtlijnen van Google levert je natuurlijk een aantal voordelen op. Zoekmachine Optimalisatie zorgt er dan ook voor dat je:

  • Op hogere posities in Google rankt;
  • Beter vindbaar bent op relevante termen;
  • Minder geld kwijt bent aan advertenties in de zoekmachine;
  • Een gebruiksvriendelijke website hebt.

Wil je meer weten over de voordelen van Zoekmachine Optimalisatie of wil je weten hoe lang het duurt voor je jouw investering terug hebt verdiend? Neem dan gerust contact op met Kristian Maton. Hij helpt je graag op weg in de wereld van Zoekmachine Optimalisatie. Bel Bas direct op: 030 227 05 94.

De zoekmachine optimalisatie van je website uitbesteden?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contactgegevens

E-mail: info@epurple.nl

Wat onze klanten zeggen:

jan van den ham

Uit nieuwsgierigheid de analyse laten doen en enorm positief verrast door de heldere uitkomst en de verbeteringstips die zonder enige investering uit te voeren zijn. Veelal volgt in dit soort situaties een enorme druk om tot een vervolg te komen en dat is hier geheel niet het geval. Ik ervaar dit als een enorm sympathieke manier om elkaar vrijblijvend te leren kennen en dat maak je niet vaak meer mee. Hulde! Jan van den Ham (Grand Prix Radio)

Davy de Lange

Ik ben proactief benaderd door Jop en Menno van Epurple. Dit doen ze op een leuke manier waarbij ze belangeloos een deel van hun kennis met je delen. Ik ben daarna niet verder gegaan maar heb de introductie en manier van werken positief ervaren.

Iris Kruger

Ik heb een hele leuke leerzame stage gehad bij Epurple! erg veel geleerd over de online business en veel steun gehad in mijn onderzoek of school opdrachten. Super bedankt!

Frans van der Schoot

Ondanks dat de samenwerking nog zeer prematuur is (wij zijn nog geen klant) zijn wij positief over de aanpak van Epurple tot nu toe. Ja, er wordt 'gepushed' maar op 'gepaste' manier, dat is vaak toch wel behulpzaam om even uit onze eigen 'waan van de dag' te treden en dit onbelangrijke onderwerp weer even ter hand te nemen onder het mom van 'beter eerst goed (na)gedacht in plaats van niet optimaal gewerkt.

Lars Weijmer

Van september tot en met mei stage gelopen bij het sales team. Ik heb in deze tijd veel geleerd en de begeleiding was ook erg goed.

Waar onze SEO Specialisten goed in zijn

Kristian Maton

Technische SEO

Wanneer wij een website optimaliseren op het gebied van technische SEO houden wij ons voornamelijk bezig met de indexeerbaarheid van de website en het feit of deze op de juiste manier gecrawld kan worden.

Daarnaast vallen ook alle technische processen die de zichtbaarheid van een website verbeteren onder het begrip technische seo. Hierbij moet je onder andere denken aan: sitemaps, meta-tags en JavaScript en CSS bestanden.

Nils van Rooijen

SEO analyses en audits

Met onze SEO audit analyseren wij een website op de onderdelen die het meest belangrijk zijn voor de vindbaarheid in Google. Zo weet je direct hoe je website er aan toe is en wat de actiepunten zijn om nóg beter gevonden te worden!

Waar de SEO audit vaak eenmalig wordt uitgevoerd, voeren wij ook doorlopende analyses uit. Zo controleren we maandelijks of per kwartaal onder andere de concurrentie, het backlink profiel en de technische staat van de website.

Daarnaast houden we ook de laatste ontwikkelingen binnen SEO land in de gaten. Wanneer er belangrijke nieuwe updates gelanceerd worden vanuit Google, dan zitten wij hier direct bovenop. Zo voeren we sinds kort ook E-A-T (nieuwe rankingfactor) analyses uit voor onze klanten.

Tot slot duiken we graag in de data uit bronnen als Google Analytics, Search Console en Tag Manager. We trekken verbanden en kunnen vrijwel al je wensen inzichtelijk maken in een persoonlijk dashboard!

Kristian Maton

Website migraties

Een website migratie vindt plaats wanneer er aanzienlijke veranderingen aan een website gedaan worden, of wanneer er een hele nieuwe website gemaakt wordt. Hierdoor verandert de zichtbaarheid van een website in de zoekmachine vaak zodanig dat er een website migratie gestart wordt.

