Inmiddels is TikTok bij de meeste mensen wel bekend. Korte filmpjes die vaak 15, maar soms maximaal 60 seconden duren en die vooral bedoeld zijn als vermaak. Instagram wilde niet achterblijven of vergeten worden door de steeds groter wordende app TikTok en kwam daarom in augustus met het nieuwe ‘Instagram Reels’. Instagram Reels is volgens Instagram ‘een nieuwe manier om entertainment video’s te creëren en verkennen op Instagram’.
Wat is Instagram Reels nu precies? Instagram Reels is bijna hetzelfde als TikTok. De twee kennen hun overeenkomsten, maar ook hun verschillen. Instagram Reels is een nieuw onderdeel van Instagram waar het publiek korte, vermakelijke video’s kan zien. Iedereen kan de video’s maken bij dezelfde knop waar je een ‘Instagram verhaal’ maakt.
Instagram heeft ongetwijfeld een soort tweede versie van TikTok nagemaakt voor hun eigen kanaal. Dit is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Snapchat begon ooit als social media plaform met de knop ‘verhalen’ waar iedereen een bepaalde korte foto of video voor 24 uur kon bekijken. Een aantal jaar later had Instagram ook een eigen knop met ‘verhalen’. Ook heeft Instagram de optie om filters op je gezicht aan te brengen genadeloos van Snapchat gekopieerd.
TikTok is in drie jaar zo veel gestegen in het aantal gebruikers, dat Instagram natuurlijk niet achter wilde lopen. In 10 jaar tijd heeft Instagram tot nu toe nog wel meer gebruikers, maar de aantallen stijgen nog lang niet zo snel als op TikTok. Het gat tussen de gebruikers op TikTok en op Instagram wordt dus steeds kleiner en kleiner.
Hierdoor schakelde Instagram dus een eigen variant van het platform in bij haar eigen app. Dat TikTok zo snel razend populair is geworden komt door de nuchterheid en het lekker creatief zijn en raken van de andere video’s om je heen. Het idee achter TikTok is dat niet alles perfect hoeft, en dat het gaat om lol hebben, lachen en de echte versie van jezelf laten zien in plaats van altijd de perfecte en gelikte versie. Reels zorgt ervoor dat die mogelijkheid nu ook op Instagram is.
Instagram Reels en TikTok werken bijna hetzelfde. Zo zijn beide gericht op entertainment met korte filmpjes die je binnenin de app kan downloaden. Net als bij TikTok heb je bij Instagram Reels veel van dezelfde opties, zoals:
Veel gebruikers die zowel TikTok als Instagram gebruiken zitten nu dus ook op zowel Instagram als TikTok. Hier plaatsen soms dezelfde video’s op die ook al op hun TikTok account staat. Een voorbeeld is de zogeheten ‘Willy Wonka’, oftewel iemand die TikToks maakt verkleed als Willy Wonka. Hoewel zijn Instagramaccount ook ‘willywonkatiktok’ heet, net als zijn TikTok naam, is hij ook actief op Instagram Reels.
Nu lijken TikTok en Instagram Reels natuurlijk ontzettend veel op elkaar, maar er zijn ook nog wat verschillen tussen de twee te vinden.
Het eerste en grootste verschil is dat Instagram de optie Reels heeft toegevoegd als onderdeel van haar platform dat al veel andere mogelijkheden heeft, zoals verhalen, langere video’s, foto’s, Instagram TV, Instagram Shoppen en meer heeft. TikTok is natuurlijk een platform op zich dat puur gefocust is op die korte video’s en niks anders.
Nog een verschil is dat het bereik op je video’s verschilt. Dat heeft dan te maken met wie en hoeveel mensen je TikTok of Reel zien. Op TikTok werkt het namelijk zo dat je door middel van hashtags, sounds of filters terecht komt in een collectie van soortgelijke video’s. Iemand die regelmatig video’s liket met de hashtag ‘marketing’ zal jouw video dus eerder te zien krijgen als je daar ook de hashtag ‘marketing’ in verwerkt. TikTok heeft namelijk een hele For You page met een algoritme dat op ieder individu is afgesteld.
Bij Instagram zie je de Reels van de mensen die je daadwerkelijk volgt en dus ook zelf gekozen hebt om te volgen. Dit kan in principe twee kanten opgaan. Via Instagram heb je een soort bereik opgebouwd met de volgers die je al hebt.
