Kristian Maton

Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) is een gratis Tag Management Systeem (TMS) voor het aanmaken en beheren van tags op je website of app.

Neem contact met ons op

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) is een gratis Tag Management Systeem (TMS) voor het aanmaken en beheren van tags op je website of app. Hiervoor is geen tot weinig technische kennis nodig, en er hoeft ook niet geprogrammeerd te worden in de website zelf.

Via Google Tag Manager installeer je bijvoorbeeld een Google Analytics meetcode, Hotjar Tracking Code, LinkedIn Pixel of een eigen stukje HTML-code in een handomdraai. Bovendien beheer je al je tags op één centrale plaats, waardoor samenwerking met developers, marketingbureaus en collega’s eenvoudiger wordt.

In de basis werkt Google Tag Manager met tags, triggers en variabelen. Tags zijn stukjes code die worden ingeladen vanuit de container, zoals een Google Analytics meetcode of Facebook Pixel. Triggers zijn acties die ervoor zorgen dat een tag wordt ingeladen, bijvoorbeeld een paginaweergave of een klik op een knop. Variabelen zijn onderdelen op je website of app die gebruikt kunnen worden als trigger, bijvoorbeeld een specifieke pagina URL of formulier ID.

Na het instellen van een of meerdere tags in Google Tag Manager, kun je de voorbeeldweergave starten. Hiermee controleer je of de juiste tags worden verzonden bij de juiste triggers. Na het controleren van je configuratie, kun je je container publiceren. Hiermee worden de wijzigingen ook daadwerkelijk doorgevoerd binnen de live container op je website.

Hoe werkt Google Tag Manager?

Google Tag Manager is redelijk gecompilceerd. We proberen je graag mee te nemen in de wereld van Tag Manager:

1) Een webontwikkelaar voegt de Google Tag Manager snippet toe aan de broncode van zijn website. De snippet is een stukje JavaScript dat GTM op een pagina laat werken.

2) Tags worden toegevoegd binnen de GTM interface – coderen is niet nodig! Binnen GTM kun je ook triggers instellen die bepalen wanneer bepaalde tags moeten afgaan (hierover later meer).

3) Als iemand een pagina bezoekt waar de GTM container snippet is toegevoegd, doorloopt GTM de triggervoorwaarden voor elke tag die in de container aanwezig is. Als aan alle voorwaarden is voldaan dan gaat de tag af en stuurt gegevens terug naar de beoogde bestemming (bv. Analytics). Als aan geen enkele voorwaarde is voldaan dan vuurt de tag niet.

4) Dat is het! Door GTM te gebruiken kun je gemakkelijk alle tags op je site beheren zonder zelf code te hoeven bewerken!

Een lastig proces wat tijd kost zonder ervaring!

Ontmoet het Google Tag Manager team van Epurple!

boudewijn hoogendorp

Boudewijn Hoogendorp

SEO Specialist
carolien visser

Carolien Visser

Marketing Manager
Quincy Janssen

Quincy Janssen

Sr. SEA Specialist
Marc Laurent

Marc Laurent

PPC Marketeer

Charada Ferdinandus

SEA Specialist

Google Tag Manager uitbesteden?

Je Google Tag Manager (GTM) tags uitbesteden kan je bedrijf tijd en geld besparen. Hier zijn vijf redenen om uitbesteding van te overwegen:

1. Houd je gegevens schoon

GTM tags verzamelen gegevens die van vitaal belang zijn voor je bedrijf, zoals verkoopconversies en website interacties. Deze gegevens moeten nauwkeurig zijn om goede zakelijke beslissingen te kunnen nemen.

Epurple kan ervoor zorgen dat je gegevens zuiver zijn door validatie via je webserver logs. We kunnen ook helpen filters en triggers op te zetten om slechte gegevens uit je rapporten te houden.

2. Verbeter de snelheid van tag implementatie

Hoe sneller je over nauwkeurige gegevens kunt beschikken, hoe beter. GTM tags zelf implementeren kan een tijdrovend proces zijn, vooral als je niet vertrouwd bent met codering of webontwikkeling. Epurple is gespecialiseerd in GTM en kan snel en efficiënt tags voor je implementeren.

Wil je meer weten over Google Tag Manager en de mogelijkheid van uitbesteding?

Kom in contact voor de mogelijkheden

Meten is weten!

Met behulp van tag manager krijg je eenvoudig meer inzicht in het gedrag van je bezoekers. deze statistieken kun je vervolgens bekijken in google analytics. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in het aantal verzonden contactformulieren of het aantal klikken op een call-to-action button. Op basis van deze gegevens kunnen we jou advies geven op het gebied van conversieoptimalisatie. denk hierbij aan het verplaatsen of wijzigen van belangrijke call-to-action knoppen op je website.

Als je je tags hebt toegevoegd, kun je daarna de statistieken bekijken in Google Analytics. Dit geeft je inzicht in hoe je bezoekers met je website omgaan. Op basis van deze gegevens kunnen we je dan advies geven over hoe je het conversiepercentage van je website kunt verbeteren.

Veel gestelde vragen over Google Tag Manager

  • GTM heeft zowel een gratis als een Premium-abonnement. Een gratis abonnement is meer dan genoeg voor kleine en middelgrote bedrijven.
  • Als je een manier zoekt om snel tracking codes aan je website toe te voegen zonder de code van je site te hoeven bewerken, is Google Tag Manager een prima optie. Dit proces gaat via de Tag Manager en niet via de codes van jouw website.

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op