Tijdens een website migratie ontzorgen wij de klant én de ontwikkelaar door niet alleen mee te denken over de SEO vriendelijkheid van de nieuwe website, maar ook over het design, de structuur en de inhoud van de website.

Richting de livegang bereiden wij het redirect document voor en zorgen we dat alles soepel kan verlopen.

Of een website migratie geslaagd is of niet is echter pas een tijd na de livegang zichtbaar. Een nieuwe of sterk aangepaste website heeft vaak een drop in verkeer tot gevolg. Voor, tijdens en na de website migratie doen we er dus alles aan om deze drop te minimaliseren. Als dit lukt, dan is de website migratie geslaagd!

Nils van Rooijen

Content strategieën

Consistent content schrijven en publiceren op je website is nog steeds een van de belangrijkste pijlers van SEO. Onze specialisten stellen dan ook graag een content strategie voor je op.

Deze strategie hangt altijd volledig samen met de overkoepelende online marketing strategie. Hierdoor weet je zeker dat de content die je schrijft volledig aansluit op de wensen van je bezoekers binnen de verschillende fasen van de customer journey. Ook zorgen wij ervoor dat je gebruikt maakt van de juiste zoekwoorden!

Tot slot maken we ook vaak een overzichtelijke content planning en persoonlijk dashboard ter ondersteuning van de strategie. Zo weet jij altijd waar wij mee bezig zijn en evalueren wij samen aan de hand van dezelfde data!

Ben je zelf begonnen met een van de bovenstaande onderdelen maar kom je er niet helemaal uit? Schakel dan gerust onze hulp in! We nemen het graag van je over of ondersteunen je vanuit een consultancy rol zodat je zelf de touwtjes in handen blijft houden!

Waarom een website zoekmachine optimalisatie nodig heeft

Een van de meest gestelde vragen over zoekmachine optimalisatie of SEO is waarom een website het nodig heeft.

Het antwoord is, heel plat gezegd, dat het toepassen van SEO principes op je website er na verloop van tijd altijd voor zorgt dat je meer website bezoekers aantrekt. Dit komt natuurlijk omdat je met SEO hoger in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google probeert te komen. Hoe hoger je hier staat op verschillende zoektermen, hoe aannemelijker het is dat bezoekers op jouw website terecht komen.

Google geeft heel duidelijk aan waar een website in haar ogen aan moet voldoen. Door hier actief mee aan de slag te gaan vergroot je dus de kans om hoger in de zoekresultaten te komen. Ga je niet aan de slag met SEO? Dan wordt het heel lastig om hoger in de resultaten te komen en meer bezoekers naar je website te trekken.

Daarnaast zorgt het feit dat je dankzij SEO meer bezoekers op je website ontvangt er indirect ook voor dat je meer nieuwe klanten en leads binnenkrijgt.

Tot slot is het voor beginnende ondernemers vaak interessanter om met SEO te beginnen dan met zoekmachine adverteren. Dit komt omdat SEO eigenlijk een ‘gratis’ werkwijze is. Je hoeft niet te adverteren om resultaten te zien. Het gaat puur om het investeren van tijd om te begrijpen waar voor jouw website de kansen liggen en dit vervolgens te implementeren. Dit betaalt zich na verloop van tijd eigenlijk altijd uit!

Het verschil tussen SEO en SEA (adverteren)

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO een ‘gratis’ werkwijze is en SEA een betaalde.

Waar je bij SEO zoals gezegd zelf aan de slag gaat met je website om zo hoger in de zoekresultaten te komen. Kun je er bij SEA voor kiezen om te betalen om bovenaan in Google te staan.

De advertenties staan in Google dan ook altijd helemaal bovenaan in de zoekresultaten. Vaak worden er 3 advertenties getoond. Daaronder zijn de organische (SEO) resultaten pas zichtbaar.

Wanneer je gaat adverteren in een zoekmachine als Google, dan betaal je vaak een bepaald bedrag per keer dat er op je advertentie geklikt wordt. Dit noemen we ook wel de kosten-per-klik. Wanneer je dag budget op is, dan worden je advertenties niet meer getoond. Terwijl je SEO resultaten altijd blijven staan, tenzij de concurrentie je weer een stapje voor is.

