Kristian Maton

Conversie optimalisatie

Met conversie optimalisatie testen we kleine wijzigingen op je website, met als doel om meer bezoekers te laten converteren.

Neem contact met ons op

Wat is Conversie Optimalisatie?

Conversie optimalisatie staat voor het verhogen van het aantal conversies op je website. In tegenstelling tot zoekmachine optimalisatie, wat leidt tot meer bezoekers, gaat conversie optimalisatie volledig in op de gebruikerservaring van de bezoekers op de website zelf.

  • Door middel van website analyse software knelpunten in kaart brengen
  • Advies hoe een pagina te optimaliseren voor meer conversies
  • Opzetten en uitvoeren van A/B tests

Met Conversie Optimalisatie probeer je het maximale uit je website bezoekers te halen. Dit doe je door de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat gebruikers een bepaalde actie op de website uitvoert te optimaliseren. Welke conversies dit zijn is volledig afhankelijk van jouw persoonlijke doelstellingen, de doelgroep en in welke fase van het aankoopproces de bezoeker zich bevindt. Op basis van ons uitgebreide klantreisonderzoek stemmen we dit met je af en stellen we een persoonlijke strategie op.

 

Conversie optimalisatie is de praktijk van het aanbrengen van veranderingen aan je website met het doel het percentage bezoekers dat een gewenste actie onderneemt te verhogen. De gewenste actie kan van alles zijn, van het doen van een aankoop tot het abonneren op een nieuwsbrief. Er zijn veel verschillende technieken die gebruikt kunnen worden om de omzet te verhogen, maar ze vallen over het algemeen allemaal in een van deze twee categorieën: optimaliseren voor overreding of optimaliseren voor bruikbaarheid.

Optimalisaties voor bruikbaarheid worden meestal uitgevoerd met het doel de wrijving te verminderen en het de bezoekers gemakkelijker te maken de gewenste actie te ondernemen. Bijvoorbeeld, als je wilt dat meer mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief, zou je een inschrijvingsformulier aan je homepage kunnen toevoegen en het makkelijk vindbaar maken. Overtuigingsoptimalisaties zijn bedoeld om te veranderen hoe bezoekers je aanbod ervaren. Als je bijvoorbeeld een product verkoopt, kun je overtuigende tekst en beelden gebruiken om de voordelen van je product te benadrukken.

Welke soort optimalisatie je moet gebruiken hangt af van je specifieke doelstellingen en van wat er momenteel werkt (of niet werkt) op je site. De meest effectieve conversie optimalisatie campagnes zullen echter een combinatie van zowel overtuigingskracht als bruikbaarheid optimalisaties gebruiken. De eerste stap in elke conversie optimalisatie campagne is het instellen van analytics, zodat je conversies kunt volgen. Als je eenmaal analytics op orde hebt, kun je beginnen met het testen van verschillende veranderingen op je site om te zien wat het beste werkt.

A/B testen is een populaire methode om verschillende veranderingen op een website te testen. Bij A/B testen, ook wel split testen genoemd, maak je twee versies van een webpagina (versie A en versie B) en laat je elke versie dan aan afzonderlijke groepen bezoekers zien. Nadat genoeg bezoekers aan beide versies zijn blootgesteld, vergelijk je de conversiepercentages en kijk je welke versie beter presteerde. In het algemeen worden A/B tests gebruikt om afzonderlijke elementen op een pagina te testen (zoals koppen of call-to-action knoppen), terwijl multivariate tests gebruikt worden om meerdere elementen tegelijk te testen. Beide soorten tests kunnen nuttig zijn voor conversie-optimalisatie.

Ontmoet het optimalisatie team van Epurple!

boudewijn hoogendorp

Boudewijn Hoogendorp

SEO Specialist
Quincy Janssen

Quincy Janssen

Sr. SEA Specialist

Mike Lijffijt

Marketing Strateeg
Marc Laurent

Marc Laurent

PPC Marketeer

Sebastian Levoye

Online Marketeer

Conversie Optimalisatie uitbesteden?

Wij proberen bepaalde factoren van de klantreis te beïnvloeden om zo bezoekers te veranderen in klanten. Dit doen wij door bijvoorbeeld het pad van een webshop tot de aankoop te optimaliseren en te testen. Sommige optimalisaties en veranderingen zullen voor de hand liggen en daarom eenvoudig door te voeren zijn. Van de andere kant komen we ongetwijfeld ook zeer complexe website optimalisaties tegen. Zo is conversie optimalisatie altijd een uitdaging. De optimalisaties die wij identificeren en vervolgens doorvoeren worden altijd netjes en gedetailleerd gecoördineerd. Iedere maand voeren wij nieuwe tests uit waardoor we van maand op maand steeds meer bezoekers om kunnen zetten naar klanten.

We starten onze samenwerking altijd met een vrijblijvende kennismaking om jouw wensen en de knelpunten van de website in kaart te brengen. Vervolgens bepalen we samen de doelstellingen zodat we weten waar we op moeten sturen en het succes van de campagnes kunnen meten. Daarna kunnen we starten met het opzetten van de eerste adviezen zodat we jou website gebruiksvriendelijker kunnen maken.

Kom in contact voor de mogelijkheden

Veel gestelde vragen over conversie optimalisatie

  • Het houdt in dat je twee verschillende versies van iets een website aan groepen gebruikers laat zien en kijkt welke beter presteert.
  • De overtuigingsprincipes van Cialdini. Deze principes zorgen helpen bij het verbeteren van jouw website. De principes focussen zich op schaartse, wederkerigheid, social proof, autoriteit, consistentie, sympathie en eenheid.

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op