Content creatie met AI

Artificial Intelligence en Machine Learning nemen in rap tempo de online marketing wereld over. Dit betekent dat je tegenwoordig compleet andere SEO technieken moet toepassen om met een specifieke webpagina goed te blijven ranken in de zoekmachine.

Neem contact met ons op
AI Tool LISA

Content creatie met AI

Artificial Intelligence en Machine Learning nemen in rap tempo de online marketing wereld over. Dit betekent dat je tegenwoordig compleet andere SEO-technieken moet toepassen om met een specifieke webpagina goed te blijven ranken in de zoekmachine. Content creatie met AI is hier een van de voorbeelden van die we in dit opzicht kunnen benoemen. De keuze voor deze nieuwe aanvliegroute is van groot belang om de artificial intelligence ontwikkelingen bij te houden of beter: er gebruik van te maken. Het zal je immers bij het lezen van dit artikel snel duidelijk worden dat de AI technologie niet bij te houden is, maar wel de sleutel vormt voor de juiste keuze met betrekking tot content creatie.

Neem contact op over AI

Waarom de gewone SEO technieken niet meer werken om hoog te ranken in Google

In het verleden kon je vrij eenvoudig een aantal standaard SEO-technieken toepassen om hoog te ranken in Google. Het volstond immers vaak door de juiste zoekwoorden op de juiste plek in de content te plaatsen om goed gevonden te worden. In een verder verleden was het zelfs de kunst om content zoveel mogelijk vol te stoppen met zoekwoorden. Tegenwoordig behoren deze mogelijkheden tot het verleden. De belangrijkste SEO-succes factoren hebben betrekking op de onderstaande twee aspecten:

  • Search intent: wat voor een doel heeft een persoon met een specifieke zoekopdracht
  • User satisfaction: welke webpagina biedt de beste invulling van een specifieke zoekopdracht.

Google Hummingbird update als eerste stap naar de toekomst

De verschuiving van de aandacht naar de search intent en de user satisfaction is al sinds 2013 gaande. In dat jaar introduceerde Google immers de Google Hummingbird update. Dit is een algoritme update die je gerust kunt zien als eerste stap naar de toekomst waarvoor we nu staan. Deze update resulteerde immers voor een flinke verschuiving binnen de bestaande algoritmes. Google werd door deze update meer een semantische zoekmachine. Dit wil zeggen dat de zoekmachine gebruik maakt van de betekenis van zoekwoorden. Om deze betekenis te begrijpen kondigde Google al in 2013 aan gebruik te maken van kunstmatige intelligentie om steeds beter te kunnen begrijpen waar een website over gaat, wat de betekenis is van de keywords die ingegeven worden en wat de doelstelling van bezoekers is bij het ingeven van specifieke zoekwoorden.

Om in de bovenstaande doelstelling te voorzien maakt de zoekmachine gebruik van zelflerende algoritmes zoals Google Rankbrain (en BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Deze algoritmes ontwikkelen zichzelf dus door conclusies te trekken uit een constante stroom van digitale informatie. Dit soort algoritmes leren dus door het gebruik van de bezoekers te analyseren en op basis hiervan de dienstverlening van Google als zoekmachine nog verder te optimaliseren. Hierbij wordt gebruikgemaakt van Tensor Processing Unit (TPU). Dit is een door Google ontwikkeld systeem voor neural network machine learning.

Wat betekent dit in de praktijk voor de SEO-strategie?

De achterliggende gedachte van kunstmatige intelligentie is dat de systemen “gevoed” worden door het gedrag van de bezoekers en de beslissingen van deze groep mensen die hieruit voortvloeien. Er ontstaat een vorm van “kennis door ervaring” Dit betekent dus dat zoekmachines hun focus leggen op de signalen die bezoekers afgeven in vorm van bijvoorbeeld een lang verblijf op een website, het doorklikken naar meer informatie of juist het kiezen om een webpagina snel te verlaten. Juist dit soort signalen kunnen worden gezien als indicatoren hoe een zoekresultaat bevalt en/of aansluit op een specifieke zoekopdracht.