Bij het plaatsen van een TikTok video begin je helemaal blanco. Dat kan ervoor zorgen dat je Instagram Reels meer views krijgen, maar dat hoeft niet perse. Misschien valt jouw TikTok video wel zo goed bij het publiek dat hij op iedereens ‘For You Page’ komt te staan. Dan zou het zomaar kunnen dat meer mensen je TikTok zien waar je in één keer veel kijkers hebt dan je Instagram Reel, waar je al een paar honderd volgers op had. Zo kan jouw video wel in één klap viraal gaan op TikTok, terwijl je daar maar 15 volgers hebt.
Als het gaat om het bewerken van de video’s dan gaat dat ook op allebei de platformen anders. Je ziet vooral best vaak dat mensen hun video’s bewerken in TikTok en later pas in Reels plaatsen. Als je begint op TikTok ben je natuurlijk gewend om daar je video’s in de editen en daarnaast blijkt dat ook makkelijker te zijn.
Bewerken in Reels heeft ook zijn eigen opties. Zo kan je bijvoorbeeld meer tekst in beeld kwijt en daarnaast kan je achteraf je tekst nog aanpassen. Als je een TikTok online zet kan je niet achteraf nog een spellingsfoutje aanpassen, dan staat die video gewoon helemaal vast. Zo hebben zowel TikTok als Instagram Reels hun voordelen.
TikTok zit zo in elkaar dat je op een hashtag, een sound of op een filter alle video’s gesorteerd hebt met hetzelfde filter, dezelfde sound of dezelfde hashtag. Op Instagram Reels is dit allemaal wat minder georganiseerd. Zie je op Instagram Reels bijvoorbeeld een challenge video waarvan je denkt ‘Leuk, ik wil meer van deze challenges zien met dit geluid’, dan kan je niet via het geluid naar andere video’s met het zelfde geluid gaan. Bij TikTok kan dit wel.
Instagram Reels is doorgaans wel wat beter in hashtags dan in geluiden, maar nog lang niet zo goed en georganiseerd zoals op TikTok. Dat komt ook doordat TikToks hele algoritme gebaseerd is op de sounds, effecten en hashtags die je gebruikt zodat ze content voor ieder individu kunnen personaliseren.
Op TikTok zijn er meer opties voor geluiden. Er zijn meer liedjes om uit te kiezen, je kan makkelijk de geluiden van anderen gebruiken en je kan zelfs je eigen geluid maken en in de app zetten. Andere gebruikers kunnen dan vervolgens jouw geluid ook gebruiken. Wil je weten hoe je een eigen geluid maakt? Klik dan hier.
Hoewel je opzoek moet gaan naar de 60 seconden-knop bij TikTok zit deze er wel. Ooit begon TikTok ook met de welbekende 15 seconden die Instagram Reels nu ook hanteert, maar tegenwoordig kunnen de TikToks zelfs tot 60 seconden lang duren. Naast die 15 of 60 seconden kan je ook met verschillende foto’s een slideshow maken. TikTok kan zelfs het geluid en de beat synchroniseren met de snelheid en volgorde van de slideshow.
Nu beide opties zo dicht bij elkaar liggen vraag je je misschien af of je nu het beste TikTok of Instagram Reels kan gebruiken. Instagram en TikTok blijven natuurlijk wel hele andere platformen. Gaat het vooral om grappige video’s dan kan je TikTok gebruiken. Doorgaans zit er op TikTok namelijk ook een wat jonger publiek.
Instagram heeft een veel bredere doelgroep en op Instagram zijn bijvoorbeeld al een hoop bedrijven actief. Wil jij juist filmpjes maken voor je bedrijf die leuk, creatief, maar ergens toch een beetje zakelijk zijn, dan is Reels misschien wel iets voor jou. De volgers die je op Instagram hebt zijn toch al geïnteresseerd in jouw bedrijf.
Houd wel in gedachten dat je natuurlijk niet hoeft te kiezen tussen Instagram Reels en TikTok. Je kan namelijk ook gewoon beide platformen gebruiken, of je nu andere video’s plaatst of de exact zelfde. Beide platformen hebben zo hun eigen voordelen. Zo vergroot je ook nog eens de kans op zichtbaarheid en je bereikbaarheid!
Ben je benieuwd naar onze video’s op TikTok? Bekijk hier dan het Epurple TikTok profiel!