De rood onderstreepte zoekresultaten zijn SEA advertenties

 

Wat is zoekmachine optimalisatie

Tot slot is SEO zoals gezegd een strategie waar je op de lange termijn de vruchten van plukt. Bij SEA werkt dit precies andersom. Hier ligt de focus namelijk vooral op het realiseren van zoveel mogelijk resultaten in zo min mogelijk tijd tegen zo min mogelijk kosten.

Samenvattend geeft de onderstaande tabel een goed beeld van de verschillen tussen SEO en SEA:

Waarom SEO een lange termijn strategie is

Wanneer je begint met SEO moet je je goed realiseren dat dit echt een proces voor de lange termijn is. Het duurt doorgaans namelijk een aantal maanden voordat een website zichtbaar meer verkeer aantrekt via de zoekmachine.

Zeker wanneer je doorlopend bezig blijft met het toepassen van SEO zal dit resultaat na verloop van tijd steeds verder groeien. Hierdoor zijn de behaalde resultaten bij SEO na twaalf maanden altijd groter dan na bijvoorbeeld zes maanden.

Als de website op technisch vlak in orde is, er voortdurend relevante content wordt geschreven en er voldoende nieuwswaarde is waardoor de website op relevante plekken wordt genoemd, zal het resultaat zich langzaam opbouwen.

Ook de zoekmachines spelen een rol in het feit dat SEO een lange termijn strategie is. Zoals je begrijpt bestaan er inmiddels enorm veel websites. Al deze websites moet Google regelmatig bekijken, beoordelen en indelen in haar zoekresultaten. Het is dus niet realistisch dat Google jouw website iedere dag even bekijkt om te zien of er nieuwe dingen zijn.

Wanneer je een wijziging aanbrengt of iets nieuws publiceert op je website wat de SEO ten goede komt, dan kan het zo maar zijn dat het een week (of zelfs langer) duurt voordat Google dit opmerkt. Vervolgens duurt het ook nog even voor Google dit meeneemt in haar beoordeling van je website en dus de rangschikking van haar resultaten.

Wat is zoekmachine optimalisatie

De kosten van zoekmachine optimalisatie

De kosten van zoekmachine optimalisatie verschillen natuurlijk per website. Afhankelijk van het aantal optimalisaties wat doorgevoerd kan worden en het aantal fouten wat verholpen moet worden maken wij een inschatting van de uren die wij nodig hebben om dit voor je op te pakken.

Je kan er in ieder geval vanuit gaan dat je vooral wanneer je begint met SEO je in het begin veel tijd en geld zal moeten investeren om alles op de rit te krijgen. Wanneer alles voor een groot deel soepel loopt, nemen de maandelijkse of jaarlijkse kosten steeds verder af. Dit komt omdat je dan meer bezig bent met het onderhouden van je website in plaats van het uitbreiden en vernieuwen van je website.

De verhouding tussen investering en resultaat is in onderstaande grafiek weergegeven.

Veelgestelde vragen over Zoekmachine Optimalisatie

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is een werkwijze waarbij je door het realiseren van hogere posities in zoekmachines zoals Google gratis en relevante nieuwe bezoekers naar je website probeert te leiden. Dit doe je door verschillende onderdelen van je website zodanig te optimaliseren dat deze optimaal voldoen aan de eisen van Google.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie “werkt” wanneer je structureel bezig gaat met het doorvoeren van optimalisaties aan je website. Hierbij maken we onderscheid tussen drie verschillende onderdelen. Dit zijn: Content, Techniek en Autoriteit. Op de lange termijn wordt de tijd die je hier in investeert dubbel en dwars terug betaald met mooie resultaten!

Wat kost zoekmachine optimalisatie?

De kosten van zoekmachine optimalisatie staan nooit van te voren vast. Deze zijn namelijk volledig afhankelijk van de hoeveelheid werk dat je laat uitvoeren door een SEO specialist. Hoe meer optimalisaties er nodig zijn om je website te verbeteren, hoe duurder dit zal zijn. In het begin zal je dus vaak meer moeten investeren dan na verloop van tijd.

Wat is het doel van zoekmachine optimalisatie?

Het doel van zoekmachine optimalisatie is het realiseren van hogere rankings in zoekmachines zoals Google en daarmee meer nieuwe gratis en relevante bezoekers naar je website weten te trekken.

Waar staat SEO voor?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit is de Engelse vertaling van zoekmachine optimalisatie.