Dit betekent in de praktijk dat je SEO-strategie voornamelijk gericht moet zijn op de onderstaande factoren: 

  • Het creëren van een autoriteit status op een specifiek gebied door het vormgeven van een ijzersterk linkprofiel
  • Het vormgeven van een AI geoptimaliseerde website

Het effect van AI op je content strategie

Nu je weet op welke manier Google gebruikt maakt van Artificial Intelligence is het ook eenvoudig te begrijpen dat je zelf ook je SEO een flinke boost kunt geven door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. AI tools zijn immers zeer geschikt (lees: onmisbaar) om te gebruiken voor data analyse, het ontdekken van trending topics en het ontdekken welke zaken ontbreken op een website. Een bekende tool die we hierbij onder je aandacht willen brengen is Bright Edge.

Bright Edge is een web gebaseerd content marketing platform waarvan je gebruik kunt maken om onderzoek te doen naar trending onderwerpen, interessante zoekwoorden en andere interessante SEO kansen. Het is een door AI en machine learning ondersteund platform waarmee ook zoekopdrachten die gebaseerd zijn op seizoensinvloeden, evenementen en/of gebeurtenissen getraceerd kunnen worden. Daarnaast biedt het platform een waardevolle ondersteuning bij het monitoren van de inhoudsclassificatie en de prestaties van de paginasnelheid op verschillende digitale kanalen. Met behulp van Bright Edge kun je een ijzersterke contentstrategie ontwikkelen en ontdek je diverse interessante mogelijkheden voor linkbuilding. Het effect van AI op je contentstrategie wordt hierdoor zeer groot.

Ontmoet het AI team van Epurple

Jop Verhagen

Jop Verhagen

CTO
Niels de Jong

Niels de Jong

Content Marketeer
boudewijn hoogendorp

Boudewijn Hoogendorp

SEO Specialist

Content creatie met behulp van artificial Intelligence

Naast het gebruik van AI gestuurde content marketing platforms kun je ook gebruik maken van artificial Intelligence voor de content creatie zelf. Ook in dit geval verwijzen we je naar de mogelijkheden van Bright Edge. Je kunt dit marketing platform immers ook gebruiken als zeer rijke inspiratiebron. Bright Edge zal voor jou het net crawlen om op zoek te gaan naar content die past bij de zoekwoorden of onderwerpen die jij ingeeft. Op basis hiervan word je van een lijst met keywords of topics voorzien waar jij nog niet op rankt en word je op de hoogte gehouden over actuele onderwerpen.

AI biedt nieuwe focussen op het creëren van content

Door het gebruik van dit soort AI tools wordt de verandering van de focus bij content creatie eens te meer duidelijk. Waar in het verleden de aandacht lag op het creëren van content waarmee je rankt in de zoekmachine, ligt de focus nu op het beantwoorden van de vragen en het voorzien in de intenties van de persoon achter de zoekopdracht. Met behulp van artificial intelligence kun je op de meest effectieve wijze in deze doelstelling voorzien, wat uiteraard tot uiting komt in de ranking van de zoekresultaten.

Wil je weten hoe AI content creatie meerwaarde kan bieden voor jouw bedrijf?

Artificial intelligence krijgt een steeds belangrijkere rol op SEO gebied, belangrijk voor elke branche. Wil je deze vorm van content creatie inzetten voor jouw bedrijf? Heb je interesse om de mogelijkheden hierin te ontdekken? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. We kijken graag met je mee wat jouw mogelijkheden hierin zijn. Maak gerust gebruik van onze uitstekende kennis en onze ervaring op dit gebied. 

Kennismaken?

Heb je een specifieke vraag of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Kom dan gerust eens bij ons langs voor een bakkie! Je kan eenvoudig contact met ons opnemen via de onderstaande button of het contactformulier. Wij zien je aanvraag graag tegemoet. Tot snel!

Neem direct contact op