Content optimaliseren met behulp van AI

Kunstmatige intelligentie toepassingen gaan steeds meer een rol spelen bij zoekmachineoptimalisatie. De bekende combinatie van oorzaak en gevolg speelt hierbij een grote rol.

Neem contact met ons op

Optimaliseren van content met behulp van AI

Kunstmatige intelligentie toepassingen gaan steeds meer een rol spelen bij zoekmachineoptimalisatie. De bekende combinatie van oorzaak en gevolg speelt hierbij een grote rol. Het is immers de zoekmachine zelf die steeds meer gebruik maakt van artificial intelligence toepassingen. Dit onderstreept het belang van het optimaliseren van content met behulp van AI. Het is immers van essentieel belang om bij te blijven met de snelle ontwikkeling die de zoekmachine doormaakt om te zorgen dat de website op de gewenste plaats in de zoekresultaten verschijnt. AI wordt hiermee een ontwikkeling die een volledig andere benadering van een zoekopdracht vereist.

Neem contact op over AI

Overstap van een content tijdperk naar het context tijdperk

Artificial intelligence krijgt een steeds belangrijkere rol op SEO gebied. Een verrassende wending is dit overigens niet. De zoekmachine heeft al bij de introductie van de Google Hummingbird update in 2013 de intentie aangegeven om de zoekresultaten af te stemmen op de wensen van de bezoekers. Met deze algoritme update kondigde Google aan een meer semantische zoekmachine te worden waarbij er meer en meer gebruik wordt maakt van de betekenis van woorden. Hiermee maakte de zoekmachine de overstap van een content tijdperk naar het context tijdperk. De keuze om gebruik te maken van artificial intelligence toepassingen zoals Google Rankbrain sluit hier volledig op aan. Dit is een kunstmatige intelligentie toepassing waarbij het menselijk brein wordt nagebootst om niet alleen bepaalde taken uit te voeren maar zich ook tijdens dit proces verder te ontwikkelen en zichzelf te verbeteren op basis van de data en informatie die gegenereerd wordt.

Wat betekent de beweging naar een context tijdperk?

De beweging naar een context tijdperk waarbij gebruik wordt gemaakt van AI heeft vooral als gevolg dat Google steeds beter in staat is om vast te stellen welke queries gekoppeld kunnen worden aan specifieke zoekopdrachten. De intentie van de zoekopdracht wordt dus steeds duidelijker voor de zoekmachine. Deze beweging benadrukt het belang dat online marketingdoelstellingen ook steeds meer ingericht moeten worden met het oog op de combinatie tussen search intent en user satisfaction. Het is dus van groot belang om inzicht te krijgen in het doel van de zoekopdracht en de manier waarop het beste voorzien kan worden in de zoekopdracht. Dit betekent niets anders dat het een zeer verstandig besluit is om je content te optimaliseren met behulp van AI om mee te bewegen naar een context tijdperk.

Ontmoet het AI team van Epurple

Jop Verhagen

Jop Verhagen

CTO
Niels de Jong

Niels de Jong

Content Marketeer

Sebastian Levoye

Online Marketeer
boudewijn hoogendorp

Boudewijn Hoogendorp

SEO Specialist

Hoe optimaliseer je een website met behulp van artificial intelligence toepassingen?

In het verleden kon je een website op een relatief eenvoudige manier optimaliseren door de juiste zoekwoorden op de juiste plek te zetten. Daarnaast waren zaken als een zo groot mogelijke hoeveelheid links en een zo goed mogelijk geoptimaliseerde URL structuur de sleutels voor SEO succes. Tegenwoordig is er “iets meer” voor nodig om een website goed gevonden te laten worden. De term “iets meer” kun je vervangen voor de term “kunstmatige intelligentie”. Met behulp van een aantal steeds slimmer wordende AI toepassingen, kun je voor jezelf een beeld vormen over de intentie achter een zoekopdracht en op basis hiervan je website optimaliseren.

Het bovenstaande roept uiteraard de vraag op hoe je een website kunt optimaliseren met behulp van artificial intelligence toepassingen. Hiervoor kun je onder andere gebruik maken van Ahrefs. Dit is een multifunctionele SEO en online marketing tool die gebruikt maakt van artificial intelligence. Ahrefs kun je het beste zien als een toolset om de SEO van je website en je backlinks te analyseren. Met deze tool heb je de beschikking over een content- en een keyword explorer om informatie te winnen over het gebruik van specifieke zoekwoorden en de zoekresultaten van deze keywords. De site explorer geeft je inzicht in het linkprofiel van je website en vergelijkt dit met concurrerende sites. Daarnaast kun je deze site gebruiken om zoekwoord thema’s of content clusters te creëren die alle informatie en antwoorden bij een bepaalde zoekopdracht bevat. Een andere belangrijke toepassing van Ahrefs is dat je nauwlettend in de gaten kunt houden wat de (succesvolle) stappen zijn die je concurrentie zet om meer traffic naar hun website te genereren. Op basis van al deze informatievoorzieningen uit deze SEO gereedschapskist kun je op zowel kwalitatief- als kwantitatief niveau de waarde van je website bepalen en op basis hiervan overwogen keuzes maken en uiteindelijk de juiste acties inzetten.

Meer informatie of persoonlijk advies over de optimalisatie van content met behulp van AI

Zoals je uit de bovenstaande informatie zult begrijpen, kun je door het gebruik maken van AI toepassingen (Ahrefs is slechts een van de voorbeelden van een grote hoeveelheid opties die je hierin hebt) ervoor zorgen dat jouw website een optimale Google EAT score behaald. De EAT score heeft betrekking op de Expertise die je website uitstraalt, de Autoriteit die je online platform op een bepaald vakgebied heeft en de Trustworthiness (betrouwbaarheid) van je website. Dit kun je onder andere doen door de informatie op een juiste manier te onderbouwen en voor deze onderbouwing te voorzien van links. Op deze manier optimaliseer je jouw content op een manier die zeer gewaardeerd wordt door zowel je bezoeker als door Google en dit zal zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

Wil je weten hoe AI content optimalisatie meerwaarde kan bieden voor jouw bedrijf?

Artificial intelligence krijgt een steeds belangrijkere rol op SEO gebied, belangrijk voor elke branche. Wil je deze vorm van content creatie inzetten voor jouw bedrijf? Heb je interesse om de mogelijkheden hierin te ontdekken? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. We kijken graag met je mee wat jouw mogelijkheden hierin zijn. Maak gerust gebruik van onze uitstekende kennis en onze ervaring op dit gebied.

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op