Hoe verbeter ik mijn SEO?

De SEO van je website verbeteren is een langdurig proces. Door voortdurend bezig te gaan met het optimaliseren van de techniek van je website, het schrijven van nieuwe en relevante content en het verweren van relevante verwijzingen van andere websites (linkbuilding), kun je stap voor stap de SEO van jouw website verbeteren.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is een vorm van zoekmachine optimalisatie die zich specifiek richt op het optimaliseren van de vindbaarheid van jouw website in de lokale zoekresultaten. Dit is erg belangrijk omdat bijna de helft van alle zoekopdrachten die in Google gedaan worden van lokale aard is!

Wat zijn de beste SEO tools?

Er bestaan enorm veel SEO tools die je kunt gebruiken om jouw werk als online marketeer of ondernemer een stukje makkelijker te maken. Zo bestaan er niet alleen tools waarmee je nieuwe zoekwoorden kunt ontdekken en je rankings bij kunt houden, maar ook uitgebreide SEO analyse tools die de technische staat van je website in de gaten houden en waarmee je de concurrentie in de gaten kan houden. Naar onze mening zijn dit de beste SEO tools:

  • SEMrush
  • Screaming Frog
  • Google Search Console
  • Majestic
  • Google Analytics

Wat is SEO Copywriting?

SEO copywriting is het proces waarbij je teksten schrijft die voor bezoekers van je website relevant en van toegevoegde waarde zijn. Tegelijkertijd zijn deze teksten ook interessant voor zoekmachines zoals Google. Dit betekent dat je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden en deze ook op de juiste plekken zet. Zo maak je het voor Google makkelijker om te begrijpen waar je tekst over gaat en vergroot je dus de kans op een hoge positie in de zoekresultaten van Google.

Wat is on-page SEO?

On-page SEO heeft betrekking op alle onderdelen die ook daadwerkelijk op je website of een specifieke pagina staan en effect hebben op je SEO score. Zaken als linkbuilding behoren dus niet tot on-page SEO.

Hoe lang duurt het voor SEO effect heeft?

Over het algemeen duurt het zo’n 3-6 maanden voor je échte resultaten van de SEO werkzaamheden begint te zien. Het duurt namelijk even voor je de eerste resultaten zult zien, zodra het balletje eenmaal begint te rollen zullen de resultaten steeds positiever worden mits je continu blijft werken aan het optimaliseren van je website.

Hoe schrijf je SEO artikelen?

Door de zoekwoorden waarvan je weet dat potentiële bezoekers er op zoeken op strategische wijze in je tekst te verwerken, geef je Google een signaal dat jouw tekst precies aansluit bij de zoekopdracht van deze potentiële bezoekers. Op die manier zorg je er als het ware voor dat vraag en aanbod perfect op elkaar aansluiten.

Wat is technische SEO?

Technische SEO refereert naar het optimaliseren van de technische aspecten van je website. Dit levert vaak een erg belangrijke bijdrage aan het totale doel; hogere posities in de zoekmachine realiseren en daarmee meer relevante bezoekers aantrekken. Het optimaliseren van de laadtijden en ervoor zorgen dat je website gemakkelijk te crawlen en begrijpen is voor een zoekmachine zijn de twee belangrijkste pijlers van technische SEO.

Hoe voer je een SEO audit uit?

Een SEO audit is een zeer uitgebreide analyse van een website. Het is de bedoeling dat je na het uitvoeren van een SEO audit direct weet hoe je website er aan toe is en wat de meest urgente actiepunten zijn. Zorg er dan ook voor dat je álle belangrijke onderdelen controleert en niets vergeet.

Is SEO effectief?

SEO is zeer effectief! Het is zelf een van de meest kosteneffectieve marketingstrategieën die er bestaat. Dit komt omdat SEO zich richt op (potentiële) gebruikers die actief op zoek zijn naar jouw producten en/of diensten. SEO is dan ook een inbound-strategie. Dit zorgt vaak voor een kosten besparing ten opzichte van outbound-strategieën.

Wat is Black Hat SEO?

Black Hat SEO verwijst naar werkzaamheden die je uitvoert om je website hoger in Google te krijgen, maar tegelijkertijd in strijd zijn met de richtlijnen van de zoekmachine. Black hat komt oorspronkelijk uit de oude Western-films om de good-guys en bad-guys van elkaar te onderscheiden.